Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
Naostro s maďarským divadlem!
Divadlo Na zábradlí představí v neděli 10. června ve večeru nazvaném Naostro! formou scénických čtení výběr ze současné maďarské dramatiky a zprostředkuje ji českému publiku formou inscenovaných čtení.
Na programu je odpolední pohádka Kútból mentett királyság (Království s čarovnou studnou) v podání mladého alternativního maďarského souboru Lakmusz Csoport. Dále pak promítání filmové verze inscenace ČERNÁzemě souboru Krétakör v režii Arpáda Schillinga.
Z inscenace Arpáda Schillinga ČERNÁzemě souboru Kretakör. FOTO Formatervezo
Vrcholem večera budou scénická čtení pěti nových, čerstvě přeložených maďarských her v různých prostorech DNz (Půda, Eliadova knihovna a Velký sál) v režiích Davida Czesaného, Lucie Ferenzové a Lucie Málkové. K tomu všemu uvaří přední český dramatik Karel Steigerwald se synem Davidem pravý maďarský guláš a k ochutnání budou též skvělá maďarská vína. Na konci proběhne diskuze s pozvanými autory a hosty. Hry, které v průběhu večera zazní, vybrali a přeložili G. Korpič, J. Čumlivski, A. Vaculíková a K. A. Šrubařová.
Attila Bartis was born in Marosvásárhely, Transylvania, on January 22, 1968. After his father, the well-known Transylvanian writer and editor Ferenc Bartis, was stripped of his Romanian citizenship and exiled, the family moved to Budapest in November of 1984. Bartis was trained at the Hungarian Journalists Association in 1990-1991. In addition to his literary activities, he is also a professional photographer, having taken part since 1996 in several photo exhibits with two large photograph series and other single photographs. He is married and the father of two children. Prizes: 1997 Déry Tibor Award, 2002 Sándor Márai Prize, 2005 Attila József Prize, 2006 Order of Merit of the Hungarian Republic, Knight Cross. FOTO Hunlit
Hlavní postavou hry Attily Bartise Zkáza (Romlás) je respektovaný fotograf na vrcholu své kariéty, který se dozvídá, že trpí nevyléčitelnou nemocí. Toto poznání ho uvrhne do zoufalství, ale zároveň v něm probudí neskonalou touhu po absolutním žití. Skvělé dialogy, ironie, vášeň.
István Tasnádi – born in 1970. He started as a poet in 1992, his first published work was a book of poems. He doesn’t write poems anymore, but his plays mostly are written in verse. In the last 15 years he has written approximately 25-30 plays, adap- tations and several film scripts. He was a foundation member of the Arc Theatre in 1996, and worked there for 5 years as a dramaturge. Then he joined Kretakor (Chalkcircle) Theatre. The theatre created a lot of performances with the method of work-in-progress, which means he used actors improvisations when writing the text. With these performances the theatre toured all over Europe. During the last few years he won some literary awards in Hungary, twice the Critics Award for the best new Hungarian play. Three of his plays (Public Enemy; Phaidra fitness; Finito) were translated into English, German, Italian and France. His first volume of poems was published in 1993 (Walter Egon farewell letters, Orpheus Publisher), his first volume of dramas in 2000 (Cocain courier, Osiris Publisher) and the Taigetos nursery (Jelenkor Publisher) came out in 2004, it contains different drama scripts co-operated with Arpad Schilling, who is the artistic director at the Kretakor Theatre. FOTO DUSA GÁBOR (Miskolci Színház)
Hrdinou hry Istvána Tasnádiho Finito (Maďarská zombie) je 44letý ženatý bezdětný muž, který přichází o místo zaměstnance masokombinátu. Krizi chce vyřešit sebevraždou, ale ještě před ní své tělo prodá, a to hned několikanásobně. Hra paroduje svět reality show a médií, je napsána ve verších a její hlavní kvalitou je černý břitký humor.
Actor, director and writer Béla Pintér was born in 1970 in Budapest. He embarked on his acting career in 1987, first with the independent theatre company Arvisura, then in different companies on the alternative theatre circuit. In 1998, he founded his own company at the Szkéné Theater: Béla Pintér & Company. He began writing and directing his own plays while continuing to act, both in his own productions and others (including Common Bondage and Hospital). Between 1998 and 2000 his company won the Hungarian critics’ prize three times. In 2000, he was granted a study bursary by the Ministry of Culture and was awarded a prize by the prestigious Hungarian daily newspaper Népszabadsá. His group has gradually evolved and in 2003 his work won the cultural prize of the President of the Republic of Hungary. In the same year he worked as guest director at the National Theatre of Hungary, taking his company with him and directing his second opera there. In 2004, Béla Pintér gained international recognition with his Peasant Opera (2002) and Dievouchka (2003) while in parallel creating The Queen of the Cookies. He has also been teaching at the Academy of Theatre and Film in Budapest since 2005. FOTO Origo
Jedním z nejzajímavějších maďarských autorů současnosti je Béla Pintér. Ve hře Královna zákusků (A sütemények királynöje) malé děvče Erika slaví se svou rodinou a despotickým otcem sedmé narozeniny, na které přichází i třídní učitel s podezřením, že je děvče doma týráno. Ve hře se střídá náboženský jazyk s jazykem komunistických sloganů, autor vtipně pracuje s míšením folklóru, slangu a dialektu.
Textař / režisér / scénárista / herec Géza Bereményi. FOTO PETI PÉTER
Dramaturgyně a dramatička Krisztina Kovacs (uprotřed mezi svými spolupracovníky Törökem Ferencem a Gauderem Áronem). FOTO Est.hu
Géza Bereményi a Krisztina Kovács napsali hru Podunajští Apačové (Apacsok), líčící příběh skupiny přátel, kteří se v šedesátých letech rozhodli trávit volný čas v indiánské komunitě a snažili se žít v souladu s indiánskou ctí a statečností. To se však nesetkalo s pochopením státní moci. Hru s detektivní zápletkou a silným morálním poselstvím autorská dvojice sepsala podle skutečné události.
FOTO Kereso.nava
Hra mladé, začínající autorky Bettiny Almássy Patří mraky do nebe? (A felhök is a mennyország részei?) vypráví příběh dvou žen, kamarádek ze školy, jejichž cesty se ubírají zcela jinými směry. Slavná herečka, žijící v šťastném manželství nemůže otěhotnět a o své trápení se dělí s přítelkyní, která se stala obětí domácího násilí. Brilantní dialogy, aktuální téma.
///
Program festivalu
15.00 – divadlo – Eliadova knihovna
Lakmusz Csoport, Csaba Mikó : Kútból mentett királyság (Království s čarovnou studnou)
Mladý progresivní soubor vytvořil na poli budapešťské alteralternativní scény již několik inscenací. V čele s dvorním autorem Csabou Mikó se tentokráte zaměřili na publikum nejmladší. Kdo zachrání království od rozkradení a princeznu od nechtěného sňatku?
110 minut s přestávkou. V maďarštině, s českou synopsí příběhu. Spolupořádá sdružení Iglice, edukativně – kulturní spolek maďarských rodičů v Praze.
15.00 – promítání – Velký sál
Krétakör: FEKETEország (ČERNÁzemě), 2006
FOTO Port
Filmová verze novátorsky a zcela netradičním způsobem zpracovává divadelní inscenaci budapešťského divadla Krétakör. ČERNÁzemě je pochmurná, groteskní, satirická vize světa, ve kterém žijeme. Kolektivní představení, z něhož film vychází, nemá žádný děj, je čistě reflexivní záležitostí. Nemilosrdnou satiru sestavil režisér z improvizací herců souboru.
V maďarském znění, s anglickými titulky, 100 min bez přestávky
18.00 – 22.00: Scénická čtení
18.00 Královna zákusků a Patří mraky do nebe? – Půda DNz
19.30 Zkáza a Finito (Maďarská zombie) – EK
21.00 Podunajští Apačové – Velký sál
Více informací o vstupenkách naleznete na [email protected] na tel. 222868868.
Komentáře k článku: Naostro s maďarským divadlem!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)