Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    4.—17. dubna

    4. dubna

    Tenorista Štefan Margita MET v New Yorku velmi úspěšně vstoupil v roli Logeho do napjatě očekávaného nastudování opery Richarda Wagnera Zlato Rýna. Jako Loge nedávno uspěl též v Bavorské opeře v Mnichově. Dirigentem nově nastudované inscenace v MET je Fabio Luisi a objevuje se v ní mimo jiných pěveckých hvězd i v Praze známý Bryn Terfel. Představení se bude opakovat ještě 7. a 26. dubna a 5. května. her

    5. dubna

    V barvách ohně Dříve dívčí vokální kvartet BraAgas zaměřený na world music se rozšířil o mužský prvek – basistu Jana Hrbka – a společně vydali pro skupinu čtvrté album nazvané Fuerte (španělsky Silný). Tentokrát se vydávají na hudební cesty Balkánem, slunným Pyrenejským poloostrovem a do Izraele. Navazují na předchozí desku Tapas, za kterou skupina získala ocenění Anděl 2009 v žánrové kategorii World music. Novinka je o něco méně dramatická a ponurá, nese se především v barvách ohně, které jsou použité i na obalu v bookletu. Kapela se vydává na cesty po Evropě a je řazena mezi přední skupiny evropské world music. hul

    V Žižkovském divadle se uzavřela třídenní přehlídka Městského divadla Zlín, a to inscenací hry Blanche a Marie, kterou na motivy svého románu napsal Per Olov Enquist. Náročný text, v němž autor alchymisticky míchá historické postavy (zde M. C. Sklodowská, S. Freud, J. M. Charcot a Blanche Wittmanová) s básnickou fikcí. Před časem si s ním zcela neporadil ani režisér Nebeský Na zábradlí, jak může dopadnout jistěže talentovaná režisérka Anna Petrželková? Nad očekávání! V přísně stylizovaném inscenačním tvaru nechala vyniknout nejen své imaginaci, ale též hercům, které se sluší jmenovat všechny: Kateřina Liďáková, Marta Bačíková, Helena Čermáková, Gustav Řezníček, Marek Příkazký a Zdeněk Lambor. Symbióza mimořádného režisérského talentu a nebojácných hereckých výkonů zase jednou prokázala svou dravou vitálnost. der

    6. dubna

    Opera Národního divadla v Praze uvedla ve Stavovském divadle na Velký pátek zhudebnění responsorií a nářků starozákonního proroka Jeremjáše mistra hudebního baroka Jana Dismase Zelenky. Soubor Musica Florea a Český chlapecký sbor Boni Pueri řídil Marek Štryncl, vystoupil též basista Marián Krejčík. her

    8. dubna

    Diváci ve třiadvaceti českých kinosálech sledovali v přímém přenosu operu Manon francouzského skladatele Julese Masseneta. V hlavní roli se v newyorské Metropolitní opeře představila ruská sopranistka Anna Netrebko.

    9. dubna

    Za jednu z operních událostí roku lze označit operu Carmen, jež uzavřela desetidenní program Velikonočního festivalu v Salcburku. V titulní roli slavné Bizetovy opery se představila sopranistka Magdalena Kožená, a to po boku tenoristy Jonase Kaufmanna. Za dirigentským pultem Berlínských filharmoniků stál životní partner české pěvkyně Simon Rattle.

    10. dubna

    Mostecké mizanscény
    V Mostě začal druhý ročník festivalu Young for Young. Na severu Čech se během pěti dnů vystřídala řada profesionálních divadelních souborů z různých konců republiky a nabídla svá představení pro mladé nejen věkem. Start si nechali domácí pro divadelní kus z vlastního repertoáru. Šlo o ostrovní thriller o temných vášních Černí býci… Na konci festivalového programu převzala tradiční ocenění Forever Young udělované „vždy mladým“ osobnostem českého divadla herečka Květa Fialová. (více na i-DN v sekci blog DN) bar

    Roky prázdnou budovy hvězdárny v Litoměřicích oživila galerie loutek. Přes 120 marionet, včetně několika staletých, v ní vystavuje ředitel loutkového divadla Sváťovo dividlo Svatopluk Horváth. Budovu si loutkoherec a nyní i galerista pronajal od města za symbolickou cenu. Galerie Marionety v hvězdárně poblíž litoměřického hradu je otevřená jako většina památek a muzeí každý den kromě pondělí.

    Na pozici uměleckého šéfa Mahenovy činohry Národního divadla Brno aspirují dva vážní kandidáti, jedním z nich je Martin Stropnický. Jmenování nového uměleckého šéfa je v přímé kompetenci ředitele Daniela Dvořáka: Pokud najdeme na konkrétním kandidátovi shodu s uměleckou radou činohry, nebudeme vyhlašovat výběrové řízení, řekl.

    11. dubna

    Slavnostním koncertem k 15. výročí luhačovické Akademie Václava Hudečka v pražském Kostele sv. Šimona a Judy skončil jubilejní 20. ročník festivalu Svátky hudby v Praze. S houslistou Václavem Hudečkem vystoupili ve skladbách Antonia Vivaldiho a Johanna Sebastiana Bacha Josef Špaček, Jan Mráček a Petr Matěják, soubor Praga Camerata řídil Pavel Hůla. her

    Věřit divadlu… Pražští zastupitelé doporučili radnímu pro kulturu, aby kvůli špatnému hospodaření vyměnil vedení Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, Divadla Na zábradlí a Studia Ypsilon. Jednohlasně se na tom shodli členové zastupitelského výboru pro kulturu. Ředitelka DNz Doubravka Svobodová i umělecký šéf Ypsilonky Jan Schmid byli zprávou zaskočeni. Je to podivné, když se rozhodnou násilně ukončit éru divadla, které začalo už v první polovině 60. let v Liberci a od roku 1978 působí v Praze. Byla by přerušena kontinuita, řekl Schmid. DNz nemá právo být v době všeobecného poklesu etiky divadelníků a herecké profese módní, citovala Svobodová slova J. Chundely ze Scény 1977. (více na i-DN) hul

    Ministerstvo kultury zrušilo výběrové řízení na ředitele pražského Národního divadla, nové řízení vypíše nejdříve koncem dubna. Důvodem byl profesně-personální audit ve Státní opeře a Národním divadle, který bude ukončen 26. dubna. Teprve poté se s výsledky seznámí ministryně kultury Alena Hanáková a doplní některá kritéria na nového šéfa, řekla mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková. Komentář čtěte na str. 2.

    14. dubna

    Na internetových stránkách Institutu umění – Divadelního ústavu byla publikována Výroční zpráva IDU za rok 2011. Lze se v ní mimo jiné dočíst o průběhu a přínosech uplynulého ročníku Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru, o uskutečněných výstavách v ČR i zahraničí, listopadových oslavách 20. výročí Kyliánovy videotéky v Praze nebo realizovaných výzkumných projektech v oblasti divadla i kulturní politiky.

    Na koncertu v rámci 11. mezinárodního festivalu JAZZFESTBRNO předčasně oslavil sedmdesátiny Jiří Stivín spolu s brněnským trombonistou Mojmírem Bártkem. Na festivalu (10.–26. 4.) vystupují také mezinárodní osobnosti jako Avishai Cohen, Vijay Iyer, Brian Blade a Pat Metheny, z tuzemských například Milan Svoboda. Festival je zdejším největším jazzovým setkáním. her

    15. dubna

    Sedm let v Plzni V klášteře Plasy skončil třídenní festival Na hraně zaměřený na amatérské a studentské soubory zabývající se především autorskou a experimentální divadelní tvorbou. Odbornou porotu nejvíce zaujal soubor Škytafky z Aše s hrou Carine Lacroix Burn Baby Burn a Studio Dagmar (ve spolupráci s pedagogickou školou Karlovy Vary) s inscenací Hledání-Suchen. Vedoucí Divadla Dagmar Hana Franková je jednou z členek nezávislé plzeňské tvůrčí skupiny Evrybáby, již o. s. Johan vydal dokumentárně pečlivě vypravenou dvousetstránkovou monografii (s přiloženým CD s fotografiemi) Evrybáby aneb Ženský hlas Jižního předměstí 2004–2011. Na festivalu ji představil zakladatel a vedoucí souboru Roman Černík. Tohle je příběh sedmi let, sedmi let jednoho divadla, sedmi let jedné tvůrčí skupiny. Tohle je příběh šťastného setkání, píše v úvodu Černík. Jelikož se zdá, že soubor svou činnost (aspoň na čas) ukončil, vyšla kniha v pravý čas. Čtenář v ní najde všechna významná fakta o inscenacích i osobnostech souboru včetně scénářů. hul

    16. dubna

    Na piazzetě Národního divadla v Praze byl zbudován skleněný dům pro performanci Reflection na motivy básní dánského autora Vagna Steena. Společný projekt dánské skupiny CoreAct a amerického umělce Toma Fruina doplní výstava 50 fotografií Monumentální pohyb – Život na kole v hlavním městě Dánska. Celý program k dánskému předsednictví Evropské unie uzavře v květnu cirkusové představení Rybičky souboru TinCanCompany. Barevný prosklený dům vyzařuje teplo a láká kolemjdoucí atmosférou útulné chaloupky. Zároveň ale připomíná místo, kde dochází k obnažení veškerého lidského chování, které se odehrává uvnitř, popsala dům Veronika Trojanová z dánského velvyslanectví.

    V Praze skončil čtyřdenní festival nezávislých českých tanečních sopuborů Taneční platforma 2012. Na závěr devítičlenná mezinárodní porota hlasovala o udělení cen Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. Vyhlášení těchto prestižních ocenění proběhne u příležitosti Gala-openingu festivalu Tanec Praha 2012 v pondělí 4. června v divadle Ponec. Poslední večer festivalu však byla oznámena dvě jiná ocenění. Cenu diváků získala inscenace Afrika – smíření Moniky Rebcové. Cenu za světelný design udělila odborná porota pod vedením francouzského světelného designéra Longuemarea Pavlovi Kotlíkovi za citlivou spolupráci se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm v inscenaci souboru VerTeDance Found & Lost. (více na i-DN) len

    Divadlo v kavárně
    Dva lidé sedí naproti sobě v kavárně a baví se. Možná se znají, nebo se vidí poprvé. Na půl hodiny se stali aktéry slavného divadelního představení Etiquette britského uskupení Rotozaza, které se odehrálo již v mnoha světových městech, a na týden se představilo i v Praze. Vždy dva diváci podle režijních pokynů ze sluchátek sami rozehrávají příběhy drobných situací – známých momentů z divadelních her či filmů na mikro-scéně kavárenského stolku. Na pohled pouhá konverzace v kavárně, a přesto velké životní drama odehrávající se nenápadně ve veřejném prostoru… Projekt byl součástí sympozia Dramaturgie autorského divadla: Sdílený prostor, které se 20.–21. 4. konalo v pražském Divadle Archa. hul

    16. dubna od 16 hodiny si mohli Ostravané vybrat ze 16 premiér Národního divadla moravskoslezského v příští sezoně. Prvním zájemcům prodávali předplatné sami umělci: Lada Bělašková, Igor Orozovič, Václav Morys a další. Ostravští dobře vědí, že osobní pozvání do divadla bývá nejúčinnější. Vladimír Polák spolu s ředitelem Jiřím Nekvasilem také vylosovali tři výherce předplatného zdarma. her

    Hlavní město Praha chce omezit rozdělování peněz v rámci kritizovaného partnerství v oblasti kultury a volného času. Část peněz chce přesunout do grantového systému. ČTK to řekl radní pro kulturu Václav Novotný (TOP 09). Podle něj ale není možné partnerství, na které město ročně dává desítky milionů korun, úplně zrušit. Partnerství, na rozdíl od grantů, nepodléhá žádným kritériím výběru a je jen na zastupitelích, komu peníze dají. Někteří odborníci to dlouhodobě kritizují. Jde o to, aby se proporce dramaticky změnila ve prospěch grantů, o kterých rozhodují odborníci, řekl Novotný.

    17. dubna

    Nová expozice Moravského zemského muzea v Brně prezentuje dílo sochaře, loutkáře a řezbáře Vojtěcha Suchardy (1884–1968), přičemž hlavní podíl exponátů se věnuje jeho práci pro Říši loutek, kterou v roce 1920 založil a působil v ní 36 let jako vedoucí, výtvarník a režisér. Kromě loutkářské tvorby představuje výstava i jeho sochařské a restaurátorské dílo. Na jeho loutkách lze sledovat prvky postupujících moderních směrů až k avantgardě, snad i funkcionalismu, uvedla Andrea Jochmanová z muzejního oddělení dějin divadla.

    V Institutu umění – Divadelním ústavu se uskutečnilo mezinárodní teatrologické sympozium Transteatral. Sympozium zaměřené na divadelní kulturu a identitu pohledem zvenku se konalo v rámci festivalu iberoamerických kultur, hlavními hosty byly Erika Fischer–Lichte, Zuzana Augustová či Anna Grusková.

    Brněnskú silnicú
    Firma Supraphon vydala společné album zpěvačky a houslistky Ivy Bittové a komorního Škampova kvarteta nazvané Morava. Autorem moravským folklórem inspirovaných moderních skladeb je bývalý primárius kvarteta Pavel Fischer, obsahuje ale i skladbu Ivy Bittové Hopáhop tálitá, která vznikla na objednávku amerického Kronos Quartetu. Recitační či deklamační pasáže vyžadovaly zcela jiný způsob vyjádření – osobního obnažení. To byl také zřejmě důvod, proč nebyla skladba nakonec Kronos Quartetem nahrána, vysvětluje její zařazení Bittová. Její spolupráce se Škampovým kvartetem se datuje od roku 1998, kdy vyšlo album Iva Bittová Classic. Dalším společným projektem byla nahrávka komorních skladeb Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních z roku 2004. Album Morava bude mít křest 6. května v rámci festivalu Musica v Holešově. Večera se zúčastní všichni protagonisté. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 1. května 2012

    Komentáře k článku: 4.—17. dubna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,