Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Navrhuju vypsat nové výběrové řízení

    Ministerstvo kultury vyhlásilo 15. února t.r. výběrové řízení na nového ředitele Národního divadla. Zájemci měli své přihlášky doručit do 12. dubna (viz i-DN 3/2012 Národ sobě!). Současnému řediteli ND Ondřeji Černému vyprší jeho šestiletý mandát v dubnu 2013. Bývalý ředitel ND Praha a současný ředitel ND Brno Daniel Dvořák k uzavíranému výběrovému řízení napsal otevřené vyjádření. Nabízíme je v plném znění.

    red.

    Proč se neúčastním výběrového řízení na místo ředitele ND Praha


    Foto archiv

    Důvody jsou hned tři:

    1)

    MKČR předpokládá, že uchazeč bude respektovat Koncept transformace státních příspěvkových organizací SOP a ND.

    Tento materiál je však ve faktech účelový, v analýze výchozí situace rovněž (anebo rovnou diletantský) a ve vizi nekompetentně optimistický. Navíc, ministr, který ho nechal sestavit (kým?) odstoupil a jeho místo zaujala nová osoba, která (jaká paralela s VŘ z roku 2007!) má rozhodnout po několika týdnech v úřadě bez jakéhokoli relevantního předešlého vztahu k tématu.

    Zachování samostatné SOP – s mimořádnou tradicí Neues deutsches Theater. Velké opery 5. května atd., o které se materiál nezmiňuje – je tedy vyloučeno. A to přesto, že je to řešení v tuto chvíli ještě dobře možné, nejlevnější a umělecky oprávněné. Přičemž výsledky SOP v posledních letech nejsou vrozenou vadou této úctyhodné instituce, nýbrž výrazem selhání zřizovatele.

    2)

    VŘ je vypsáno v situaci  kdy tzv. transformace má za sebou pouze první – právní krok (ten nejjednodušší). Není deklarováno potřebné finanční zajištění a původ odhadem (neuvěřitelných) 160 mil. Kč a není ani provedena uspokojivá analýza jednorázových a opakovaných nákladů.

    Zřizovatel ani nepřipouští, že by se transformace vyvíjela jinak, například po linii reálné logiky. Viníkem eventuelního nedodržení „Koncepce“  tak evidentně bude pouze ředitel.

    3)

    Způsob a načasování VŘ, které navíc problematizuje nástup nové šéfky resortu nemůže nenavodit myšlenku, že je buď po česku tzv. pro někoho připravené a jeho úspěchu se pak podmínky upraví, anebo je pokusem najít bájného siláka, který džina nepromyšlené transformace nacpe zpět do láhve opatřené etiketou Klid a mír pro tvůrčí práci našich umělců.

    Za rozumné řešení tedy považuji vypsání nového VŘ otevřeného jakémukoli konceptu koexistence pražských operních domů bez apriorního umělecko provozního ministerského dirigismu, zato ale s jasně deklarovanými a garantovanými financemi a s prostorem pro zveřejnění a obhajobu konceptů před kulturní veřejností pro získání legitimity konečného rozhodnutí.

    Jevany, 10. 4. 2012


    Komentáře k článku: Navrhuju vypsat nové výběrové řízení

    1. Marie Reslová

      Marie Reslová

      A je to tady.
      O co, že bude odloženo? 🙂
      Odboráři ve Státní mají velmi silného a, těžko říct, zda bohužel nebo bohudík, i kompetentního spojence. Argumenty jsou logické a podpora v nejsilnějších stranách ČSSD a ODS bude. TOPce na kultuře, vyjma církevních restitucí, stejně nezáleží.

      10.04.2012 (13.03), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Trochu víc přemýšlet,

      Avatar

      pane Dvořáku,
      „koncept“ a „koncepce“ nikoliv jedno jsou. „Koncept“ je náčrt, „koncepce“ pojetí. To byste jako významný kulturní činitel měl věru vědět.

      11.04.2012 (14.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Jeden výchozí bod by měl být jasný,
      ale stále ještě není: Praha jakožto evropská metropole by měla mít dvě opery, z toho jednu státní (ND) a jednu městskou – v přejmenované budově stávající SOP. Dokud se Praha k této odpovědnosti nepřihlásí, nemá to dobré řešení.

      12.04.2012 (7.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Daniel Dvořák

      Avatar

      Vážený pane Karlachu,
      děkuji Vám za připomínku. Při svých písemných vyjádřeních se spoléhám mj. na pomoc Slovníku spisovné češtiny (Academia 2004), který u slova „koncept“ připouští – vedle Vámi uváděného náčrtku (kresba) – také možnosti: pojetí, myšlenka. U slova „koncepce“ je pak uvedeno: pojetí, chápání. Z mého laického pohledu výtvarníka bych soudil, že jsem to mohl takto použít. A navíc, a tím jsem si jistý, náčrtek, kresba, skica je pro výtvarníka vždy vyjádřením myšlenky, záměru. Jako významná osobnost naší literatury jistě nebudete proti, aby si pisatel vybral v rámci jazykově korektního vyjádření možnost, která tak trochu charakterizuje i jeho osobní pozadí.
      S přáním hezkého dne a v úctě
      Daniel Dvořák

      12.04.2012 (7.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Zrušení
      nepochybně špatně vypsaného výběrového řízení lze jen přivítat. Znepokojuje mě jen možnost, že vypsání nového nebude vyřešeno po korektní diskusi a se smysluplným zadáním. Bojím se, že zrušením se jen otevírá možnost, aby se pod záminkou lepšího řešení vytvořil prostor jinému politicky předem určenému kandidátovi a finančním zájmům skupiny, která dosud těžila ze smluv uzavřených nevýhodně pro Státní operu. Jinými slovy, že svatí bojovníci za samostatnost Státní opery pomohou do ředitelského křesla někomu, kdo bude dál kšefty na státní útraty krýt.
      Jsem ráda,
      že se otevřel prostor pro odbornou diskusi. Je na nás, abychom zkoumali, zda je skutečně OTEVŘENÝ a pokusili se ho v maximální možné míře využít.
      Pokud se bude diskuse účasnit s odkrytým hledím člověk tak zkušený jako Daniel Dvořák, lze to jen přivítat.

      12.04.2012 (10.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Josef Herman

      Josef Herman

      Dobrý den,
      i já vítám otevřenou věcnou diskusi o řešení opery v Praze, volám po ní marně od doby, kdy jsem odevzdal Koncepční model operního divadla v Praze. Jenže zatím se nediskutovalo, jen se bojovalo a to nemůže vést k dobrému. Stejně jako Marie mám obavu, že se věc natolik zpolitizovala, že na takovou diskusi nedojde.

      12.04.2012 (11.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Jitka Zerhauová

      Avatar

      Bude přínosné,
      když se diskuze bude účastnit zkušený nebo prohnaný Daniel Sámsobě Dvořák? No, potěš koště,
      PRAŽÁCI !!!!

      15.04.2012 (14.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Jitko,
      napsala jsem „s odkrytým hledím“…
      🙂

      15.04.2012 (14.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Jitka Zerhauová

      Avatar

      Marie,
      to tedy nevím, jak chcete docílit u DSSD – Daniela Sámsobě Dvořáka.

      15.04.2012 (15.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Josef Herman

      Josef Herman

      Pane řediteli Dvořáku,
      pojďme hledí opravdu otevřít: žádal jsem mailem v ND Brno i na Vaši adrese (snad správné), abyste redakci Divadelních novin poskytl Vaši vítěznou koncepci pro Národní divadlo Brno. Chtěli bychom opravdu věcně zjistit, co se z koncepce realizovalo, co ne, co bylo navíc, neboť tak by se podle mého názoru mělo při hodnocení divadel postupovat. Odpověď jsem nedostal, možná nedopatřením. Proto svou prosbu opakuji veřejně.
      Děkuji za vstřícnost a zdravím.

      16.04.2012 (0.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    11. Tomáš Studený

      Avatar

      Myslím si,
      že celá ta věc je trochu zakleta už v našich myslích. Stále máme tendenci hledat spíš něco jako spasitele a to nemůže fungovat. Supermani jsou jenom v komiksech. A ti, kdo se snaží přesvědčit ostatní, že takovými jsou, pouze hrají vysokou hru. Management kolosu, jako je ND (ať už samostatné nebo ve spojení se SOP), je úkol pro fungující tým lidí s dobře rozdělenými úkoly, kteří jsou schopni tvrdě a profesionálně pracovat. Jedna figura nic neřeší. A dát dohromady takový tým a být schopen ho řídit (čímž nemyslím absolutisticky si diktovat podmínky dle svého prospěchu), to by měl skutečný ředitel. Určitě neříkám nic nového, ale podívejme se kolem sebe. Proč je takováhle banální skutečnost v praxi téměř neviditelná?

      16.04.2012 (0.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,