Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Nechte cirkus znít! (No. 11)
V rámci Letní Letné už zde bylo napsáno mnohé. Nicméně jsou ještě dvě skupiny performerů a performerek, které bezpochyby dělají radost dvěma skupinám diváků – a to dětem (tedy dětská představení + akrobatické workshopy + open-air atrakce + dokonce příměstský tábor pro teenagery) a těm, kdo přijdou, ať už z ekonomických či jiných důvodů na open-air produkce, kde je vstup zdarma. Do klobouku pak mohou přispět libovolnou částkou.
S vnukem jsme tedy navštívili malou ochutnávku dětského programu, zkoušeli stavět z velkých kostek či spíše nesourodých barevných kousků dřeva a ochutnali speciální ovocnou zmrzlinu. K tomu jsme šli na jedno z představení určených pro nejmenší, na pohádku Jak slon dostal chobot na motivy bajky Rudyarda Kiplinga Sloní mládě o zvědavém slůněti v interpretaci Tomáše Běhala z divadla Toy Machine + loutek, jež se po představení všechny děti hrnuly prozkoumat. Byly pestré a legrační (jejich tvůrci Tomáš Běhal a Pavel Heřmann), příběh srozumitelný a Tomáš Běhal jako jediný interpret, moderátor a loutkovodič statečný a hlasitý.
Do Dětského stanu se totiž vměstnaly snad všechny děti z Prahy a okolí, a to od věku silně miminkovského až po lehce školní. Mnozí z nich exhibicionisté (udivuje mě, jak jsou dnes děti „oražené“, mnohé se soustředí akorát na „vyrábění“ co největšího hluku a běhání do míst, kam je přístup zakázán). Nicméně znovu jsem se přesvědčila, že rodičů, kteří vyhledávají představení pro děti, je u nás stále více a možná, že mezi těmi ohlušujícími řvouny rostou i někteří zajímaví herci, a snad i – či hlavně – diváci…
Zajímavý program se dal navštívit i v open-air prostoru nedaleko Hanavského pavilonu. Smůlu měla dvojice Jonatán Vnouček a Míša Stará, kteří museli kvůli silnému dešti své představení J.O.E. o pár dní odložit. V příjemně pojaté čtyřicetiminutové pohádce o úskalích přátelství/vztahu holky Rue a robota J.O.E. poukazují oba interpreti prostřednictvím kombinace fyzického divadla a klaunérie na rozporuplný svět moderních technologií.
Stejné místo o pár dní dříve – ovšem s vysokou stojkou na upevnění šál – posloužilo i dalším performerům. Personálně proměnlivá AirGymArt Company, tentokrát ve složení Emilie Benešová, Kateřina Horová, Bára Pintérová Bartoňová, Jaroslav Dolejší a Tomáš Pintér, nabídla Šerosvět. I když název při plném denním světle nebyl tak docela přesný, přesto bylo možno si svět, ve kterém se o nadvládu perou světlo a stín, den a noc, docela dobře užít – a to prostřednictvím sólové a párové akrobacie nejen pozemní, ale také na šálách, s využitím prvků klaunérie i animace postav (někde na vrcholu stožáru byl ukryt balíček s bonbony, které po požití měnily performery v loutky).
Na kombinaci diskomelodií, interakce s diváky, meditativního, lehce provokativního příběhu o tom, co se s námi stane po smrti a zda věříme ve znovuzrození, ale samozřejmě také na akrobacii na šálách i na zemi, lidské pyramidy a různé další kejkle na zemi i nad zemí vsadilo uskupení LaClara, tedy akrobatky a herečky Kláry Hajdinové. I když je tato performerka v oboru aktivní už více než deset let, projekt ReLife je první, který odehrál svou letenskou premiéru pod hlavičkou spolku LaClara. Účinkují pouze čtyři akrobati – Alžběta Tichá, Helena Urban, Jakub Urban a Klára Hajdinová, ale chvílemi máme pocit, že je jich dvakrát víc. Celá show je vystavěna tak, aby si všichni diváci přišli na své – ať už jsou duchovně založeni (Co se děje s duší po smrti? Existuje koloběh života-smrti-znovuzrození?) či se chtějí jen bavit, případně si i zatančit. To všechno jim žluto-šedivé představení (žlutá jako radost a život, šedá jako smutek a smrt, aspoň jak se domnívám) poskytne. No, a nakonec jsme svědky zázraku – jeden z diváků se totiž před našima očima znovuzrodí jako motýl klubající se z kukly. Poté následuje společný tanec v rytmu disko, do kterého se rádi zapojí jak malí, tak i dospělí diváci.
A to je jeden z cílů Letné Letné. Pobavit, potěšit a všechny tak trochu vrátit do dětství, kdy jsme snad všichni létání vzduchem a rozmanité další zázraky milovali a obdivovali.
Toy Machine, Praha – Rudyard Kipling, Tomáš Běhal: Jak slon dostal chobot. Připravil a hraje Tomáš Běhal, scéna a loutky: Tomáš Běhal a Pavel Heřmann. Premiéra 6. října 2023. Psáno z uvedení na festivalu Letní Letná 22. srpna 2024.
Jonatán Vnouček & Michaela Stará, Praha – Jonatán Vnouček a Michaela Stará: J.O.E. Režie Ondřej Holba, dramaturgická spolupráce: Ondřej Holba, Jonatán Vnouček, Michaela Stará, konzultace/supervize Lukáš Houdek, hudba Matouš Hekela, kostýmy Vojtěch Hanyš, Andrea Gájová, Míši děda. Produkce: Zuzana Malina. Premiéra 20. května 2023 na festivalu Cirkus Base v Praze /zde/. Psáno z uvedení na festivalu Letní Letná 18. srpna 2024.
AirGymArt Company, Praha – Bára Pintérová Bartoňová a Jaroslav Dolejší: Šerosvět. Režijní supervize Justin Svoboda, supervize klaunérie a gagů Lukáš Houdek, kostýmy Simona Drábová, hudba Ester Valtrová, rigging, technika Tomáš Pintér. Účinkující: Kateřina Horová, Bára Pintérová Bartoňová, Jaroslav Dolejší, Tomáš Pintér. Premiéra 16. července 2023 na festivalu Za dveřmi v Praze. Psáno z uvedení na festivalu Letní Letná 20. srpna 2024.
LaClara art, Praha – Klára Hajdinová: ReLife. Úprava scénáře Tereza Karpianus, režijí supervize Ondřej Holba. Perfomeři Alžběta Tichá, Helena Urban, Jakub Urban, Klára Hajdinová. Produkce Klára Hajdinová. Premiéra na festivalu Letní Letná 21. srpna 2024.
///
Více o 21. ročníku Letní Letné na iDN:
Cirque Inextremiste na Letní Letné
Letní Letná vstupuje do třetí dekády
…
Komentáře k článku: Nechte cirkus znít! (No. 11)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)