Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Příloha

    Festival hudebního divadla Opera 2025

    Vážení a milí čtenáři, nabízíme krátké upoutávky na představení 16. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2025. A doufáme, že vzbudí vaši zvědavost a inspirují vás k návštěvě festivalu. Stejně jako několik osobních pozvání z divadel. Připravili jsme pro vás nejrozsáhlejší ročník v historii festivalu, v programu je sedmadvacet projektů – představí se opět jak tradiční operní soubory, tak soubory nové i umělci, kteří se sešli právě pro jeden konkrétní projekt. Nejste zvyklí chodit na „klasickou“ operu do Národního divadla? Možná je čas to zkusit – a přesvědčit se, že je tu možné intenzivně spoluprožít emotivní příběhy i načerpat látku k přemýšlení. Jste zvyklí chodit na „klasickou“ operu do Národního divadla a máte obavy z „alternativních“ projektů? Možná je čas vydat se s námi do Vzletu, La Fabriky, Pražského Hlaholu či Jízdárny Savarin – a přesvědčit se, jak mnoho různých věcí se pod slovem „alternativní“ skrývá a že to rozhodně není synonymum slova „nesrozumitelný“. Přijďte zažít výjimečnou festivalovou atmosféru! Moc se na vás těšíme.

    Lenka Šaldová, ředitelka festivalu

    Banskobystrický Malý princ FOTO ZDENKO HANOUT

    Klasika tradičně i netradičně

    Klasika česká i zahraniční, klasicky i méně klasicky, v operních domech i jinde.

    KÁŤA KABANOVÁ

    Emotivní příběh Káti, která citově strádá v neutěšeném manželství a podlehne vášni k mladému Borisovi, aby nakonec v zoufalství ukončila svůj život v řece Volze. Opavská inscenace nabízí intenzivní janáčkovský divadelně-hudební zážitek – režisérka zvolila jednoduché jevištní řešení, které potěší i konzervativnější publikum. Tereza Kavecká byla za roli Káti letos nominována na Cenu Thálie.

    Brněnská Salome – Linda Ballová FOTO MAREK OLBRZYMEK

    DRÁTENÍK

    Od premiéry první opery napsané na české libreto brzy uplyne sto let. Na festivalu bude Dráteník k vidění v dramaturgické úpravě mladé režisérky Kateřiny Křivánkové: do příběhu Růženy a Vojtěcha, kteří se zamilují a brání domluvené svatbě, aby nakonec zjistili, že jejich otcové vlastně domluvili právě jejich svatbu, režisérka vtipně zapojila postavy skladatele Františka Škroupa a libretisty Josefa Krasoslava Chmelenského. Pro záměrně mile archaickou inscenaci jsme našli krásný taneční sál Na Marjánce.

    PRODANÁ NEVĚSTA

    Prodaná nevěsta klasicky, a přeci trochu jinak, než jste zvyklí. V komorní úpravě, se zpěváky na dotek. Diváci se ocitají v centru dění, hraje se před nimi i kolem nich. V nádherném secesním domě, který byl na začátku 20. století postaven podle návrhů architekta Josefa Fanty pro Zpěvácký spolek Hlahol. V sále s proskleným stropem, překrásnými lustry, malými varhanami a rozměrnou lunetou s obrazem Alfonse Muchy nazvaným Česká píseň. Přijďte se přesvědčit, že Prodaná nevěsta, jak ji hraje soubor příznačně nazvaný Opera lidem, tedy se smyslem pro jemnou nadsázku a humor a se zdůrazňovanou úctou k tradici, se do tohoto krásně starosvětského prostoru perfektně hodí.

    Adam a Eva – Věra Poláchová, Veronika Kaiserová FOTO DANIEL DANČEVSKÝ

    Dráteník – Zuzana Badárová, Lenka Cafourková Ďuricová FOTO PANDA FOTO

    Druhé město – Lukáš Riegel, Jana Vondrů FOTO MAREK OLBRZYMEK

    Komenský – Zuzana Koś Kopřivová, Michal Marhold FOTO MARTINA ROOT

    SEDLÁK KAVALÍR / KOMEDIANTI

    Klasická díla, jak je vidí mladá režisérka Veronika Kos Loulová a její tým, který v posledních třech letech vzbudil pořádný rozruch v olomouckém Moravském divadle. Inscenace dvou italských jednoaktovek nepatří k jejím nejkontroverznějším, jakkoli si režisérka v Komediantech pohrává s tématem divadla na divadle více, nežli jsme zvyklí. Ptá se: Poznáme, co je nazkoušené a co vzniká v rámci improvizace? Co je divadlo a co je realita? Co je záměrné a co se vymyká kontrole? Za dirigentským pultem Petr Šumník, na jevišti skvělí mladí interpreti!

    MÉDEA, MANON LESCAUT

    Národní divadlo, hlavní partner festivalu, do programu tentokráte přispělo dvěma tituly, které mají před premiérou. A tak se nechme překvapit, jak bude Roland Schwab vyprávět příběh Médey, která se drsně mstí svému manželovi za nevěru, a Sláva Daubnerová příběh marnivé Manon.

    Objevy z archivů i novinky

    Festival opět prezentuje tituly, které v Praze nikdy k vidění nebyly, české premiéry zahraničních děl, domácí novinky i díla, která byla skryta v archivech.

    HOLOPRTSKÉ POSVÍCENÍ, KANTÁTA O MOZARTOVĚ SMRTI

    Tomáš Hanzlík, vědec i skladatel v jedné osobě, v archivu Pražské konzervatoře objevil klavírní výtahy české zpěvohry z Třebechovic pod Orebem a smuteční skladby z roku 1798. Přidal varhanní pozitiv, který v případě Kantáty přibližuje dílo sakrálnímu prostředí, v případě Holoprtského posvícení upomene na mechanické nástroje z přelomu 18. a 19. století – a s Ensemble Damian nastudoval obě díla v novodobé premiéře, s nadšeneckou radostnou energií, která je pro tento soubor tak typická a odzbrojující (vzpomeňme třeba na jejich inscenaci Monteverdiho L’Arianny, která získala na festivalu cenu diváků).

    ADAM A EVA

    Oratorium Adam a Eva zkomponoval „Il divino Boemo“ Josef Mysliveček pro uvedení ve Florencii v roce 1771. V Čechách se ještě nikdy nehrálo! Až do teď, kdy ho scénicky nastudovali v Liberci. Myslivečkovo dílo nezpracovává téma stvoření, ale přivádí na jeviště Adama a Evu po prvotním hříchu, doprovázené Andělem Spravedlnosti a Andělem Milosrdenství. Především o hříchu, ale i odpuštění liberečtí hrají – o prvních lidech, ale stejně tak o nás, o dnešních manželských krizích, hádkách i usmíření.

    ZABIJAČKA

    Komická opera o třech dějstvích a dvou chodech. Rituální vítání jara jako příležitost podívat se do vlastních střev. Sedmdesát minut, ve kterých se dobře pobavíte a stejně dobře najíte. Opulentní hostina v pravém slova smyslu. Projekt, ve kterém se potkávají operní zpěváci se souborem VOSTO5 a režisérem Jiřím Havelkou. Neváhejte, festivalové představení je ohlášenou derniérou, další šanci už nedostanete!

    DRUHÉ MĚSTO

    Ensemble Opera Diversa loni oslavil dvacet let kontinuální činnosti – a obdaroval při této příležitosti sebe i své diváky novým dílem Ondřeje Kyase podle románu Michala Ajvaze. Na festivalové představení zve současná vedoucí divadelní sekce souboru a scénografka (nejen) Druhého města.

    Pozoruhodný a oceňovaný román Michala Ajvaze o hledání paralelního světa, plný mystiky, dobrodružství i nostalgie, fascinuje čtenáře už třicet let. Zvláštní kniha z pražského antikvariátu, napsaná neznámým písmem, nedá hlavnímu hrdinovi spát – kousek po kousku odkrývá tajemství Druhého města a snaží se porozumět jeho smyslu. Čím déle odtajňuje jeho indicie, tím více ho tajemné město pohlcuje. Co se skrývá ve středu města? Přežije souboj se žralokem na věži kostela? Doplují muž a žena na vysněné pláže? Přijede zelená tramvaj? – Žádná z našich inscenací není klasicky operní, ani Druhé město. Poloscénické provedení míří napříč jednotlivými obory, spojuje v sobě klasickou a moderní hudbu, akustické nástroje doplňují syntezátory, zpívaná linka navozuje atmosféru, zatímco mluvené slovo posouvá diváka prostorem a dějem. Scénografie spolupracuje s prostorovou instalací, videoartem a light designem. Vše vyústí ve smyslný tvar soustředěného celku, který si rozhodně nemůžete nechat ujít!

    SYLVA MARKOVÁ

    Holoprtské posvícení FOTO MICHAL MÁLEK

    Zabijačka FOTO JAN MUDRA

    Kantáta o Mozartově smrti FOTO MICHAL MÁLEK

    KOMENSKÝ

    Jana Amose Komenského známe ze školních učebnic jako „učitele národů“, což je floskule, která ve skutečnosti příliš nevystihuje jeho mimořádnou osobnost. Jeho život byl strhujícím dramatem teologa, filosofa a otce, které naše inscenace přibližuje v takřka filmovém střihu. Velkolepé operní panorama čerpá inspiraci z řeči filmové hudby a kombinuje živý symfonický orchestr s ruchy, propracovaným zvukovým designem a pěveckými hlasy snímanými mikroporty, které jsou zakomponovány do bohatého zvukového mixu. Operu Komenský, kterou na zakázku našeho divadla napsal Jan Jirásek, jsme uvedli ve světové premiéře v minulé sezoně. Dnes patří mezi naše nejúspěšnější a divácky nejvyhledávanější inscenace.

    TOMÁŠ ONDŘEJ PILAŘ

    ORÁČ Z ČECH

    Česká premiéra nové verze opery, kterou Emil Viklický, jazzový pianista a hudební skladatel, zkomponoval na libreto Pavla Dominika. Setkání Oráče (Aleš Briscein) se Smrtí (Michaela Zajmi), spirituální zhudebněný dialog, při němž nejde o nic méně nežli o pochopení, jak důležitá je v životě smrt – že totiž dává životu smysl. Jak říká režisér Rocc, téma je to věčné, stále aktuální: Co jsou dnes morální zásady a v co vlastně dnes věřit? To jsou otázky, ke kterým nás dílo vede. I dnes se stále snažíme vyhýbat smrti, místo abychom se v této hektické době zastavili, vzali si čas a popovídali si s ní. Jen tak snad pochopíme lépe ten krásný život.

    SGANARELLE ANEB DOMNĚLÝ PAROHÁČ

    Opera studio Praha na jaře uvede další inscenaci kombinující zpěv a pantomimu, ve spolupráci s francouzskou společností Compagnie Pantai. Francouzský klaun a český mim diváky provedou příběhem plným omylů a falešných podezření. Současný francouzský skladatel Joris Barcaroli se inspiruje stylem operety, dílo bude nastudováno v češtině a jako základ je použit skvělý překlad Karla Čapka.

    FLORENTSKÝ SLAMĚNÝ KLOBOUK

    Florentský slaměný klobouk je jedna z nejlepších operních komických oper napsaných v druhé polovině 20. století! I když její autor, hudební skladatel Nino Rota, celosvětově proslul jako autor hudby k filmům Federica Felliniho nebo k filmové trilogii Kmotr, byl též respektovaným autorem hudby artificiální. Na svém kontě má i několik baletů a více jak desítku oper. Florentský slaměný klobouk je z nich na světových operních scénách nejhranější – na začátku letošní sezony jej opět měla na repertoáru i slavná milánská La Scala! Předlohou libreta je stejnojmenná fraška Eugena Labiche a Marca Michela. U nás bývá tento titul často uváděn činoherními soubory, zejména ve zpracování Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Populární je i skvělý film režiséra Oldřicha Lipského z roku 1971 s hvězdným hereckým obsazením. A nyní tedy my přivážíme své „operní hvězdy“, aby na jevišti Stavovského divadla rozpoutaly bláznivý kolotoč situací během jednoho svatebního dne v Paříži! Vše se nějak zvrtne, když kůň ženicha omylem sežere cizí dámě v parku vzácný slaměný klobouk. To pak nastanou komplikace! Vše se bude před vámi odvíjet v neutuchajícím proudu báječné, nesmírně invenční hudby. Komická opera, jak má být! Rossini 20. století? Možná, ale hlavně skvělý, nápady hýřící, hravý skladatel Nino Rota! Nelze vynechat!

    JIŘÍ NEKVASIL

    Opera pro dospělé

    Hned tři tituly v programu festivalu jsou oficiálně uváděné jako nevhodné do patnácti let. Snad že vyprávějí bez příkras drsné příběhy v drsném světě, ať už se v nich vydáváme (s králem Rogerem) na Sicílii ve 12. století, (s císařem Titem) do Říma prvního století nebo (se Salome) do Jeruzaléma v době před naším letopočtem. Je ale dnešní svět méně drsný?

    KRÁL ROGER

    Operní mysterium, které mělo premiéru v roce 1926 ve Varšavě, pojednává o střetu křesťanského krále Rogera II. a mladého pastýře, který zastává pohanské ideály. Pozapomenuté dílo, v němž nejde o nic menšího nežli o cestu člověka k sebepoznání, se dočkalo znovuobjevení v osmdesátých letech minulého století, od té doby se opět více objevuje na světových jevištích. Do pražského Národního divadla se Král Roger vrací po téměř sto letech – hrál se tu naposledy v roce 1932.

    Po úspěchu s Robertem Devereuxem přijíždí košická opera do Prahy s další výjimečnou inscenací – Szymanowského Králem Rogerem. Toto dílo, na Slovensku uvedené poprvé právě v Košicích, propojuje hudbu, filozofii a výtvarné umění do jedinečného celku. Příběh o střetu racionality a vášně, intelektu a instinktu doplňuje scénografie inspirovaná lynchovskou estetikou. Nasvícení jeviště a obrovská socha Niké Samothrácké dotvářejí vizuálně i emocionálně podmanivý zážitek. Orchestr a sbor jsou překvapivou součástí scény. Sílu hudebního vyprávění Petra Valentoviče umocňují pěvecké hvězdy jako Michał Partyka či Gabriela Hrženjak. Věřím, že Král Roger v Praze osloví nejen znalce opery, ale všechny, kdo hledají hlubší vhled do lidské zkušenosti.

    ROLAND KHERN TÓTH

    LA CLEMENA DI TITO

    Wolfgang Amadeus Mozart složil tuto operu u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Je plná vášně, intrik a vražd. Ale ústí v odpuštění. Však v překladu titul znamená Titova velkodušnost či velkorysost. Režisér Rocc příběh hraje tady a teď – nejde přitom o žádnou přímou aktualizaci a konkrétní politické hráče, ale – jak sám říká – bitvy o moc byly běžné za Tita, v Mozartově době (však opera vznikla v době Velké francouzské revoluce) a jsou samozřejmou součástí i dnešního světa. A tak i on na jeviště přivádí postavy blízké dnešním lidem.

    SALOME

    Expresivní, krátká a šokující, tak by se dala stručně popsat Straussova opera Salome podle hry Oscara Wilda. Příběh inspirovaný Biblí o půvabné Salome, dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál. Zároveň se dílo plné silné, dramatické hudby a bohatých orchestrálních barev stalo celosvětovou senzací a je jí právem dodnes. Co dodat ke slovům z webu Národního divadla Brno? Také brněnská Radokova–Ivanovićova Salome je právem senzací, událostí. Emotivní obrazy, přehledné vztahy, motivace i jednání. Intenzivní vyprávění lidských příběhů, které vás nenechají v klidu. Ve špičkové interpretaci, však už snad nikdo nepochybuje, že brněnská Janáčkova opera patří ke špičkovým evropským operním souborům.

    Košický Král Roger – Gabriela Hrženjak FOTO JOSEPH MARČINSKÝ

    Písně ztracených duší – Šimon Hrdlička, Monika Jägerová, Vojtěch Červenka FOTO BARKA FABIÁNOVÁ

    Banskobystrický Malý princ FOTO ZDENKO HANOUT

    Opera pro děti

    V programu jsou tentokráte i tři představení přímo určené dětem – rodinnému publiku!

    MALÝ PRINC

    Když se v roce 2015 účastnila banskobystrická Štátna opera festivalu poprvé, představitel Evžena Oněgina stál před představením rozechvěle za oponou a dírkou v ní užasle sledoval plnící se hlediště. Ano, pro regionální soubory je možnost představit se v krásných pražských operních divadlech motivujícím zážitkem. V současné době je Šimon Svitok v Banské Bystrici generálním ředitelem, ale i tentokráte bude na jevišti, byť v menší roli.

    Milé festivalové publikum, s veľkou radosťou vás pozývam na predstavenie detskej opery Malý princ, s ktorou vystúpime na prestížnom festivale OPERA 2025 v Prahe. Toto dielo anglickej skladateľky Rachel Portman, držiteľky Oscara za hudbu k filmu Emma, spája filozofické posolstvo, hudobnú krásu a vizuálnu poetiku. Príbeh o láske, priateľstve a zodpovednosti si našiel pevné miesto v srdciach divákov od slovenskej premiéry v roku 2022, kedy sa všetky predstavenia vypredali. Hudba ožíva pod taktovkou šéfdirigenta Igora Bullu, pričom kľúčovú úlohu zohráva náš orchester, sólisti, zbor, balet a Banskobystrický detský spevácky zbor. V hlavnej úlohe zažiari mladý Leonard Bíró, ktorého výkon je dojímavý a autentický. Režisérka Dana Dinková spolu s tímom viac ako 100 účinkujúcich prináša inscenáciu, ktorá vás vtiahne do magického sveta Malého princa. Verím, že vás toto dielo osloví rovnako ako naše domáce publikum. Budem sa tešiť z vašej prítomnosti a želám vám krásny, inšpiratívny večer.

    ŠIMON SVITOK

    HURVÍNEK PRODÁVÁ NEVĚSTU

    Prodaná nevěsta trochu jinak: excelentní zpěváci z brněnské Janáčkovy opery se na jevišti potkávají se Spejblem, Hurvínkem, Máničkou – a samozřejmě nesmí chybět ani Žeryk. Představení pro děti od pěti let, při kterém možná tak úplně nepochopí, kdo koho tu komu prodává, ale rozhodně zjistí, že operní zpěváci dokážou být hraví a zábavní. A spolu s loutkovými kamarády mohou děti fandit Jeníkovi, smutnit s Mařenkou a hlavně se radovat z dobrého konce. Ovšem neméně dobře se jistě pobaví i dospělí. Chytře napsáno, důvtipně inscenováno, skvěle zazpíváno. Co chtít více?

    TLUSTÝ PRADĚDEČEK A LOUPEŽNÍCI

    Veselý příběh z knihy bratří Čapků Devatero pohádek, pro velké i malé děti. Tlusťoučký pradědeček se vydá prodat koně do Hradce, ale cestou ho v lese zastihne prudká bouřka. Běží se tedy schovat do blízké hospody U zlatého džbánku – ale netuší, že tam právě má svůj bál banda loupežníků. Jak to s ním dopadne? Dozvíte se, když přijdete na radostné, barevné představení Dětské opery Praha.

    Čas pro experiment

    Festival vstupuje také do nepozlacených prostor: divadel, jako jsou La Fabrika nebo Studio Hrdinů. A nejen to, můžete s námi objevit i další pozoruhodná místa a přesvědčit se, že experimentovat se dá v útulné Winternitzově vile stejně jako v drsném prostředí Jízdárny Savarin.

    SÁRA’SMILE

    V roce 2022 byl na festivalu k vidění multimediální operní projekt TiAmo autorského kompozičního týmu Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar, s videem Lukáše Medka a v režii Rocca. Nyní přicházejí s další osobní výpovědí, hudebně-filozofickou performancí na téma mýty, realita, každodenní boj a překonávání sebe sama, hledání nových úhlů pohledu. Slovy autorů: Sara’smile je vrstvením paralel: osudů, životů, pohledů, příběhů. Jsou to zlomky vrcholových linií ve velehorách každodennosti i mytických příběhů. Fragmenty rituálů a náznaky receptů. Záblesky odrazů mnoha a mnoha Sár, které se v nekonečné smyčce rozpíjejí v odrazech zrcadel. Odrazem odrazů. Nevíme, kolik jich je, kolik jich bylo ani kolik jich bude. Víme jen, že mýtus je realita a realita má sílu mýtu. A tak se jí dotýkáme, mačkáme ji, ale ona jako nymfa uniká mezi přejíždějícími prsty.

    I-ME

    Čtvrtý díl volného operního cyklu ECHO-Metamorphoses, který režisér Rocc zahájil v roce 2015 společně s Vítem Zouharem. Východiskem projektu je použití textů a slov z raných oper pozdní renesance, jejichž libreta silně čerpala z Ovidiových Proměn. Velké mýty konfrontované s realitou každodennosti. Libreto v různých živých, mrtvých a uměle vytvořených jazycích pracuje s mytologickým námětem Echa a s řadou epigramů ze slavné Anthologia Graeca ze 7. století př. n. l. Epigramy podle Rocca fungují jako podněty pro cestovatele podél cesty. Jsou to aforistické výpovědi o životě obecně, reflektující lidský úděl, úvahy o ztrátě, jsou dokumentací touhy a sexuálních výstřelků, stejně jako hrou se slovy a pojmy, ale především hrou samotného času. V syrovém prostředí Studia Hrdinů můžeme společně prožít sugestivní hru se zvukem, hlasem, prostorem. S časem a pamětí.

    EXPERIMENT VE WINTERNITZOVĚ VILE

    Experimentální hudebně-divadelní večer, složený ze tří originálních projektů, se odehraje v inspirativním prostředí Winternitzovy vily. Here be sirens: tři sopranistky a klavír. Opera americké skladatelky spojuje překrásnou hudbu i děsivý rámus. Drásavou a syrovou hudbu střídají éterické plochy, mluvené pasáže, zpěv s klavírním doprovodem či a capella. Zvuky džungle: performance dua HANA a HAIMONI. Flétna, klavír a zpěv společně evokují prostředí středoamerických pralesů. A nakonec miniopera Opilcovo dítě aneb Malý mstitel, napsaná na objednávku nakladatelství Teapot u příležitosti bibliofilského vydání výboru mikrokomedií Krotitel šneků slavného francouzského humoristy a tvůrce nonsensu Pierra-Henri Camiho.

    PÍSNĚ ZTRACENÝCH DUŠÍ

    Tři mladé zpěvačky založily v roce 2021 spolek Lieder Society, s urputností a vášní se věnují propagaci písňové tvorby a získávají pro ni další představitele nejmladší generace. Na festivalovém představení v rámci site-specific písňového happeningu zazní hudba Johannese Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumann, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha.

    Vstupte s námi do světa bizarního a děsivého, kde ztracené duše ožívají uprostřed temné atmosféry 19. století. Zavedeme vás na starý hřbitov, který vznikne v prostorách jízdárny Savarin. Ocitnete se ve světě, kde se melancholie a děs prolínají s touhou po vykoupení. Strašidelné postavy a přízraky ožívají skrze hudbu, aby na konci večera mohly nalézt spásu.

    TAMARA MOROZOVÁ

    ROZLUČKA SE SVOBODOU

    Dvě zpěvačky, čtyři saxofonisti. Dvanáctiminutová pouliční performance mezi techno-optimismem a techno-pesimismem pro potěšení kolemjdoucích. Technický pokrok nezastavíš.

    Festival hudebního divadla Opera 2025

    Středa 29. ledna 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    SLEZSKÉ DIVADLO OPAVA

    Leoš Janáček: Káťa Kabanová

    Dirigent Marek Prášil, režie Jana Andělová Pletichová. V hlavních rolích Tereza Kavecká, Katarína Jorda, Juraj Nociar, Jakub Rousek, David Szendiuch, Anna Moriová, Vít Šantora.

    Sobota 1. února 2025, 19:30, La Fabrika

    Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar: Sara’smile

    Režie Rocc, video Lukáš Medek.

    Účinkují Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar.

    Úterý 4. února 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    NÁRODNÉ DIVADLO KOŠICE

    Karol Szymanowski: Král Roger

    Dirigent Peter Valentovič, režie Anton Korenči. V hlavních rolích Michał Partyk, Gabriela Hrženjak, Juraj Hollý, Myroslava Havryliuk, Maksym Kutsenko, Michal Onufer.

    Čtvrtek 6. února 2025, 19:30, Vzlet

    VZLET, VOSTO5, MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC, RUN OPERUN

    Ivan Acher, Martin Konvička, Jiří Havelka, Marta Ljubková, Veronika Loulová: Zabijačka

    Dirigent Petr Šumník, režie Jiří Havelka, Veronika Loulová. V hlavních rolích Vladimír Chmelo, David Szendiuch, Petr Malý / Raman Hasymau, Vanda Šípová, Markéta Cukrová / Tereza Papoušková.

    Pátek 7. února 2025, 17:00, Stavovské divadlo

    ŠTÁTNA OPERA, BANSKÁ BYSTRICA

    Rachel Portman: Malý princ

    Dirigent Igor Bulla, režie Dana Dinková.

    V titulní roli Leonard Bíró.

    Pondělí 10. února 2025, 19:00, Státní opera

    JIHOČESKÉ DIVADLO, ČESKÉ BUDĚJOVICE

    Jan Jirásek: Komenský

    Dirigent Jiří Štrunc, režie Tomáš Ondřej Pilař. V hlavních rolích Jan Šťáva, Jakub Hliněnský, Anna Moriová, Michal Marhold, Zuzana Koś Kopřivová, František Sliž, Tomáš Kořínek, Tomáš Maliniak.

    Čtvrtek 13. února 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    DIVADLO J. K. TYLA V PLZNI

    Wolfgang Amadeus Mozart: La clemenza di Tito

    Dirigent Jiří Petrdlík, režie Rocc.

    Účinkují Marek Žihla, Markéta Cukrová, Barbora de Nunes-Cambraia, Barbora Perná, Zuzana Koś Kopřivová, Jakub Hliněnský.

    Sobota 15. února 2025, 16:30, Divadlo Spejbla a Hurvínka

    DIVADLO SPEJBLA A HURVÍNKA, NÁRODNÍ DIVADLO BRNO

    Patricie Částková, Bedřich Smetana: Hurvínek prodává nevěstu

    Dirigent Ondrej Olos, režie Hana Mikolášková. Účinkují Martin Trecha, Jana Mudráková, Jan Levý, David Janošek, Jana Šrejma Kačírková, Tomáš Kořínek, Daniel Nykl, Eva Esterková, Ilona Š. Hájková.

    Úterý 18. února 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    DIVADLO F. X. ŠALDY LIBEREC

    Josef Mysliveček: Adam a Eva

    Dirigent Paolo Gatto, režie Linda Hejlová Keprtová. V hlavních rolích Maksym Kutsenko, Jolana Slavíková, Veronika Kaiserová, Věra Poláchová.

    Čtvrtek 20. února 2025, 19:00, Víceúčelový sál Na Marjánce

    STUDIO VOLANTES

    František Škroup: Dráteník

    Hudební nastudování Marek Čermák, režie Kateřina Křivánková. Účinkují Matúš Šimko, Lenka Cafourková Ďuricová, Vincenc Ignác Novotný, Zuzana Badárová, Aleš Janiga, Jiří Miroslav Procházka, Martin Vodrážka, Martin Mihál.

    Sobota 22. února 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    NÁRODNÍ DIVADLO

    Luigi Cherubini: Médea

    Dirigent Robert Jindra, režie Roland Schwab. V titulní roli Světlana Aksenova.

    Sobota 8. března 2025, 19:30, La Fabrika

    ENSEMBLE OPERA DIVERSA

    Ondřej Kyas: Druhé město

    Dirigentka Gabriela Tardonová, režie Kateřina Křivánková. Účinkují Jana Vondrů, Aneta Podracká Bendová, Alžběta Symerská, Michael Robotka, Tomáš Chloupek, Aleš Janiga, Pavel Slivka, Libor Skokan, Lukáš Riegel.

    Neděle 9. března 2025, 19:30, Vzlet

    ENSEMBLE DAMIAN

    Jan Josef Rösler: Kantáta o Mozartově smrti

    Jan Branžovský: Holoprtské posvícení

    Režie Tomáš Hanzlík. Účinkují Markéta Israel Večeřová, Veronika Kaiserová, Hana Solanská, Dorota Grossová / Matyáš Jirka, Martin Geržičák, Kamila Škrachová, Radim Chmelík, Arnau Petřivalský, Andrea Suchomelová, Anežka Procházková, Nil Petřivalský.

    Neděle 16. března 2025, 19:30, Divadlo Komedie

    OPERA STUDIO PRAHA

    Joris Barcaroli: Sganarelle aneb Domnělý paroháč

    Dirigent Sébastien Bagnoud, režie Emma Barcaroli & Vojtěch Svoboda.

    Účinkují Jan Hájek, Denisa Hanušovská, Céline Barcaroli, Denis Béhina, Jan Kukal, Vojtěch Svoboda, Thomas Garcia.

    Pátek 21. března 2025, 19:00, Winternitzova vila

    Kate Soper: Here be sirens

    Haimoni Balgavá: Zvuky džungle

    Miloš Orson Štědroň: Opilcovo dítě aneb Malý mstitel

    Účinkují: Veronika Movsesyan, Martin Vodrážka, Lea a Tea Štědroňovy, Miloš Orson Štědroň / Hana Hána, Haimoni Balgavá / Aneta Podracká Bendová, Eva Marie Kořená, Jana Vondrů.

    Neděle 23. března 2025, 15:00, Pražský Hlahol

    OPERA LIDEM

    Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

    Hudební nastudování Ahmad Hedar, režie Vladimír Chmelo. V hlavních rolích: Tereza Mátlová, Peter Berger, Daniel Hůlka, Peter Malý.

    Sobota 29. března 2025, 20:00, Studio Hrdi

    OPERATIVA

    David Ryan, Vít Zouhar, Rocc: I-ME

    Účinkují: Katja Konvalinka, Sanja Nešković Peršin, Jaroslav Topinka.

    Sobota 5. dubna 2025, 11:00, Městská knihovna

    DĚTSKÁ OPERA PRAHA

    Jaroslav Křička: Tlustý pradědeček a loupežníci

    Dirigent Jan Šimůnek, režie Jiřina Marková Krystlíková.

    Neděle 6. dubna 2025, 15:00, Husův sbor

    Emil Viklický: Oráč z Čech

    Dirigentka Ema Mikešková, režie Rocc

    Účinkují: Michaela Zajmi, Aleš Briscein

    Neděle 6. dubna 2025, 19:00, Jízdárna Savarin

    LIEDER SOCIETY

    Písně ztracených duší

    Režie Marie Anna Valíčková, Šimon Hrdlička. Účinkují Tamara Morozová, Monika Jägerová, Bella Adamova, Kristýna Kukalová, Radek Martinec.

    Pondělí 7. dubna 2025, 19:00, Státní opera

    NÁRODNÍ DIVADLO BRNO

    Richard Strauss: Salome

    Dirigent Marko Ivanović, režie David Radok. V hlavních rolích Jaroslav Březina, Eva Urbanová, Linda Ballová, Birger Radde, Vít Nosek.

    Středa 9. dubna 2025, 19:00, Státní opera

    NÁRODNÍ DIVADLO – STÁTNÍ OPERA

    Giacomo Puccini: Manon Lescaut

    Dirigent Andrij Jurkevyč / Piotr Staniszewski, režie Sláva Daubnerová.

    V titulní roli Ghiulnara Raileanu / Petra Alvarez Šimková.

    Pondělí 14. dubna 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ, OSTRAVA

    Nino Rota: Florentský slaměný klobouk

    Dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil.

    Pondělí 14. dubna 2025, 15:00 / 16:30 / 18:15, piazzetta Národního divadla

    František Chaloupka: Rozlučka se svobodou

    Účinkují Jana Vondrů, Aneta Podracká Bendová ad.

    Pátek 18. dubna 2025, 19:00, Stavovské divadlo

    MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC

    Pietro Mascagni: Sedlák kavalír

    Ruggero Leoncavallo: Komedianti

    Dirigent Petr Šumník, režie Veronika Kos Loulová. V hlavních rolích Zuzana Jeřábková, Raman Hasymau, Minsoo Ahn, León de La Guardia, Barbora Perná, Daniel Kfelíř.

    Po vybraných představeních se uskuteční debaty publika s inscenátory a interprety.

    Praktické informace

    Ceny vstupenek na představení mimopražských souborů ve Stavovském divadle: 190–1090 Kč, ve Státní opeře 250–1090 Kč, 30% sleva pro studenty a seniory, 30% sleva při zakoupení vstupenek na čtyři a více představení mimopražských souborů na scénách Národního divadla. Vstupenky se slevou dostanete přímo v Národním divadle. Vstupenky na Prodanou nevěstu 990 Kč, po slevě 750 Kč, na Zabijačku 950 Kč včetně zabijačkového menu, 550 Kč bez pohoštění. Ceny vstupenek na ostatní představení 350–450 Kč, slevy pro studenty a seniory.

    Vstupenky na scény Národního divadla se prodávají v pokladnách Národního divadla, na jeho webových stránkách a prostřednictvím jeho partnerů. Vstupenky do divadla La Fabrika, divadla Komedie a Divadla Spejbla a Hurvínka prostřednictvím jejich prodejního systému a pokladen. Vstupenky na představení Prodaná nevěsta prostřednictvím Ticketportal.cz, odkaz je také na webových stránkách souboru Opera lidem. Vstupenky na všechna ostatní představení jsou k dostání přes GoOut a hodinu před představením v místě konání. Odkazy na prodej vstupenek na všechna festivalová představení jsou též na webových stránkách festivalu.

    Poděkování

    Děkujeme všem, bez nichž by nebylo možné 16. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025 uskutečnit: Národnímu divadlu, Ministerstvu kultury České republiky, Hlavnímu městu Praha, Ministerstvu kultury Slovenské republiky, Nadaci Leoše Janáčka a všem zúčastněným divadlům. Děkujeme za podporu firmám Sympex, Květiny Viki a Art D – Grafický ateliér Černý, s. r. o. A oficiálnímu dodavateli právních služeb Rudolfu Leškovi. A v neposlední Českému rozhlasu Vltava, hlavnímu mediálnímu partnerovi festivalu, a řadě mediálních partnerů, jimiž jsou: Classic Praha, Divadelní noviny, GoOut, Harmonie, KlasikaPlus a OperaPlus.


    Komentáře k článku: Festival hudebního divadla Opera 2025

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,