Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    SUKCES FESTIVALU OST-RA-VAR

    Eurípidés: Médea, režie Jakub Šmíd, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava (premiéra 27. dubna 2024, Divadlo Antonína Dvořáka).

    Diskusní semináře mluvily jasně: největší nadšení na letošním ročníku festivalu ostravských činoherních divadel vyvolala vizuálně ohromující a herecky naplněná interpretace Eurípidovy tragédie Médea v současném překladu Matyáše Havrdy a Petra Borkovce, který vznikl na objednávku divadla a je sám o sobě výjimečným počinem. Zhrzenou Médeu ve strhujícím podání Petry Kocmanové k drastickému činu pohání především vztek, který vytrvale požírá všechny její pochyby. Je to žena hrdá a v uvažování až monstrózně racionální, jíž dětinský slaboch Iáson (Robert Finta) nesahá ani po kotníky. Neméně velkolepá je scéna Petra Vítka zasazující dění do chátrajícího hotelu, jenž odkazuje ke Kubrickovu hororu Osvícení a zároveň tematizuje pozici Médey coby cizinky žijící v provizoriu. Chór, složený z hotelových pokojských, podtrhuje osudovost dění zpěvem v češtině i starořečtině. Vynikající jsou též dětští herci v rolích Médeiných synů.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. prosince 2024

    Komentáře k článku: SUKCES FESTIVALU OST-RA-VAR

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,