REPORTÁŽ: Cirkusový Montréal (No. 8)
Návštěvníci festivalu Montréal Complètement Cirque se nejspíš zamilovali do kabaretů. Jinak by snad ani nebylo možné, aby se většina zde vloni v hlavním programu uvedených vrátila zpět „na místo činu“. Québecký Cirque Alfonse, jenž příští rok oslaví dvacáté výročí, znovu vystavil na odiv „bradatý cirkus“ Barbu. Australské uskupení Brief Factory navázalo na loňský úspěch své lechtivě-dráždivé burlesky Dirty Laundry a spolu s hostující moderátorkou – slavnou Drag Queen Barbadou de Barbades oslňovalo nejen róbami, ale i sex-appealem a břitkým vtipem. Novinkou letošního výběru pak byl party kabaret Sophie´s Surprise 29th.
Cirkusový popík
Narozeninová oslava se stala rámcem pro britskou produkci Sophie´s Surprise 29th, která se na interaktivním principu, přesněji s rozostřením či úplným rozvolněním hranic mezi jevištěm a hledištěm, odehrávala ve velkém šapitó. Navíc, sice soudě podle jedné reprízy, do role oslavenkyně Sophie se pokaždé vybrala jiná divačka. Jediné nároky, které vůči ní byly vzneseny, se týkaly její krátkodobé expozice na pódiu a souhlas, že veškerá „estráda“ či retro večírek bizarních nápadů se děje jen a jen pro ni, šířeji pro každou-každého v cirkusovém stanu. Co se tvůrcům dařilo, byl společný sestup do trapnosti, ne však v negativním či kritickém slova smyslu, ale pocitově štiplavém i obdivuhodném, že s odvahou a v hávu okázalé house party pokoušeli situace, dokud se trapnost nestala ještě trapnější a tím jedinečnou a v podstatě odzbrojující. Komediální až excentrická povaha kusu se projevovala v detailech, ozvláštňujících i běžná cirkusová čísla, mezi která patřily strapsy (závěsné popruhy po vzoru gymnastických kruhů), cyr wheel (kovový balanční prstenec vyšší než akrobat), ekvilibristika na bicyklu či vzdušná akrobacie na kruhu a hrazdě. Konkrétně, byl to například již kostým a pak celkově herecký výraz postavy evokující „šrptku“, který eskaloval nadsázku od vzhledu po číslo na vertikálním růžovém laně. Zdálo se, jako by hrdinka zadrhávala, a při tom nemluvila, stejně tak při závěsné choreografii jako by škobrtala, a přitom se držela na vysoké interpretační artistické úrovni. Podobně vyznívala i ostatní vystoupení. Na první pohled chaotický výbuch energie dodržoval strukturu, která gradovala k vrcholnému aktu na hrazdě. Představení stálo nejen na určité formě parodie a karikatuře, ale také žoviální komice a pozitivně „uječené“ estetice pop večírků, a současně po celou dobu nic nenasvědčovalo propadu.
Uskupení Three Legged Race založila v roce 2021 trojice Katharine Arnold, Isis Clegg-Vinell a Nathan Price, ještě téhož roku odehráli premiéru svého společného debutu v Londýně a rok na to jej uvedli na edinburském festivalu. Kanadskou verzi kabaretu britského uskupení doplnili dva hostující québečtí akrobaté. Francis Gadbois exceloval na jízdním kole a manipulací s doutníky, akrobat Guillaume Paquin dodal show sexy koření striptýzem, samozřejmě věnovaným Sophii!
Saténové župánky a obří pudřenky
Australská drag show Dirty Laundry, obrazně „propírající špinavé prádlo“, kombinovala v divadelně-varietním prostoru Espace St-Denis umístěné v latinské čtvrti Montréalu, cirkusová, taneční a komická čísla s flirtem, cirkusovou exhibicí a stripem. V pomyslné návaznosti na tradici okouzlujícího varieté La Clique, poprvé uvedeného v Edinburghu 2004, se všichni účinkující ve vyšperkovaných kostýmech rozjeli s nohou na pedálu energie a zběsile přeřazovali do vyšších rychlostí s cílem pobavit i ohromit. Jedinečná moderátorka Drag Queen Barbada de Barbades (vl. jménem Sébastien Potvin) během představení mnohokrát proměnila outfit, dokonce oproti loňskému ročníku pozměnila šatník. Vzhledem i průvodním slovem ten večer zářila. S jiskrou na jazyku vykřesávala glosy a pointovala verbální hříčky, které do svých sítí chytali zejména místní a francouzštinou vybavení diváci. Ostatním nezbývalo než odezírat, i to však dostatečně naplňovalo očekávání od genderově fluidní skupiny, která ve svých výstupech imitujících zpěvačky, prezentující gymnastické sestavy, stand-upy, vzdušnou akrobacii, žonglování a jiné triky, přesvědčivě protáčela estetická a výkonnostní měřítka.
Lidoví vousáči
Domácí soubor Cirque Alfonse ze Saint-Alphonse-Rodriquez již devatenáct let prověřuje pružnost příbuzenských vztahů a fyzické i kreativní limity všech zúčastněných. V Barbu, které se na scéně úspěšně drží deset let a v roce 2017 zavítalo dokonce do Prahy, se zrcadlí vzácná symbióza québeckého folklóru a cirkusové virtuozity naředěné chlapáckým humorem. Antoine Carabinier Lépine a jeho blízcí, ať pokrevně či spřízněně, se v Barbu skvěle jednak ukazují v mnoha artistických disciplínách, a také zcela přirozeně doplňují a vytvářejí dojem nadmíru soudržné party, jejímž členem být musí nadmíru těšit. Ať je zákulisí jakékoli a cokoli se děje, artisté a hudebníci nešetřili úsměvy, ani spikleneckými úšklebky, například těsně předtím, než došlo na rozstřik napěněného piva ze sudu. A v sále to opravdu žilo, jako by se celé osazenstvo nalodilo na společný paddleboard a jalo se čeřit vlny i pádlovat. Což o to, že se s každým číslem posunovala střelka kompasu zcela opačným směrem, než kam vyplul předchozí výstup. Kabaretní menu prošpikované nápaditými choreografiemi s předměty, jakými byli například kyblíčky, nebo golfové tyče, korunovala tradiční kouzelnická čísla s propichováním bedny nebo fakírské uléhání na koberec hřebíků či pozemní akrobacie v cudném poloobnažení. Zpestření ale přineslo zejména číslo na teeterboardu (naskakované houpačce), nebo manévrování čtyř urostlých mužů na krátké čínské tyči, na níž se seskládali v horizontálách, aby se vůbec vešli, ale také se neobvyklý pohled naskytl při víření akrobata na Cyrově kole (cyr wheel) s diskokoulí kolem těla. „Alfonsové“ neošidili jedinou sekundu z hodinové produkce. Zpívali, tančili, provokovali se a vskakovali do prostoru. Doslova žili na jevišti, stříkal z nich pot a entuziasmus mísený s euforií. Show Barbu, i když jsem ji viděla po x-té a oni sami ji hráli pro x-sté, byla odehraná s obrovskou vášní k cirkusu, s láskou k publiku a respektem k ostatním. Festival Montréal Complètement Cirque se zařazením cirkusově-kabaretních titulů potěšil náročné i vděčné návštěvníky, domácí včetně těch zdaleka.
Psáno z festivalu Montréal Complètement Cirque, který se konal ve dnech 4. až 14.7.2024.
Sophie´s Surprise 29th: režie Katharine Arnold, Isis Clegg-Vinell, Nathan Price, účinkují: Katharine Arnold, Isis Clegg-Vinell, Nathan Price Cornelius Atkinson, Guillaume Paquin, Francis Gadbois.
Dirty Laundry: umělecké vedení a režie: Fez Faanana, účinkují: Fez Faanana, Luke Hubbard, Dylan Rodriguez, Brett Rosengreen, Rowan Thomas, Mark Winmill, Dále Woodbridge-Brown, Thomas Worrell
Barbu: režie Alain Francoeur, umělecké vedení: Antoine Carabinier Lépine a Julie Carabinier Lépine, účinkují: Antoine Carabinier Lépine, Jonathan Casaubon, Ugo Dario, Lucas Jolly, Laura Lippert, Gen Morin, Jean-Philippe Cuerrier, hudebníci: Josianne Laporte, Dâvi Simard, Colin Savoie-Levac.
Výjezd na festival Montréal Complètement Cirque byl realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie – Next Generation EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR v rámci programu podpory Arts Institute Prague – Divadelního ústavu Praha a programu Go & See 2024.
Komentáře k článku: REPORTÁŽ: Cirkusový Montréal (No. 8)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)