Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 920)

    Janáčkovo divadlo září v dáli. Proplétám se mezi relaxujícími rodinkami a poslouchám múzina slova o anglické spisovatelce Virginii Woolf, která napsala fascinující román o literárním putování napříč stoletími, od dob vlády královny Alžběty I. po rok 1928, s mladým šlechticem a básníkem Orlandem… 

    Zpomal, jsem chvátající šnek. Je to nějak složité.

    Naopak, pospěšme. Operní děj se odehrává v soudní síni. Skrze svědectví nahlédneme do zlomových okamžiků Orlandova života. V soudní při vyvstane klíčová otázka, zda je Orlando mužem, nebo ženou

    Těch schodů…

    Muzikologové, vědátoři, skladatelé postávají v očekávání, bývalý sbormistr Pančík přeje úspěch režiséru Heřmanovi. Ve směsici světových jazyků lze také slyšet italská slova. Naplněné hlediště vrní šepotem.

    Jevištním tichem kráčí postava. Shůry se snáší katafalk. Elegán v černém kostýmu na něj uléhá. Metronom času uvádí v pohyb nepřetržité proudění tónů dramatické hudby.

    Temné a vysoké jsou strmé stěny britského soudu. Imperiální soudce v bílé paruce tříská kladívkem a účastníci přelíčení se jevištěm valí podobni vlnám zeleného planktonu. Prapodivné „líčení“…

    Zkoumá se Orlandovo dětství, přátelské vztahy, jeho sňatek. Někteří z vyslýchaných svědků odcházejí s verdiktem vyloučení ze zákonného práva dědit.

    Zkoumá se Orlandovo dětství, přátelské vztahy, jeho sňatek. Marek Olbrzymek

    Metamorfózy času jsou dirigovány hudebními takty. Jevištní pohyb je přesně sklouben s hereckými akcemi sólistů, hudebníků i sborů. Dokonce proměny dekorace, rekvizit a scénických hejblat jsou v souladu s poryvy hudby.

    Vzdechy, zvolání i toky bolestného roztoužení jsou představiteli Orlandů ztvárňovány znamenitě. Marek Olbrzymek

    Vzdechy, zvolání i toky bolestného roztoužení jsou představiteli Orlandů ztvárňovány znamenitě. Markéta Cukrová, práva svého příjmení, hlasově hladí na duši, je čtveračkou i kouzelnicí. Maayan Licht zpívá mužským sopránem, žel účinkuje v hlasové  indispozici. Je přesný v pěveckých nástupech a v hereckém projevu tanečně vláčný. Mezi mistry pěvci se skví brilantní výkon herečky Magdalény Vášáryové hrající anglickou královnu Alžbětu.

    Mezi mistry pěvci se skví brilantní výkon herečky Magdalény Vášáryové hrající anglickou královnu Alžbětu. Foto Marek Olbrzymek

    Premiéra má úspěch. Divácké ovace se zdají být nekonečnými. Účinkující sólisté, sbor, orchestr, dirigent, režisér i autorka opery se děkují.

    Diváci vstávají a aplaudují…

    Múza si tře oči. Jsme světoví, starý pane.

    Brno – Komín, 19. 6. 2024 

    Národní divadlo BrnoĽubica Čekovská: Here I am, Orlando. Libreto Viktorie Knotková, hudební nastudování, dirigent Robert Kružík, režie Jiří Heřman, dramaturgyně Patricie Částková, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Alexandra Grusková, sbormistr Martin Buchta, choreografie Jan Kodet, videoart Dominik Žižka, asistentka režie Silvie Adamová, inspice Vojtěch Orenič. Premiéra 14. června 2024, Janáčkovo divadlo, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 920)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,