Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Dvořákovy Legendy a Slovanské rapsodie

    U hudebního vydavatelství Pentatone dnes vychází nahrávka Dvořákových Legend a Slovanských rapsodií. S Českou filharmonií ji natočil dirigent Tomáš Netopil.

    Foto: archiv ČF

    Každá příležitost představit Dvořákovy Legendy nebo Rapsodie publiku je pro mě velkým svátkem. Tyto hudební poklady stojí poněkud stranou populárních Dvořákových děl, ale přesto hluboce demonstrují skladatelova melodického a vynalézavého génia. Věřím, že si posluchači užijí radost, která z této hudby vyzařuje a která plně odráží šťastné období Dvořákova života, říká dirigent Tomáš Netopil.

    Nová nahrávka představuje již čtvrté album, které první český orchestr vydal u příležitosti Roku české hudby. V březnu vyšla Smetanova Má vlast pod taktovkou Semjona Byčkova, v červnu Czech Songs v podání Magdaleny Kožené a sira Simona Rattla a v září Dvořákovy tři vrcholné symfonie a tři předehry, které vznikly opět za řízení Semjona Byčkova.

    Česká filharmonie a Semjon Byčkov pro Pentatone dále nahráli Mahlerovu První, Druhou, Čtvrtou a Pátou symfonii, které jsou součástí cyklu všech symfonií Gustava Mahlera, jenž u Pentatonu vyjde jako celek v roce 2026 vůbec poprvé. S Magdalenou Koženou a Simonem Rattlem loni vyšly také Folk Songs. Za nahrávky pořízené v uplynulém roce získala Česká filharmonie od britského časopisu Gramophone prestižní titul Orchestr roku, o němž svým hlasování po nominaci odbornými kritiky rozhodla široká veřejnost.

    Oslavám Roku české hudby se Česká filharmonie věnovala celou minulou sezonu. Na jejím začátku provedla v Praze tři vrcholné symfonie, tři předehry a tři instrumentální koncerty. V roli sólistů se představili houslista Augustin Hadelich, violoncellista Pablo Ferrández a klavírista Adrás Schiff. Po koncertech ve Dvořákově síni Rudolfina vyvezl první český orchestr na přelomu října a listopadu „dvořákovský festival“ do Jižní Korey a Japonska. V Jižní Koreji orchestr vystoupil v Soulu a Tegu, v Japonsku zavítal do měst Jokohama, Osaka, Niigata a Nagoja. Asijské turné vyvrcholilo třemi koncerty ve slavné tokijské Suntory Hall. V březnu letošního roku přijeli filharmonici s dvořákovským programem do Španělska, Belgie, Francie, Německa a Rakouska. Dvořákův Violoncellový a Klavírní koncert zněl i pod taktovkou Jakuba Hrůši na letních festivalech v Hamburku, Lucernu, Wiesbadenu a na BBC Proms v Londýně.

    S českým programem bude Česká filharmonie začátkem prosince hostovat v newyorské Carnegie Hall a kanadském Torontu. Trojici instrumentálních koncertů Antonína Dvořáka postupně přednesou špičkoví světoví sólisté ­– violoncellista Yo-Yo Ma, houslista Gil Shaham a pianista Daniil Trifonov. Dvořákovy koncerty doplní Smetanova Má vlast, Mahlerova Pátá symfonie a Janáčkova Glagolská mše s Pražským filharmonickým sborem. Ten připraví i samostatný a capella koncert, na němž pod taktovkou Lukáše Vasilka a ve společnosti předního českého tenoristy Pavla Černocha představí hudbu Petra Ebena, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů a Jana Nováka. Pro New York sbor dále připravil program složený ze spirituálů, gospelů a mezinárodních koled, který zazní pod širým nebem, a to přímo na legendárním Times Square.

    • Autor:
    • Publikováno: 8. listopadu 2024

    Komentáře k článku: Dvořákovy Legendy a Slovanské rapsodie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,