Zemřely Depresivní děti toužící po penězích
Depresivní děti toužící po penězích
12. 5. 2004 Hudební divadlo Karlín, Praha – 7. 12. 2024 Venuše ve Švehlovce, Praha
Nezávislý umělecký gang působící od roku 2013 v pražském divadle Venuše ve Švehlovce.
Narodil se jako umělecké sdružení vytvářející mezidisciplinární umělecké projekty. Cílem jejich projektů bylo nahlédnout různé prostory z jiné, neobvyklé perspektivy, využít jejich genia loci prostřednictvím zvláštního uměleckého ztvárnění specifického díla a taktéž zdokumentovat stav příslušného objektu.
V čele sdružení stál od počátku jako jeho předseda, režisér divadelních projektů, dramaturg a performer Jakub Čermák (* 1980, Újezd nad Lesy).
V roce 2004 se Čermák s dramaturgem a režisérem Martinem Falářem rozhodli dát svým uměleckým fantaziím a ambicím konkrétní tvar a připravili v povodněmi poškozeném Hudebním divadle Karlín inscenaci Čechovova Racka nazvanou Racek v Karlíně. Od té doby realizovali se svými divadelními přáteli množství kulturních projektů, především divadelních cyklů v charismatických a netradičních prostorech.
Těmto místům vždy v daném projektu „vdechli uměleckou duši“, diváky brávali na cesty do rozličných světů a svým způsobem tak předznamenali projevy imerzivního divadla. Reagovali na aktuální společenská témata, do svých akcí vnášeli silné autorské, výtvarné a herecké interpretační přístupy, tvořili a propagovali progresivní současné umění různých žánrů a druhů (divadlo, literatura, video, film, výtvarné umění). Okouzlujícím šarmem a důvtipem obohacovali nejen pražský kulturní život, ale i další tuzemská či zahraniční města a vesnice.
V hereckém souboru vystoupila vedle zakládajících členů a postupně se rozšiřující řady příznivců i mnoho známějších osobností, mimo jiné herečky Andrea Berecková, Zuzana Bydžovská, Vanda Hybnerová, Antonie Rašilovová, Josefína Dušková či Radka Fidlerová nebo herci Pavel Neškudla a Daniel Krejčík.
Po odchodu Martina Faláře ze souboru se jeho řízení, dramaturgii a veškerých režií ujal Jakub Čermák. Soustavně se věnoval především queer tematice z nejrůznějších úhlů pohledu, pracoval jak v podmínkách nezávislé scény, tak později i pro zřizovaná divadla (HD Jihlava. JD České budějovice, Divadlo v Dlouhé), stal se nepřehlédnutelnou osobností českého alternativního divadla.
V roce 2022 získal Cenu Divadelních novin za imerzivní projekt Happy end v hotelu Chateau Switzerland (2022). Jeho text Očistec si zaslouží každý získal třetí místo na mezinárodní soutěži Dráma v Bratislavě (2022). Festival …příští vlna/ next wave… jej ocenil jako Osobnost roku (2020), získal Cenu české divadelní DNA za mimořádný přínos v oboru alternativního divadla na festivalu Malá inventura (2020), byl opakovaně nominován na Cenu Divadelních novin (2018, 2019, 2021). Jeho online inscenace Memento (MOR) získala Cenu časopisu Svět a divadlo v kategorii “divadlo v karanténě” (2021). Jeho inscenace Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) získala na festivalu OFFenzíva v Ostravě druhé místo (2019). V roce 2023 uvedl osobitou adaptaci Sofoklovy Antigony pro městské divadlo v polském Walbrzychu a Shakespearova Hamleta v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, premiéru vlastního textu Očistec si zaslouží každý i antickou tragédii Trójanky s ukrajinskými herečkami, které nalezly svůj azyl v ČR. Spoluúpracoval i s Horáckým divadlem Jihlava, kde uvedl dvě své inscenace – Utrpení mladého Werthera podle J. W. Goetha (2019) a Bergmanovy Šepoty a výkřiky (2022). Český rozhlas uvedl jeho hru Lidické ženy, kterou i režíroval a která byla vybrána na shortlist festivalu Europe Prix. V roce 2021 vytvořil 5-ti dílný online seriál Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie a pro soubor Ensemble Damian režíroval první českou queer operu Poklad Arkádie s hudbou Tomáše Hanzlíka. Režíroval i světovou premiéru bestselleru Dánská dívka v Divadle Na Fidlovačce.
Vzpomeňme na inscenace a projekty Depresivních dětí, kdy ještě neměly stálý prostor: Noci v mauzoleu – (2006) divadelní projekt v Památníku na Vítkově, zahrnoval představení Dea Loher – Třetí sektor, Zánik domu Usherů podle E. A. Poea, Camusova Caligulu, představení Zveme Vás na oslavu Ludwigova návratu podle Thomase Bernharda a scénická koláž na téma Faidra. Noci na nádraží – (2007) cyklus divadelních představení v budovách Hlavního nádraží v Praze. V rámci projektu byla realizována představení: Višňový Sade podle textů markýze de Sade a Čechovova Višňového sadu, Aischylova Oresteia, Schillerův Don Carlos, dále performance Noc ing. Pernera (ve spolupráci s bezdomoveckým divadlem Ježek a Čížek), cyklus scénických čtení her s gender tematikou pod souhrnným názvem Inženýrky ducha a scénické čtení Taboriho Kanibalů. Noci v bytě – (2008) projekt bytového divadla, představení: Návštěva staré dámy (České nebe) podle F. Dürrenmatta ve Volmanově vile, Zveme Vás na oslavu Ludwigova návratu podle Thomase Bernharda a Salome Oscara Wildea. Lovci a kanibalové – (2009) je divadelní diptych s tematikou holocaustu, který obsahuje drama Kanibalové Georga Taboriho a Lovecká společnost Thomase Bernharda; oba projekty byly v prosinci 2009 uváděny holešovické La Fabrice v Praze. Reliquiarum – (2009) sociálně-divadelní happening inspirovaný kaplí sv. Kříže na Karlštejně a obchodním domem Palladium v Praze; Depresivní děti si vybrali významné osobnosti nejrůznějších oblastí lidské činnosti 20. století jako „svaté vojsko současného světa“. Premiéra se konala v červnu 2009 na festivalu Divadlo Evropských regionů v Hradci Králové; druhé představení na festivalu Divadlo v Plzni v září 2009 a třetí na festivalu …příští vlna/next wave… v Praze, také roku 2011 v rámci projektu Perverze v Čechách v divadle Husa na provázku v Brně a na Pražském Quadriennale 2011, kde DDTpP vytvořily část expozice českého pavilonu v Sekci zemí a regionů. Bernhard Monument – (2010) divadelní cyklus několika her Thomase Bernharda uvedený v různých prostorech Památníku na Vítkově, kde byl uváděn od května do října 2010. V průběhu roku byly uvedeny tyto texty: Lovecká společnost, Kulturštrůdl, Kalkwerk, Prezident a Alžběta II. V říjnu 2010 Národní muzeum rozhodlo o ukončení projektu a z původně zamýšleného cyklu tak zbylo pouze torzo. Zahradní slavnost – (2010) hra Václava Havla, na přání režiséra Vladimíra Morávka byla uvedena v premiéře na festivalu Divadelní svět Brno v Divadle Husa na provázku. Velké zrcadlo – (2011) pro festival …příští vlna/next wave… DDTpP vytvořil performanci svůj dosud personálně nejrozsáhlejší počin. Při uvedení v NoD v Praze a v brněnské Huse na provázku v něm vystupovalo až 50 performerů. My Father´s Secret – (2011) mezinárodní projekt, který se zabývá tématem „neviditelnosti“ gay komunity v bývalých socialistických zemích před pádem železné opony. Premiéra se odehrála v prosinci 2011 v Drážďanech. Loni v Marienbadu. Made in Czechoslovakia – podle filmu autora námětu a scénáře Alaina Robbe-Grilleta a režiséra Alaina Resnaise (premiéra 12. 7. 2013).
Tímto projektem vstoupily DDTpP do prostoru nynější Venuše ve Švehlovce, de facto jí začínaly zdejší obnovený (po klubu Belmondo v devadesátých letech) provoz. Následovaly inscenace a projekty (režie vždy Jakub Čermák): Makropulos (prem.: 16. 10. 2012, uváděno do: květen 2016), 120 dnů Sodomy (prem.: 7. 10. 2014, uváděno do: listopad 2022), Kabaret Sade (prem.: 21. 9. 2015, uváděno do: rok 2016), Můj dům, můj hrad (prem.: 23. 2. 2016, uváděno do: duben 2018), Martyrium aneb Umění trpět (prem.: 7. 6. 2016, uváděno do: říjen 2019), Kartografie pekla: Domov (prem.: 19. 9. 2016, uváděno do: rok 2016), Naši furianti (prem.: 9. 4. 2017, uváděno do: říjen 2021), Bordel L’Amour (prem.: 20. 4. 2018, uváděno do: květen 2022), Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu) (prem.: 28. 11. 2019), Zlý jelen (prem.: 13. 7. 2021, uváděno do: květen 2024), Kdo zabil mého otce (prem.: 17. 11. 2021, poslední uvedení: leden 2025), Očistec si zaslouží každý (prem.: 14. 6. 2022, poslední uvedení: prosinec 2024), Playroom: Sexy storytelling (prem.: 14.2.2024, poslední uvedení: prosinec 2024), O polednách (prem.: 17.3.2024).
Soubor zemřel z rozhodnutí Jakuba Čermáka, který se tuto sezonu stal uměleckých šéfem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a neměl na vedení tělesa a jeho aktivity už dostatek psychických i fyzických sil. Jeho v posledních letech nejbližší spolupracovnice Bára Šupová hodlá navázat na činnost DDTpP ve Venuši ve Švehlovce vlastními aktivitami, do nichž zapojuje členy zemřelého souboru.
Skon nastal v sobotu 7. prosince ve Venuši ve Švehlovce funerální konferencí uspořádanou „k příležitosti zániku umělecké entity Depresivní děti touží po penězích“ nazvanou Dvacetiletí a šlus. Od 18 hodin vystoupila řada řečníků (Vladimír Hulec, Marcela Magdová, Tereza Konrádová) včetně samotných hudebníků, performerů a spolupracovníků zaniklého souboru (Jiří Ratajík, Stanislav Štoček, Barbora Šupová), promítaly se Čermákovy filmy, videonahrávky souboru, fotografie a dokumenty z celého jeho dvacetiletí. Konfrerencí provázela trojice Jakub Čermák, Barbora Šupová a Jiří Ratajík. Na závěr si Jakub Čermák rituálně oholil vlasy na hlavě, které pak nabídl všem přítomným k osobním uchováním. Exitus nastal mezi 22. a 23. hodinou.
/Pro iDN z více zdrojů – především i-divadla, Wikipedie a webových stránek souboru – zpracoval hul/
Komentáře k článku: Zemřely Depresivní děti toužící po penězích
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)