Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Dotazník /Petr KlariN Klár/

    Foto archiv Petra KlariNa Klára

    Petr KlariN Klár
    (1979) Teatropunker. Divadelní publicista, bloger, dramaturg a režisér. Příležitostný herec, DJ, pedagog, vychovatel a  pouliční muzikus. Taktéž noční (ne)tvor, milovník dobrého jídla, pití a inteligentních, rozverně vtipných žen!

    Co vás přivedlo k umění/divadlu

    Zběsilé volání srdce, které si původně jen na chvíli odskočilo od řeky, aby se k ní navrátilo zpět po více než dvaceti letech. Peřeje umění i vod – dvě lásky moje, jež snažím se poctivě střídat!

    Největší umělecký/divadelní zážitek

    Ten doufám ještě dorazí… Nicméně mezi ty nejzásadnější jistě patří Léblovy (a Suchařípovy!) inscenace Čechova a také Naši Naši Furianti, Mikuláškova ostravská Heda Gablerová, Františákův Pokojíček, Dreyerovo Utrpení Panny Orleánské, Fosseho All That Jazz a písně Nicka Cavea, Portishead, Psích Vojáků a Toma Waitse.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    V prázdninovém Římě bych šel na víno s Audrey Hepburn. A na pivo kdykoli s mými drahými pedagogy Františkem Bráblíkem a Janem Roubalem, s muzikanty Davidem Bowiem a Filipem Topolem a s divadelníky Petrem Léblem a Sarah Kane. A na čaj, objetí a pohlazení tváře s mojí milovanou babičkou Marií. Občas bych s nimi žhavě diskutoval o krásách a hrůzách světa jejich i mého, chvílemi uctivě mlčel a poslouchal a na konci všem pěkně poděkoval. Za všechno.

    Z osob žijících se kdykoli rád potkám s Břetislavem Rychlíkem a Vladimírem Justem, Evou Novotnou, Lucií Andělovou, Alexandrou a Natašou Palatinusovými, Petrem Krušelnickým či Natálií Portman, Marcelou Magdovou, Martinem Macháčkem, Vítězslavem Adamcem a také Vladimírem Korešem.

    Námět/text, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Einar Már Gudmundsson: Andělé všehomíra, Jáchym Topol: Sestra, životopis Heidi Janků… Jsem dlouho a skálopevně přesvědčen o nadčasovém divadelním potenciálu těchto výjimečných románů, respektive životního osudu.

    Divadlo, výtvarné umění, literatura, film, hudba, které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte

    Inklinuji k umění tematicky aktuálnímu, intelektuálně obtěžkanému, režijně i herecky vroucímu. Bytostně mne přitahuje sklepní špína, krev, pot a autenticita, ale nevyhýbám se ani opulenci velkých scén a s radostí se skloním před povedeným muzikálem. Obdivuji Jáchyma Topola, Neila Gaimana, Carlose Ruize Zafóna, Josefa Škvoreckého i Stephena Kinga. Rovněž impresionisty, surrealisty, street art, Toyen, Marka Čermáka, Káju a Jana Saudkovy, Banksyho i Helenu Zmatlíkovou. A Karla Kryla, Xaviera Baumaxu, Tomáše Kluse a Wabiho Daňka. A taky Damiena Rice, Leonarda Cohena, Boba Dylana…

    Vyhýbám se šmíráckému či ezo podbízení, nepravdě, Heleně a Lucii Vondráčkovým, Ortelu, Landovi a všem  nacigrupám, Bee Gees, Olze Lounové, skupinám ABBA a Queen.

    Historická či současná osobnost/divadelní postava, která je vám citově nejblíže, a – naopak – která je vám vzdálená

    Specifickou citovou spřízněnost cítím s Václavem Havlem, Františkem Sahulou i současným dalajlámou Tändzinem Gjamccho. A taky se Zilvarem z chudobince, Mefistem, Faustem či vikomtem Valmontem.

    Na míle vzdálení (a přece všudypřítomní) jsou mi všemožní ezokupčíci, diktátoři a intrikáni. A také Jana Machalická. Z pochybných pohnutek či dokonce pouhého plezíru si zavrženíhodnými praktikami podrobují celé cizí vesmíry.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Sekvoje, brambory, lilie a hrášek. Jednorožce, mývaly, velryby, koně, slony, delfíny a lidoopy. Opsidián, diamant a uhlí. Ještě pořád Zemi, Venuši a LV-426.

    Etické či jiné hranice, za které byste jako tvůrce nešel

    Ačkoli představa umění jako bezpečné zóny je čistě iluzorní a nesmyslná, základní etické hranice přirozeně ctím. Odmítám poklonkování zvrhlým ideologiím, politickým garniturám a autoritativním režimům potlačujícím lidské svobody a práva. Vymezuji se rovněž proti bohapusté komerci, kýči, slepému následování aktuálních trendů i hyperkorektnosti.

    Umělecký/divadelní sen

    Svobodná, tematicky i stylově pestrá, finančně dostupná, široce otevřená, politicky nezávislá a adekvátně podporovaná kulturní scéna, která nemá problém své reprezentanty slušně zajistit a i jinak náležitě podporovat.

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu/umění

    Velice smutným člověkem.

     

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Přirozeně. I ona může – a měla by – být autonomní uměleckou kategorií. Inklinuji ke kritice konstruktivní, kreativní, břitké a nadhled si udržující.

    • Autor:
    • Publikováno: 23. prosince 2024

    Komentáře k článku: Dotazník /Petr KlariN Klár/

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,