Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
25. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    STUDENTSKÁ PARTA: Totálně voškubat. Bližního svého jako.

    „Protože tady, tady je to ta, svoboda, prostě. Svoboda. Když máš na to. Když seš schopnej, vlastním pánem. Být jako.“

    Takto, v inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. skupiny Lachende Bestien režiséra Michala Háby, promlouvá jeden ze tří bezdomovců k panu B. (Kryštof Bartoš) poté, co přijde o všechno. Pan B. – kdysi úspěšný bankéř, nyní člověk na ulici s tuzemákem ve šrajtofli – je mladý ambiciózní self-made man, který věří v sílu trhu a konkurence. Kvůli zranění kolene a následnému dlouhému pobytu v nemocnici však přestane být schopen splácet hypotéku, veškerý jeho majetek skončí v exekuci a on na dlažebních kostkách v Celetný. Nic mu však nebrání v tom své praktiky provozovat i zde nebo pod mostem. 

    Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. FOTO Patrik Borecký

    Výrazně stylizovaný, zcizovací a hravý text Romana Sikory, plný zpřeházených slov a repetic, jako by se zadržovaným smíchem poukazoval právě na naivní tunelové myšlení mnohých podobných „bankéřů“. Hába, jemuž je anti-kapitalistická kritika systému vlastní, vyznění textu zdůrazňuje svým bravurně nabroušeným humorem bohatým na absurdně groteskní gagy a provokativní interakci s diváky.

    Ale číst tuto inscenaci jako pouhý výsměch skomírajícím bezdomovcům by bylo mylné. Pan B. svůj vzestup a pád zažívá dvakrát – jednou v civilizované společnosti, podruhé na jejím okraji. Vykořisťování probíhá i mimo daný systém – u lidí bez domova. U lidí, co nemají nic. Bezútěšná touha po moci a penězích je v nás totiž natolik zakořeněná, že už ani nejde mluvit o chybě systému. Hába se Sikorou tedy nekritizují neoliberální společnost napřímo, nýbrž optikou animálně iracionálního, chcete-li lvího, pudu, který je s touto ideologií tak spřažen.

    Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, FOTO Patrik Borecký

    Pan B. nakonec neuspěje ani na ulici a je opět překonán svými konkurenty. V pekle ho přivítá Václav Havel, který mu s radostí umožní své blízké oškubávat i v posmrtném životě. Celý příběh je tak absolutně bez ponaučení, což na konci představení divákům oznámí i herci. Inscenace Jako lvi sice nenabízí žádné řešení či snad lepší alternativu k současnému celospolečenskému fungování a objektu své kritiky, její zbraní je ale vtip a fakt, že jak s bezdomovci, tak s bankéřskými šmejdy se potkáváme na denním pořádku. Stále máme co zlepšovat.

    Lachende BestienDivadlo X10, Praha – Roman Sikora: Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. Režie Michal Hába, dramaturgie a produkce Veronika Linka, výprava Adriana Černá, hudba Jindřich Čížek, asistence režie Veronika Macková, hrají Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. Psáno z reprízy 17. 12. 2024. Foto na náhledovém obrázku Patrik Borecký. 

    • Autor:
    • Publikováno: 3. ledna 2025

    Komentáře k článku: STUDENTSKÁ PARTA: Totálně voškubat. Bližního svého jako.

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Možná by stálo za to
      doplnit na závěr informaci, že – dokonce dvě – kritiky vyšly před necelými dvěma lety v Divadelních novinách 3/2023: https://www.divadelni-noviny.cz/jak-peklu-uniknout-kdyz-ciha-v-nebi (autorka Kateřina Kykalová), respektive na iDN: https://www.divadelni-noviny.cz/cynismus-a-zlobnost-nejsou-reseni (autor – s dovolením – já).
      Proč potřetí?!

      03.01.2025 (19.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • DN

        Avatar

        Dobrý večer, Vladimíre,

        děkuji za doplnění na závěr. Cílem je věnovat prostor tohoto média i mladým začínajícím studentům divadelní kritiky, aby se mohli profilovat na stále aktuálních tématech. Není přeci zapotřebí reflektovat jen nově vzniklé inscenace, ale přinášet i nové pohledy, jak nad vzniklými inscenacemi přemýšlet. Proto je velmi přínosné zavnímat všechny tři vzniklé texty a přistupovat shovívavě ke zmíněnému opakování. 🙂

        03.01.2025 (19.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Dobrý večer, Jano (?), Lukáši (?)… DN,
        nic proti studentům – naopak -, ale přece jen by asi bylo dobré napsat, že jde o studentskou rubriku/text (zřejmě tak trochu obdobu Kritiklabu, kterému jsme věnovali speciální kolonku v záhlaví iDN – zatím tam stále je). Takto – zvlášť když jste neuvedli datum premiéry – to působí jako recenze nové inscenace, o které se dosud v Dn či na iDN nepsalo.

        03.01.2025 (20.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Lenka Veverková

      Avatar

      „Důraz klademe na aktuální kulturní zpravodajství a servis a budeme uveřejňovat i recenze a glosy k inscenacím, a to co nejdříve po jejich uvedení a pokud možno v co nejširším záběru.“

      03.01.2025 (19.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Martin Tatoušek

      Avatar

      Mně se to taky zda zbytečné….

      07.01.2025 (12.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,