Dubrovník a Řecko. Obě místa omývá stejné moře a spojuje je zčásti děsivý ale přitom nadějeplný příběh, příběh lidstva, které tak dlouho bojovalo se zdánlivě neodvratným oteplením, až se mu neodvratné oteplení podařilo odvrátit ještě neodvratnějším ochlazením. Věčný bezvýchodný souboj všeprorážející střely s všepohlcující deskou. Napřed přestala být obyvatelná severní Evropa, pak i ta střední. V té jižní se prozatím žít dá. Prozatím. Třeba na řeckém pobřeží v Nových Vinohradech.
Mnoho vymyšlených příběhů má ve své tornistře maršálskou hůl a touží z prchavé představy povýšit na skutečnost, kterou budou muset lidé jednou povinně žít. Ano, i čtenáři knih, ano, i diváci divadelních představení, snad jim oběma zbývá ještě trochu času užít si ho jen jako příběh ve své fantazii. TOHLE divadelní představení odvozuje svůj název od názvu knížky spisovatele Martina Vopěnky. Shodou okolností jsem si na představení zašel (potřetí) právě v den, kdy byl autor knižní předlohy přítomen v publiku, občas na divadelním baru podepisoval své knihy a občas vstupoval svými básnickými intermezzy do průběhu hry. Autorova pozoruhodná interakce s vlastním příběhem, který stihl projít scénickým procesem emancipace, Ještě mě poznáváš? ptá se příběh rebelsky svého autora uzavřenou otázkou a těžko říct, kterou z možných odpovědí by si přál slyšet.
Hana, vdova po mesiášovi, praktická žena, která dokáže uchovat vzpomínku na Eliho i desítky let po jeho smrti, ale zároveň na ní stojí fungování společenství (doslova: všecko, všecko, všecko…) i Marka jako jeho viditelného představitele (jsem moc ráda, že tě tady v Nových Vinohradech mám!), možná až příliš viditelného, když začíná být vidět i něco víc, než bylo zvenku vidět doposud, protože se Natálie z Dubrovníku nastěhovala bezoklikatě do Markova bungalovu. Ono být ve službách nebo v přízni mesiáše není jen tak, taková role s sebou nese, ano, musí nést, i oběti a ztrátu svobody v rozhodování. Jak by to asi býval rozhodl nebo vykonal Eli – mesiáš?
Jó, když na tebe skočí poslání, máš už prostě smůlu!! Jako jedna ze tří hlavních postav hry může Hana udělat dlouhý nos na svou – v očích nepozornějších čtenářů skoro přehlédnutelnou – drobnou úlohu na stránkách knihy. Ale na divadle je Hana velkou rolí, jako jsou všechny tři, byť všechny netitulní. Titulní roli nese tré herců na ramenou stejně neodvratně jako osud: Hana a Natálie, Marek mezi těmi dvěma, mesiáš Eli na jejich ramenou; tvoří ho nejen vzpomínkami, ale i svými slovy, mluví (také) k němu a (také) za něj: Nepřišel jsem proto, abych plnil něčí přání nebo představy. Jsou to jen slova scénáře nebo i slova směřující k divákům či dokonce autorům?
Bezelstná příchylnost Natálie k Markovi vyvolává ve společenství uvyklému opakovaným aktivitám, promluvám a rituálům (ó jak pěkně to jde dohromady s dlouhodobou tendencí Divadla Kámen k repeticím, analogiím a minimalistickým variacím všeho druhu!) přece jen určité napětí (Takže tady máš kurvu!!!). Vysloveně jsem si jako divák liboval, jakými úspornými prostředky je možné rozehrát i v zásadě dost žhavé scény, při kterých by na běžném divadle měli hasiči a ochránci dobrých mravů pohotovost. Když se pak Natálie náhle ztratí i se všemi svými věcmi v barevných kabelách, není jasné, co bylo důvodem jejího zmizení bez rozloučení. Utekla snad za jiným štěstím? Byla unesena? Nebo dokonce ještě něco horšího? Není tady Natáááálie, není tady ani žáádnáá indííície!!
Ale kdo indicie hledá a chce je najít, najde, myslím, skoro vždy. A za čím bychom už měli být ochotni se – byť na základě sebedrobnějšího náznaku – vydat, když ne za láskou, za tím, koho či co milujeme. Sice knížka je ve svém závěru o dost doslovnější než divadlo, ale to už bychom jako spolupracující diváci měli být schopni „dopéct“ na základě vlastních zkušeností s nejrůznějšími Natáliemi, Hanami, Marky a nejspíš dokonce i s mesiáši, kteří nám v životě překřížili cestu. Jistě, zprostředkování smysluplných vizí nového světa dalším a dalším duším je jistě důstojná a důležitá role, ale co naplat, když před „pouhou“ skutečností, že dokážeme milovat a být milováni, blednou i nejbarevnější obrazy možných budoucích světů a nejkvětnatější ságy o tom, co nás v těch světech všechno báječného potká. Popravdě, bude-li třeba se za láskou vydat pěšky do Dubrovníku, jen pokrčím rameny, pořídím pevné boty a vyrazím k jihu. Nebo do Nových Vinohrad, ať už tou dobou budou kdekoli.
Budoucnost a láska… Člověk ani nemusí být velký mesiáš, aby mu bylo jasné, že jedno bez druhého se v novém, jakkoli obrozeném světě nejspíš neobejde.
Už jsem se zmínil, že k tomuto článku jsem se odhodlal až poté, co jsem představení viděl potřetí, a to ještě až s notným odstupem. Musím říct, že je moc zajímavé sledovat vývoj takové inscenace – kterak se dotváří přirozenost vztahů mezi postavami a z hlubin vylézají – dříve přehlušené méně podstatnými věcmi – jemné podtóny a fasety, kdy to dobře viditelné a verbálně vehementně zdůrazňované často mezi řádky i mezi pouhými slovy ustupuje decentnějšímu a skrytějšímu.
A když se pak na konci ozve další medově pronesené a tolik slibující Blázínku!, ještě dlouho ve mně při potlesku doznívá příjemný a povznešený pocit, i když je z kontextu patrná závistihodná skutečnost, že to bylo nejspíš přece jen určeno Markovým uším a ne jenom těm mým, které by si – asi jako každé – podobné oslovení z těch správných úst vyslechly tak rády ;-).
Výtvarná podoba knihy Můj bratr mesiáš nijak nezakrývá, že svět v době, kdy se děj příběhu odehrává, vypadá maličko jinak než ten v našich krajích zatím celkem přátelský, který známe z dnešních dnů a se kterým jsme z rozličných a často navzájem protikladných důvodů nespokojeni.
Petr Vápeník /převzato se svolením autora – zde/
Kniha: Martin Vopěnka: Můj bratr mesiáš. Vydala Mladá fronta, Praha 2017. První vydání.
Divadlo: Divadlo Kámen, Praha – Martin Vopěnka, Petr Macháček: Můj bratr mesiáš. Námět Martin Vopěnka, scénář a režie Petr Odo Macháček, hrají a jednají Kristýna Suchá, Lucie Zachovalová a Vít Macháček, videomateriál a spolupráce na koncepci Liv Hanne Haugen, Anne Katrin Haugen. Produkce a propagace Helena Macháčková, manažerka projektu Kateřina Poláková. Premiéra 15. června 2023.
///
Více o inscenaci Můj bratr mesiáš na iDN:
Hulcova bleskovka (No. 18) – Můj bratr mesiáš
Postřehy Divadla Kámen (No. 28)
…