Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Cena Marka Ravenhilla bude udělena potřinácté

    Cena Marka Ravenhilla, jejíž vznik již před čtrnácti lety iniciovalo Divadlo LETÍ, se pravidelně udílí za nejlepší inscenaci současné hry. Nezávislá porota složená z osmi odborníků tentokrát vybírala z více než sta inscenací, přičemž do užší nominace se dostalo sedm z nich.

    V rámci slavnostního večera proběhne hostování inscenace My, ľud! slovenského Divadla Na Peróne. Foto: archiv

    Slavnostní vyhlášení vítěze se uskuteční 6. června 2024 ve 20:00 v Divadle VILA Štvanice. Cena bude mít již tradičně podobu kožichu, jenž pro letošního výherce navrhne mladá česká designérka Maria Nina Václavková, jež se specializuje na design obuvi a dlouhodobě se věnuje udržitelnému procesu výroby. Je držitelkou několika designérských cen – například The Talent of Design International Competiton nebo Outstanding Student Design 2017 award. Model jejích bot Rectangle shoes je dokonce vystaven v Metropolitním muzeu v New Yorku.

    Posledním laureátem Ceny Marka Ravenhill (za rok 2022) se stala inscenace 27 – exekuční show Jana Mydláře divadelního souboru Geisslers Hofcomoedianten v režii Petra Haška. Mezi další oceněné z minulých ročníků patří režiséři a režisérky Dušan D. Pařízek, Daniela Špinar, Jiří Havelka, Ivan Krejčí, Martina Schlegelová, Adam Svozil, Martina Kinská, Mikoláš Tyc, David Šiktanc, Martin Františák a Jakub Vašíček.

    V rámci slavnostního večera proběhne hostování inscenace My, ľud! slovenského Divadla Na Peróne. Interaktivní inscenaci pro čtyři herce, ve které se diváci stanou lidanskými občany a jejich volba ovlivní dění v zemi. Jak jejich výběr dopadne? To se diváci dozví po samotném udílení Ceny Marka Ravenhilla, kterou předá sám režisér inscenace My, l’ud! Peter Kočiš. Divadlo LETÍ ve spolupráci se Slovenským institutem v Praze tak pokračuje ve snaze představit českému publiku tvorbu slovenské nezávislé divadelní scény a navazuje tím na spolupráci z minulého roku, kdy Prahu navštívilo slovenské nezávislé Divadla Petra Mankoveckého s inscenací Nikdy Navždy v režii Mariána Amslera.

    Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2023:


    Národní divadlo Praha
    Cherry Man // Ivan Vyrypajev
    režie: Kasha Jandáčková

    Mezinárodně uznávaný zahraniční autor napíše hru na objednávku Činohry Národního divadla, která její režii svěří mladé talentované režisérce. Přesně takové odvážné projekty by naše první scéna měla realizovat. Vrstevnatá hra, v níž se autor vypořádává s pocitem viny za svůj ruský původ, parafrázuje Višňový sad a balancuje na hraně mezi rovinou osobní a politické odpovědnosti, ve smělé režii Kashy Jandáčkové pojmenovává pomocí metafor a černého humoru stav současného světa, který se nachází na konci jisté éry.
    Marie Špalová

     

    Jihočeské divadlo České Budějovice

    Autorka // Ella Hickson

    režie: Adam Svozil

    Autorka skotské dramatičky Elly Hickson je nesmírně provokativní a mnohovrstevnatá hra zabývající se otázkami genderové nerovnosti a uměleckých a životních hodnot nejen v divadelním světě. Hlavní hrdinka Ella se jak ve své hře, tak i v realitě nekompromisně vymezuje vůči zažitému společenskému řádu a pro ni zoufale konvenčnímu a neinspirujícímu divadelnímu prostředí. V režii Adama Svozila Na půdě Jihočeského divadla vznikla velice pozoruhodná inscenace, která otevírá zásadní témata dnešní doby, aniž by předkládala jednoduchá řešení nebo sama sebe brala příliš vážně, a daří se jí organicky propojovat silný apel s patřičným nadhledem. Velkou zásluhu na tom má herecké obsazení, které bravurně dokáže střídat křehce intimní polohy s bojovným apelem a humornou nadsázkou.
    Sylvie Vůjtková

     

    Švandovo divadlo Praha

    Trójanky // David Košťák

    režie: Anna Turlo

    Hra Davida Košťáka Trójanky inspirovaná Euripidovým textem má velmi aktuální podtext. Ukazuje zákulisí války, v němž se nebojuje přímo, ale o to více trápení kumuluje. Výpovědi tří žen různého sociálního postavení ukazují, že se utrpení nevyhýbá nikomu. Spojení s ukrajinskými tvůrkyněmi, především režisérkou Annou Turlo a výbornými hereckými výkony v komorním prostředí Studia Švandova divadla přináší velmi působivý zážitek.
    Jana Soprová

     

    Švandovo divadlo Praha

    Na první pohled // Suzie Miller
    režie: Lucie Ferenzová

     Nečekaná událost změní život a způsob uvažování sebejisté advokátce Tesse, která do té doby vyhrává každý případ. Nyní se sama stává obětí právního systému a ztrácí víru ve spravedlnost. Ve skvěle vystavěném monodramatu Suzie Miller vystřídá herečka Marie Štípková mnoho poloh: od dravosti, necitlivého cynismu a sebestředné soutěživosti se dostává ke zranitelnosti, citlivosti a bezmoci. Ačkoli ji neopouští bojovnost, nakonec začíná pochybovat jak o systému, tak sama o sobě. Ze statistik víme, že v České republice je každá desátá žena znásilněna, trestný čin však ohlásí pouhých 5 % z nich, což je z velké míry dáno obavou obětí, že jim nikdo nebude věřit. Mrazivou inscenaci v režii Lucie Ferenzové by ve Švandově divadle měl vidět každý. Třeba by pak snáze uvěřil a pochopil.
    Lenka Veverková

     

    Činoherní studio Ústí nad Labem

    Hanzelkazikmund // Kateřina Součková & Adam Svozil
    režie: Adam Svozil

    Inspirováni životními osudy proslulých českých cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda sepsali dramaturgyně Kateřina Součková a režisér Adam Svozil divadelní text, jenž přesahuje biografický žánr a překlenuje propast mezi minulostí a současností. Jeho ústředním tématem je totiž transformace fenoménu cestování ve 20. a 21. století, nejen v souvislosti s turbulentními proměnami politických režimů v Československu. Inscenační řešení je ve všech aspektech prodchnuto hravostí, která těží z nepřeberných možností pohybu divadelního znaku a invenčního využití metadivadelnosti. Zárukou funkčnosti konceptu je Brechtem poučené herectví Andrey Uhlík Bereckové, Petra Uhlíka, Kláry Suché, Jana Huška, Lukáše Černocha a Adama Ernesta.

    Petra Zachatá

     

    Slovácké divadlo Uherské hradiště

    Třináctkrát za svědka // Jan Šotkovský

    režie: Lukáš Kopecký

    Dramaturg a dramatik Jan Šotkovský není v žánru komediálního a zábavného divadla žádným nováčkem. Jeho poslední dvě hry jsou zcela záměrným pokusem zmoci na jevišti dnes spíše filmový žánr romantické komedie (vedle Třináctkrát za svědka jsou to Čarodky uvedené v jeho domovském Vejminku). Šotkovský žánr romantické komedie funkčně divadelně rozvíjí a zahrává si s jeho žánrovým pravidly s nadhledem a ironií. Komedie byla napsána přímo na výzvu Slováckého divadla, tedy přímo na tělo protagonistům – inscenace v režii Lukáše Kopeckého se o tyto kvality textu opírá a zúročuje je.

    David Drozd

     

    Divadlo pod Palmovkou Praha

    Žena filmového kritika // Tomáš Dianiška, Petr Cífka

    režie: Tomáš Dianiška, Petr Cífka & kol.

    Divadelní adaptace režiséra a dramatika Tomáše Dianišky, jejímž podkladem se stal stejnojmenný anonymní blog, je nejen vtipná a inteligentním humorem naplněná inscenace se záplavou gagů a popkulturních odkazů v brilantně vypointovaných dialozích, ale také komorní ironicky nadsazená sonda do úskalí partnerských vztahů. V dynamické souhře Barbory Kubátové a Jakuba Albrechta se otevírají na pozadí groteskních situací vážnější a aktuální témata jako pozdní mateřství, společenské stereotypy či zklamání z nenaplněných snů.
    Tatjana Lazorčáková

     

    Centrum současné dramatiky

    Od ledna 2010 Divadlo LETÍ realizuje pod záštitou Václava Havla projekt s názvem Centrum současné dramatiky. Cílem projektu je podpora vzniku nové dramatiky, podpora nových inscenací současné dramatiky, cirkulace textů, autorů, tvůrců a inscenací v rámci EU, teoretická reflexe současné dramatiky a propagace současné dramatiky mezi veřejností. Divadlo LETÍ se v rámci projektu mj. zapojilo do mezinárodní sítě divadel, věnujících se současné dramatice, Fabulamundi.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. května 2024

    Komentáře k článku: Cena Marka Ravenhilla bude udělena potřinácté

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,