Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Ve spárech Kultu (No. 2)

    Festivalová sobota v Ústí nad Labem mi hned ve svém odpoledni připravila vskutku nevšední zážitek. Drtivá většina diváků totiž na pohybově-objektovou klauniádu Pomerančová lodička dorazila již ráno, a tak jsem se nakonec místo zamýšleného opatrného nakukování z dálky odpoledního uvedení účastnil přímo v epicentru kreativního hurikánu, v němž performersky neokázale excelovali Hana Strejčková a Filip Novák z uměleckého uskupení FysioArt. Hravá hříčka s bezprostřední něhou, pomocí jednoduchých, univerzálně srozumitelných obrazů, nenásilně probouzí dětskou imaginaci, a sympaticky provokuje k interakci i takřka absolutní svobodě pohybu. Parádní sobotní meditace, i bezstarostná exkurze do dávno již minulých let. Balzám na duši!

    Pomerančová lodička. Foto: archiv projektu

    V sobotním večeru se opětovně prolnuly dva kulty. Festival totiž znovu přátelsky pozval legendární, mýty opředené, a zejména v ústeckém kraji fenomenálně populární Divadlo Demago. Sólová jevištní improvizace někdejšího dlouholetého člena místního Činoheráku Jiřího Maryška, jenž se v posledních letech radikálně transformoval nejen v sólistu Divadla na Vinohradech, ale i důležitý herecký inventář zejména televizní pohádkové tvorby, by nebyla kompletní bez jeho věrných soudruhů Hendyho Witanta (hudba) a Honzy Morávka (světla). Neposlušné menisky  se navzdory svému názvu nesly v poklidně uspávajícím, místy až ezoterickém temporytmu. Mariško se opakovaně stylizoval do opulentních póz, v nichž naplno vynikla jeho staromilská, s antickými ideály krásy směle koketující muskulatura. Nad poměrně řídkými provokativními výpady tentokrát jasně  dominovalo pohádkové vypravěčství pronášené dikcí, která se jasně inspirovala v mistrech slova, z nichž mnozí byli Maryškovými předchůdci ve vinohradském svatostánku dramatických umění. Dostavila se Sněhurka, její liliputáni a velmi velmi mnoho hub. Skalní fanoušci hlasitě dávali na odiv své olbřímí potěšení, já osobně ovšem preferuji Demago v mnohem divočejších podobách. Snad tedy příště!

    Neposlušné menisky. Foto: archiv festivalu

    V rámci doprovodného programu se poté v kulturním domě Hraničář uskutečnila diskuse Na sever severozápadním Krušnohorem pregnantně moderovaná Marcelou Magdovou, která komplexně vyzpovídala nová nastupující umělecká vedení Činoherního studia a Městského divadla Most, reprezentovaná režisérem a uměleckým šéfem Michalem Hábou a dramaturgyní Veronikou Linka (ČS), respektive ředitelem Filipem Nuckollsem a dramaturgem Michalem Pětíkem (MdM). Noc plná příslibů do budoucnosti. Snad budou naplněny!

    ///

    Pokračování příště!

    ///

    Předchozí díl si přečtěte zde.


    Komentáře k článku: Ve spárech Kultu (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,