Divadelní noviny > Blogy Festivaly
Time Out Petra Pavlovského z TER HK (No. 26/6)
Všichni jsme Afričani!
V úterý ráno vidělo cca 80 diváků rozkošné představení Handino překvapení (Handa´s Surprise) dvou černošských Britek z Londýna sdružených v souboru Little Angel Theatre. Ve studiu DRAKu byli půl na půl 3-4 leté děti a dospělí, mezi nimi kupodivu pouze dva kritici. Kupodivu proto, že 9.00 hod už není tak třeskutě brzy a že proti tomu nikde jinde na přehlídce nic neběželo. Představení bylo – oprávněně – inzerováno jako půlhodinové, takže případná repríza zahajovací inscenace Bylo nás pět v Klicperově divadle v 10.00 se dala velice pohodlně stihnout.
Ve druhém kole se představovala různá africká zvířata. FOTO archiv TER
Černý čtverec 5×5 m přiléhal jednou stranou ke zdi, po zbylých byl ohraničen koberečkovitým pruhem pestré látky za kterou seděly na zemi děti. Za dětmi jsme byli my, někteří rovněž na zemi.
Prostor byl – až na něco málo rekvizit připravených u zdi – prázdný, jenom uprostřed byl jakýsi keramický (?) buben, resp. bubínek – velká hluboká mísa potažená blánou. Z hudebních nástrojů je během představení použita už jen jakási zobcová flétna. Obě ženy v pestrých jednoduchých šatech zato často a skvěle zpívaly. Sólově i perfektními dvojhlasy.
V první části starší herečka tanečně obcházela okraje jeviště a seznamovala děti s různými tropickými plody – banán, ananas, mango, avokádo, mandarinka, pomeranč, meloun. Mluvila při tom různě, údajně svahilsky, ale nejpozději na závěr každé promluvy jsme my, znalci Pigin English, porozuměli: banana, pine apple, mango…..
Ve „druhém kole“ táž herečka představovala různá africká zvířata. Pomocí loutek: marioneta – opice; manekýn – žirafa; spodově vedený krk pštrosa, sídlícího v ošatce, kterou měla černoška na hlavě; pomocí masky: zebra, slon. Vesměs zvířata, která měla jakousi pozitivní afinitu k onomu ovoci.
Mimo zpívání obě herečky i hojně tančily jakési přírodní černošské tance. Natolik sugestivně, že některé malinké děti, vesměs holčičky, se je pokoušely napodobovat.
Po představení jsem se ve festivalové brožuře dočetl, že tu byl i jakýsi syžet, podle kterého dívka v Keni šla do sousední vsi navštívit svého kamaráda Akeyho a nesla mu jako překvapení sedm druhů ovoce. Toto ovoce se jí pokoušejí zvířata během cesty sníst.
Tento syžet jsem sice při představení neidentifikoval ani v nejmenším, ale myslím, že to nebylo vůbec na škodu – příběh nebyl důležitý. Důležité bylo poetické, metaforické předvádění hudebním, pohybovým a loutkovým divadlem. Předvádění, jehož významům jsme všichni dostatečně porozuměli. Děti i dospělí.
Performance of the popular children’s book ‘Handa’s Surprise’ by The Little Angel Theatre Company. The story was told through movement, music and puppetry. FOTO Lower Kersal Community
Čisťoučké, jednoduché, „chudé“ divadlo. Naprosto nenáročné, ale umělecky plně uspokojivé. Divácká reakce byla nefalšovaně nadšená.
Komentáře k článku: Time Out Petra Pavlovského z TER HK (No. 26/6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Michal Zahálka
Nu co,
někteří jiní kritici zase nebyli do půl jedné do rána v Besedě na Blanche a Marii.
26.06.2012 (13.30), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Když člověk po půlnoci nepracuje, ale spí, je to normální.
Když člověk ještě v devět ráno nepracuje, ačkoli je pracovní den, normální to není.
26.06.2012 (16.35), Trvalý odkaz komentáře,
,Lukáš Dubský
V dnešní době
už to nemusí být úplně obvyklé, že člověk začíná pracovat již v devět hodin ráno. Co vím od kolegů novinářů, tak málokde začínají před desátou. Náš Deník v tomhle tvoří s poradami od 8.30 spíše výjimku.
🙂
26.06.2012 (23.15), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Ano,
ale především se neradíte večer po desáté!
27.06.2012 (1.00), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
Vaše pojetí kritiky
coby zaměstnání od-do je vskutku originální – doufám tedy, že mi odpustíte, že jsem po noční šichtě odpočíval.
27.06.2012 (2.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Dosud jsme pouze žertovali,
ale teď vážně:
Jde prostě o to, že nejenom kritikové, ale celá společnost na umění pro děti a divadlo obzvlášť z vysoka kašle, jakkoli by to kvůli „politické korektnosti“ nikdy nepřiznala.
Kdy jste zažil, aby někdo dostal národního umělce nebo Thalii či Radoka za divadlo pro děti? I ti principálové Divadla S+H, Skupa a Kirschner, dostali od komunistů své národněumělecké tituly jenom proto, že také hráli pro dospělé.
Totéž platí ve filmu o J. Trnkovi, ale je tam i čestná výjimka – Hermína Týrlová.
Ceny Thálie nemají pro loutkáře ani kategorii.
Dovedete si představit, že by třeba žijící klasik českého divadla pro děti Jiří Vyšohlíd dostal Radoka za herecko-režijní a hudební přínos inscenaci Divadla DRAK Hrnečku vař? Jak by mohl, vždyť i v deset dopoledne téměř všíichni kritikové ještě, tak jako každý den festivalu, „po noční šichtě odpočívali“.
Byl jsem v divadle sám i na letošním zahajovacím představení festivalu Bylo nás pět ve čtvrtek v 10.00 v Klicperově divadle – představení pro dětské publikum (i když se tam jedná též o nástupu do transportu do Terezína). To ještě neměl nikdo po čem odpočívat.
Jsem tu počtrnácté a je to tak vždycky. Na zahájení ráno tu býváme max. tři, J. Kerbr, V. Ptáčková a já.
Kde jsou všichni ostatní? Samozřejmě – ještě nepřijeli.
27.06.2012 (5.07), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
Bylo nás pět jsem viděl na premiéře,
kolegové mohli s klidem vyčkat na druhou z festivalových repríz. Jinak svědomitě obcházím i divadla pro děti a loutkárny, se zvláštním potěšením letos v Hradci průběžně vídám zejména inscenace Jakuba Vašíčka. Ale je mi opravdu protivné, že by mi někdo měl vést docházkovou listinu.
27.06.2012 (7.46), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Výtečně,
z každého kritika, který se věnuje také divadlu pro děti, mám velikou radost, je nás tak málo. Kde bych si, prosím, mohl nějaké Vaše práce z této oblasti přečíst?
27.06.2012 (9.12), Trvalý odkaz komentáře,
,Michal Zahálka
To se asi nedá říct,
že bych se té oblasti věnoval, jenom jsem poměrně všežravý. Psal jsem o ní zatím jen zcela nahodile, třeba o některých inscenacích na Jiráskově Hronově atp. Teď ale uvažuju, že bych o dvojici Jarkovský – Vašíček napsal něco delšího, zatím mě vždycky potěšili.
27.06.2012 (9.46), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Také se této oblasti nevěnuji speciálně,
o ostatním divadle píši mnohem víc, ale přesto to takových 2000 bibl. položek bude.
Kdo by Vám onen delší text otiskl? Loutkář? Jinak mě žádné médium nenapadá. Jakub Vašíček je samozřejmě vycházející hvězda loutkářské režie, měl by se ucházet o čerstvě uprázdněné místo režiséra v DRAKu – alespoň na tu dobu, než z Alfy odejde do chystaného důchodu T. Dvořák. Nemá smysl, aby tam s ním byl souběžně.
27.06.2012 (12.57), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
I loutkáři a divadlo pro děti a mládež
mají své Ceny a Pocty.
Každoročně se uděluje Erik na Přeletu nad loutkářským hnízdem, soutěžní jsou Mateřinka a Skupova Plzeň, České centrum ASSITEJ (mezinárodní organizace profesionálních divadel pro děti a mládež) již deset let udílí na jaře čestný titul Král/Královna českého divadla pro děti a mládež, jímž chce vzdát hold osobnostem tohoto divadelního směru (druhu?). Letos byl Králem jmenován zakladatel svitavského Céčka Karel Šefrna, v roce 2008 jím byl právě Jiří Vyšohlíd (viz http://host.divadlo.cz/assitej/cena.asp ).
Co se týká textu o dvojici Jarkovský-Vašíček, rádi jej v DN opublikujeme. Na letošní Skupovce jsem měl možnost vidět 4 jejich projekty a rozhodně stojí za pozornost, byť Tom Sawyer v JD ČB zrovna výhrou nebyl. Tím spíš by se však měla jejich práce (včas) reflektovat – dokud hledají svůj výraz, rukopis a poetiku. Uměleckým šéfováním bych je zatím nezatěžoval. Do Draku mám jiný tip: Jiřího Jelínka.
27.06.2012 (13.54), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Problém je v tom,
že loutkáři se oceňují sami navzájem, že soutěží sami mezi sebou. K již zmíněným je možno přičíst i Spectaculo Interesse a amatérskou Chrudim.
Třeskuté soutěžení na loutkářských přehlídkách je až úchylné – žádné jiné div. přehlídky u nás, kromě Přehlídky divadla jednoho herce, soutěžní nejsou!
Mně také nešlo o přehlídky, šlo mi o celodivadelní, mezidruhové ceny typu Thalie, Radoků, Ceny MK ČR a pod. Tady nikdy žádný loutkář ani loutkové divadlo nezabodovali. Snad ještě v Ceně Sazky při DN.
J. Jelínek je dobrý tip, jakkoli jde o člověka bez loutkářského vzdělání. O dobré režiséry je fret, NDLiberec jej nemá už 20 let!
27.06.2012 (14.19), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Soutěží i amatéři všech divadelních oborů.
I když samozřejmě umění nejsou závody, až tak mi to nevadí. Naopak mne to i baví. Dodává to celému oboru jisté pikantnosti a – zábavné – prestižnosti. Vede to k diskusím a přím. Doklad (myšlení) doby a různých osobností. Ono i ta ocenění Thálií, Radoků apod. jsou tak trochu soutežně prestižní. Nebo ne?
27.06.2012 (19.07), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Jsou, ale loutkáři, ani jiní divadelníci, je za tvorbu pro děti nikdy nedostanou, i kdyby byla geniální!
28.06.2012 (14.48), Trvalý odkaz komentáře,
,