Skončil nejrozsáhlejší ročník Smetanovy Litomyšle
Děkovná mše v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže, kterou celebroval Tomáš Halík, v neděli 7. července 2024 završila 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uvedl 51 představení, která navštívilo přes 31 tisíc posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavní scéně vystoupilo přibližně 2500 účinkujících, v zahradách o tisícovku méně.
Národní festival Smetanova Litomyšl byl letos ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Svou délkou i rozsahem byl největší od svého vzniku v roce 1946. U příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka Smetanova Litomyšl poprvé uvedla všechny jeho opery v jediném ročníku. Libuši koncertně nastudovala Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, s Kateřinou Kněžíkovou v hlavní roli a Adamem Plachetkou v úloze Přemysla. Dalibora provedla Janáčkova opera Národního divadla Brno v koprodukci s Velšskou národní operou pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse a za vedení světoznámého britského režiséra Davida Pountneye. Brněnský soubor přivezl i Prodanou nevěstu v režii Ondřeje Havelky, jenž stojí i za novou inscenací předposlední Smetanovy opery Tajemství. Tu uvedl operní soubor pražského Národního divadla. Nové nastudování Hubičky provedla Opera Národního divadla Bratislava. Dvě vdovy, Čertova stěna a Braniboři v Čechách zazněli v podání ostravského Národního divadla moravskoslezského.
Česká filharmonie pod taktovkou světově uznávaného českého dirigenta Jakuba Hrůši reprezentativním průřezem díla Bedřicha Smetany festival zahájila a Mou vlastí za řízení Tomáše Netopila uzavřela. Na Smetanově Litomyšli zazněla i Janáčkova Její pastorkyňa či Quo vadis Sylvie Bodorové a speciálně komponované koncerty s velkým obsazením. Nechyběla intimněji laděná komorní vystoupení, sólové recitály ani duchovní hudba. Na koncertech vystoupili Josef Špaček, Marek Kozák, Pavel Svoboda, Pavel Haas Quartet, Wihanovo kvarteto i Smetanovo trio, Huelgas Ensemble i Duo KCHUN, Alžběta Poláčková i Pavel Černoch. Ve slavných operních áriích a italských písních se debutově v České republice představil světoznámý britsko-italský tenorista Freddie De Tommaso.
V příštím roce se festival vrátí ke svému tradičnímu časovému formátu: 14. června 2024 ho otevře Zahajovací koncert, Velké finále se uskuteční 6. července. „Všichni v našem týmu věříme, že se společně s diváky vrátíme s velkými koncerty a operou na druhé nádvoří Státního zámku Litomyšl. Je to pro nás po skončení letošního ročníku ten největší úkol,“ zdůrazňuje designovaný umělecký ředitel Marek Šulc.
V příštím roce Národní festival Smetanova Litomyšl přivítá vedle symfonických koncertů a tří národních divadel z celého Česka špičkové interprety i v rámci koncertů komorní a duchovní hudby. Návštěvníky pozve také do tanečního světa, který nechá působit v širokém žánrovém spektru.
Následující ročník už připravil Marek Šulc: „Je pro mě jako pro budoucího festivalového dramaturga nesmírné štěstí, radost a velký závazek zároveň navazovat na skvělou a významnou práci Vojtěcha Stříteského. Právě on vybudoval dramaturgicky velmi silnou a úspěšnou festivalovou značku.“
Festival se podle Šulce rozhodně nebude ubírat dramaticky jiným směrem, než jaký je doposud. „Společně s ředitelem festivalu Michalem Medkem chceme nabízet divákům vytříbený mix oper, symfonických a vokálních koncertů, hudbu duchovní, komorní, velmi starou i současnou. Při dlouhodobém plánování myslíme na velké operní počiny, ale stejně tak myslíme na dětské posluchače. Přál bych si, aby si lidé z Litomyšle odnášeli silné a hluboké zážitky. Aby se zasmáli, dojali se, aby měli chuť se během hudby na sebe podívat nebo chytit za ruku. Aby společně s dalšími lidmi sdíleli tu nekonečnou sílu hudby a slova. A není podstatné, jestli to bude na zámeckém nádvoří, v chrámu, v zahradě nebo na náměstí,“ říká Šulc.
Komentáře k článku: Skončil nejrozsáhlejší ročník Smetanovy Litomyšle
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)