25. ledna—6. února
25. ledna
V pražské Smetanově síni hostovala americká mezzosopranistka Kate Lindseyová. Pěvkyně, působící převážně v newyorské Metropolitní opeře, zde představila svůj recitál za doprovodu Českého národního symfonického orchestru. Zazpívala Mozarta, árie z operet nebo Berliozovy písně.
Šumivý Merta a spol.
Po vzoru Dylanovy řady CD mapující jeho neznámé či nevydané (především koncertní) nahrávky The Bootleg Series začal vydavatel Lubomír Houdek ve svém na českou folkovou hudbu zaměřeném nakladatelství Galén vydávat obdobně vzniklé nahrávky Vladimíra Merty. Cyklus se jmenuje Šumák a jeho první díl nazvaný Včerejší vydání obsahuje 2CD nahrávek s houslistou Janem Hrubým. První disk obsahuje historickou nahrávku společného Mertova a Hrubého koncertu ze Zlína z roku 1976, na druhém je záznam z roku 2010 z Dobřichovic u Prahy. V obou případech tvoří základ (vesměs známé) autorské Mertovy písně – například K pětadvaceti, Dlouho se mi zdá, Mezi dvěma dopisy, Začouzené sklíčko – doplněné novými z CD Ponorná řeka či lidovými: Zelené rukávy, Pavelenko, Pavle, Kopala studienku. Pro zájemce o český folk zcela „nezbytné“ 2CD. hul
Knihovnu Václava Havla čekají změny. Původní dramaturgické a programové schéma akcí Knihovny je postupně doplňováno o nové projekty, vázané na ryze havlovská témata. Kromě vydávání knižních titulů půjde především o pořádání přednášek, studentských soutěží, scénických čtení a výstav, uvedl ředitel knihovny Martin Palouš. Vedení knihovny se bude snažit i o větší míru mezinárodních aktivit, například pořádání sympozií či spoluúčast na nejrůznějších vědeckých projektech. Již nyní jedná se spřátelenými organizacemi ve Francii a Spojených státech. Jeden ze zakladatelů knihovny a její sponzor, podnikatel Zdeněk Bakala, stojí i za novým projektem přestavby domu na Loretánském náměstí na prostory, ve kterých by mohla knihovna fungovat.
27. ledna
Herečka Eliška Balzerová by ráda nahradila Tomáše Töpfera ve vedení Fidlovačky po jeho odchodu do vinohradského divadla. Je to pro mě logický krok, Fidlovačce jsem věnovala hodně své energie, je to i moje dítě, o které se chci dál starat. Mám představu o tom, jak by divadlo mělo nadále vypadat, jaká by měla být jeho dramaturgie. Na Fidlovačce mi velmi záleží a s představou dělat divadlo po svém a v prostředí, v němž se budu cítit dobře, jsem před léty odcházela z Divadla na Vinohradech.
Při obvyklé oslavě narozenin W. A. Mozarta ve Stavovském divadle v Praze poprvé nahradil pěveckou osobnost instrumentalista: mezinárodně uznávaný hornista Radek Baborák přednesl Mozartovy proslulé koncerty pro lesní roh č. 1 D dur a č. 3 Es dur. Sám také dirigoval orchestr Národního divadla v Praze, s nímž provedl ještě dvě Mozartovy symfonie č. 32 G dur a populární č. 40 g moll, jejíž úvodní takty zní z mnoha mobilů. Her
29. ledna
Tajní si nazouvali bačkory
V pražském Divadle Archa hostoval moskevský nezávislý soubor Teatr.doc s dokumentární inscenací Dva v tvém domě o domácím vězení běloruského opozičního prezidentského kandidáta a básníka Vladimíra Něklajeva a jeho ženy Olgy. […] Tajní si nazouvali bačkory, popíjeli (potajmu) vodku z Olžiny čajové konvice a chodili na týž „tualét“. Když vcházeli do ložničky vyhrazené Něklajevovi, zpočátku ani neklepali. Až posléze se začali hádat o to, kdo nechal kapičku na prkýnku, a pomáhali s úklidem. Hru nesla odbojnost Olgy (v podání skvělé Iriny Savickové), která se s nezvanými hosty nehodlala smířit, jež kontrastovala s mírnou povahou jejího muže – zpočátku dokonce tvrdil, že ti policajti „jsou taky lidi“. Právě linie dotýkající se toho, že někteří kágébáci si Něklajeva začali i vážit, působila nejtíživěji. Navzdory tomu, že znali absurdnost jeho obvinění a litovali ho za to, jakou má doma „fúrii“, byli vždy schopni a ochotni splnit jakýkoli rozkaz. Cizí formy života, s nimiž jsem se marně snažil navázat kontakt, charakterizuje je Vladimír ke konci představení. (více na i-DN) rich
Mluvící ruce v ABC Pražské Divadlo ABC dalo prostor troufalému projektu. Několik Čechů a o něco méně Indů se rozhodlo vytvořit pro české diváky koncentrát pompézních bollywoodských show. Vznikla tanečně-audiovizuální inscenace Šivovo kolo života, jež nabízí sršící plejádu kostýmů, šperků, vizuálních efektů, melodií a tanečních stylů, to vše v rekordních devadesáti minutách. Celé představení se snaží ctít bollywoodská pravidla. Inscenace je z velké většiny český projekt. Vznikl z iniciativy tanečnice a choreografky Jany Hemelíkové Baudisové (na snímku), která v něm i vystupuje v roli Maji. Režie nelehkého díla se ujal převážně filmový režisér Radim Špaček. Na pódiu se vystřídalo celkem čtrnáct tanečnic a dva praví indičtí tanečníci. Ač jde o vrcholně milostný příběh, na pódiu se (stejně jako ve správném romantickém bollywoodském filmu) neobjeví jediný polibek. Znalce indické kultury potěší zařazení rozmanitých tanečních forem – nechybí nezbytný saidi, původně egyptský, téměř bojový tanec s bambusovými hůlkami. zin
(více na i-DN)
30. ledna
Hollywood v rohlíku Úspěšný, již mnoho let existující hudebně-diva-
delní projekt punkového dětského muzikálu Kašpárek v rohlíku, ve kterém se spojily hvězdy české rockové hudby Lenka Dusilová, Milan Cais (Tata bojs), Márdi (Vypsaná fixa), Honza Kalina (Sto zvířat), Robert Nebřenský (Vltava), Jura Hradil (Tata bojs). Ondřej Pečenka, Jiří Šponar se svými dětmi pokračuje vydáním již třetího CD nazvaného Ten Halywůd. Bláznivé CD s bláznivými písněmi je věnováno klasickým filmovým žánrům (love story, horor, western atd.) a tématům (hrdinové, kino, stars, konkrétní odkazy na filmy atd.). Já jsem ta nadnárodní umělkyně, co na ni zíráte v kině, když hlavou házím, vlasy moje vlají líně, a zásadně zpomeleně. Stylově pojatý je i filmový obal. CD je spolu s šedesátistránkovým bookletem a řadou samolepek uloženo v plechové kulaté krabici na film, ze které vyčuhuje kousek filmového pásu. hul
31. ledna
V pražském kulturním domě Mlejn se konal první ročník festivalu nového cirkusu nazvaný Fun Fatale. Během pětidenní přehlídky s podtitulem Ženy na prknech se představily menší české soubory Cirkus Mlejn, Divadlo Kufr a Cirkus TeTy, zúčastnily se i soubory z Německa, Finska, Anglie, Mexika a Chorvatska.
Psaní tělem Notorický plavec se vrací do lůna prapůvodního oceánu, opdevzdává se jeho palčivým vodám, otočen zmenšujícími se zády k nepochopitelné civilizaci… Brněnský textař, hudebník, výtvarník a performer Petr Váša pokřtil v brněnském Kabaretu Špaček svoji novou knihu Fyzické básnictví, kterou vydalo nakladatelství Host. Jde o autorský vhled do Vášovy tvorby a jedinečné pohybově-zvukové metody. Knihu provází nejen autorovy ilustrace, ale i DVD s video a audionahrávkami. Tvoří ji tři tematicky odlišné části. První je vlastně jakousi delší předmluvou, jsou zde mé vzpomínky a ohlédnutí. Druhá část, to je takové dovádění, zahrnuje starší texty a fejetony. Závěrečná část je pak zcela vážná. Je to učebnice fyzického básnictví, ve které shrnuji své dosavadní zkušenosti s tímto oborem za posledních dvacet let, představil Váša svou téměř dvousetstránkovou publikaci. Fyzické básnictví je třetí autorskou Vášovou knihou, ty předchozí dvě však byly sbírky básní. V roce 1994, resp. 2005 mu je vydalo nakladatelství Větrné mlýny. hul
1. února
O znovuzvolení Daniela Hrbka do funkce ředitele pražského Švandova divadla rozhodla rada hlavního města složená ze zástupců města a divadelních odborníků. Do výběrového řízení se přihlásili ještě další dva uchazeči, komise se ale shodla jednomyslně na tom, že Hrbek zůstane šéfem souboru i v příští sezoně.
V Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích otevřeli výstavu Malý velký herec Jindřich Mošna ze sbírek pražského Národního divadla. Kurátor Hanuš Jordan se spoluautory Jaroslavou Krákorovou a Kryštofem Vančou představili jednoho z prvních českých hereckých velikánů připomínkou jeho rolí (jen jejich soupis vydal na cyklostyl o 60 stranách), fotografiemi i předměty z hercovy pozůstalosti. Při vernisáži zazpíval místní studentský sbor několik Mošnových kupletů a autoři výstavu představili oblečeni v dobových kostýmech. her
Václav Havel se zasloužil o svobodu a demokracii – tak zní nový zákon, který schválila Poslanecká sněmovna. Měsíc po exprezidentově smrti se mu tedy dostalo uznání i po právní stránce. Zákon, který ještě musí potvrdit Senát a prezident Václav Klaus, podpořilo 136 ze 165 přítomných poslanců. Proti bylo 14 komunistů a dva poslanci ČSSD. Někteří komunisté a s nimi tři sociální demokraté se při hlasování zdrželi.
TV Příliš bláznivá ves
V roce 2003 vydala – především televizní a rozhlasová – autorka dětských pořadů Melita Denková (1951) knížku pro děti Sedmives. Tak trochu psychedelické, hodně ztřeštěné příběhy o vesničce Sedmives, kde stojí sedm domů a v každém bydlí neobyčejný člověk. Jednoho dne se ve vsi objeví Růžová holčička a s ní osmý dům. Knihu doprovázely ilustrace Markéty Podhůrské. Režisérka Lucie Štamfestová příběhy zpracovala a ilustrace rozpohybovala jako animované Večerníčky, jež vypráví a hudebně doprovází herec Marek Eben se svými bratry. Vsi i příběhu každého dílu „vládne“ Pořádná dáma. Vedle ní ve vsi žijí a do dění vždy nějak vstupují Tlustý pán, Plachý pán, Čiperná paní, Kouzelník z Kouzelného domu, Roztržitý pán a – již zmíněná – Růžová holčička. A vedle nich i oživlý Spravovací stroj, který způsobuje největší zmatky. Nový Večerníček je vždy událost a svým způsobem i otisk poetiky dané doby. Sedmives je kresebně chaotická a obrazově trochu děsivá a s příběhy komiksově ztřeštěnými spíš situačními než dramatickými. Má to své výhody – není třeba sledovat je příliš soustředěně, a tedy jsou i pro předškoláky – ale řadu nevýhod. Bez dramatického napětí a humoru se vytrácí divácká (i dětská) pozornost, kterou nepřehledná kresba figur i scén nedokáže strhnout. A tak hlavním, výrazným a nosným prvkem osmiminutové pohádky je především vypravěčské umění Marka Ebena a jeho písně. Vznikl tak možná do budoucna „kultovní“ (bratiganovsky psychedelický), těžko však populární Večerníček. hul
2. února
Slavnostní vernisáží byla v newyorském Českém centru zahájena výstava plakátů ke snímkům režiséra Miloše Formana. Na výstavu, uspořádanou k připomenutí blížících se osmdesátin slavného tvůrce, navážou během celého února projekce Formanových filmů.
4. února
Končící šéfdirigent londýnského BBC Symphony Orchestra Jiří Bělohlávek koncertně provedl v Barbican Hall operu Antonína Dvořáka Jakobín. Navázal na provedení Smetanovy Prodané nevěsty v květnu minulého roku. Bělohlávek po celé londýnské období propagoval českou hudbu, a operu obsadil výhradně českými a slovenskými pěvci, jimž tak umožnil představit se v prestižním uměleckém centru: Danu Burešovou (Julie), Svatopluka Sema (Bohuš), Aleše Voráčka (Jiří), Jaroslava Březinu (Benda), Lucii Fišer Silkenovou (Terinka). her
Český baletní mistr Ivan Liška obdržel Německou taneční cenu za rok 2011. Jedenašedesátiletý pražský rodák se pohybuje již 30 let na německé baletní scéně a od roku 1998 je ředitelem bavorského státního baletu v Mnichově. Jeho choreografická práce se podle poroty vyznačovala střídmostí a prý se mu podařilo spojit tradiční choreografii s citem pro současné publikum.
Dvanáct nominací ve dvanácti kategoriích získal na nominačním večeru výročních cen České filmové a televizní akademie Český lev film Václava Havla Odcházení. Na druhém místě jsou s deseti nominacemi Poupata režiséra Zdeňka Jiráského, na třetím jsou s osmi Alois Nebel Tomáše Luňáka a Nevinnost Jana Hřebejka.
6.února
Pripadám ti povrchná?, ptá se zneklidněně jedna středoškolačka druhé, když jí naznačuje, že už vystřídala dost intimních partnerů. Říká to v jazykovém originále při scénickém čtení hry Zuzy Ferenczové Problém, kterou se „slovenskou sekcí“ Divadla v Dlouhé připravil šéfredaktor SADu Karel Král. S výtvarnicí Silvií Gajdošíkovou vytvořili uvěřitelný, poněkud pustý prostor soudobého sídliště, který zabydleli herci a občas i jejich marionetoví dvojníci. Nešťastná šestnáctiletá dívka (Magdalena Zimová) řeší svůj problém: náhlé a nechtěné těhotenství. Radit i pomoci se jí snaží chlapec (Martin Matejka), který sám – prý podle matčiných slov – tak tak že nezemřel dřív, než se narodil, i dvě razantnější „kámošky“ (Peter Varga a Martin Veliký; oba pánové si ještě zahrají pár drobných chlapských epizod). Posmutnělá křehkost, maskovaná drsnějším vtipkováním, přesně odposlechnutý a autorskou invencí povýšený slovník teenagerů, nasazení herců i hravý jevištní tvar, to všechno zajistilo pozitivní divadelně-literární zážitek ve foyeru divadla. Text vyšel nedávno v revui Svět a divadlo (2011/4). br
Komentáře k článku: 25. ledna—6. února
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)