Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Národní divadlo bez ředitele (No. 3)

    Ministerstvo kultury je zřizovatelem Národního divadla v Praze a situaci v této příspěvkové organizaci pečlivě a dlouhodobě sleduje, zvláště s ohledem na transformační proces, který v této instituci probíhá. Provedením transformačního procesu byl pověřen pan Ondřej Černý, jenž se tohoto úkolu zhostil se ctí a dostál závazkům, jež na něj byly kladeny. Ministerstvo kultury mu touto cestou vyjadřuje upřímné poděkování za jeho dlouholetou činnost na tuzemské divadelní scéně a přeje hodně úspěchů v budoucím osobním i pracovním životě.

    Transformační proces v Národním divadle v Praze bude nadále pokračovat. Hlavním cílem ministerstva kultury je vytvořit na naší první scéně takový organizačně-procesní model, který zaručí zachování umělecké kvality evropské úrovně a zároveň ji ekonomicky stabilizuje. Prvořadým úkolem je dosadit do vedení Národního divadla schopného manažera s rozsáhlými zkušenostmi z oblasti kultury a především s řízením divadelního provozu, který bude schopen dokončit náročné úkoly, nastolené transformačním procesem.

    Stávající situace v Národním divadle bohužel svědčí o tom, že dosavadními transformačními kroky nebylo plně dosaženo synergických efektů. V instituci byla firmou BDO provedena analýza (výsledky byly oznámeny v dubnu 2012) a následně také interní analýza, ukončená letos v srpnu. Na základě zjištěných skutečností dospělo ministerstvo kultury k názoru, že situace uvnitř instituce není příznivá. Základním nedostatkem jsou chybně nastavené řídící a provozní procesy, což se kromě ekonomické nestability odráží především v nejistotě a v demotivaci zaměstnanců a uměleckých pracovníků ND a SOP.

    Ministerstvo kultury chce situaci v ND urychleně stabilizovat, proto přistupuje k několika zásadním krokům:
    – řízením Národního divadla v Praze pověřuje ekonomického náměstka MK ČR Martina Sankota, který bude instituci řídit do doby jmenování nového ředitele této instituce
    – ekonomický náměstek MK Martin Sankot bude řídit instituci zejména z hlediska provozního a marketingového a zajistí plynulé pokračování transformačního procesu; dramaturgický plán dalších sezón bude mít za úkol nový ředitel.

    Ministerstvo kultury zároveň vyhlašuje uzavřené výběrové řízení na nového ředitele ND v Praze. Osloveny budou předem vytipované osobnosti, z nichž bude výběrovou komisí vybrán kandidát, který bude doporučen ministryni kultury Aleně Hanákové ke jmenování.

    /pasáže v textu zvýraznila redakce i-DN/


    Komentáře k článku: Národní divadlo bez ředitele (No. 3)

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Důvod náhlého odvolání ředitele
      nejsem sto posoudit, nemám dost interních informací. Důvod oficiální je ovšem zcela nevěrohodný, ale to už je v naší současné politické „kultuře“ spíše pravidlem, než neblahou výjimklou. Nebo snad někdo věřil oficiálním důvodům, pro které byli, zřejmě definitivně, odvoláni ing. Libor Michálek, exministr Pospíšil či expresident Lessy?
      Nestandardní je i termín: již od 19. století se ve středoevropských divadlech sjednávala angažmá o tzv. noremních dnech, tedy o Velikonocích. Od té doby, co stála kavárna Slávie, dělo se to ponejvíce tam. Datum samozřejmě nebylo náhodné: mělo právě ten správný předstih před začátkem příští sezóny. A opět: Již 20 let zažívám změny na vedoucích místech v českých divadlech v termínech úplně jiných, vlastně kdykoli, jenom ne o Velikonocích. Na Kladně, v Ostravě, v Chebu, teď se něco takového chystá tuším v brněnském ND. Na rozdíl od voleb ale předčasné Velikonoce nebudou.
      Pokud se dosavadní ředitel nedopustil něčeho přímo trestného (třeba defraudace nebo korupce) měl by mít právo hlásit se do výběrového řízení i na další období. Na rozdíl od presidenta republiky dokonce opakovaně. My jsme ale svědky situace, že je už odvolán, ale teprve: „Osloveny budou předem vytipované osobnosti, z nichž bude výběrovou komisí vybrán kandidát, který bude doporučen ministryni kultury Aleně Hanákové ke jmenování.“
      Tedy: Buď byl O. Černý odvolán moc brzy, anebo se kandidáti začali hledat příliš pozdě, resp. ještě ani nezačali.
      To se nemohlo počkat do těch Velikonoc a mezi tím „oslovovat“!
      Nejhorší na konec. ND je kolos, který stojí celý náš stát přes půl miliardy korun. To je víc, než dostanou od svých obecních zřizovatelů všechna mimopražská divadla dohromady. Jak k tomu ti mimopražští daňoví poplatníci přijdou? Hradit ze svých daní operu ND a navíc ještě operu ve svém městě – v Ostravě, Brně, Plzni, Českých Budějovicích, V Liberci, v Olomouci…
      Praha je naše daleko nejbohatší město. Neměla by konečně přestat se svým sobectvím a začít si hradit svou městskou operu ze svého, tak jako ostatní? To by ji ovšem nejdřív musela zřídit, nejspíš v tom uprázdněném Neues Deutsches. Městské opery jsou měst, Národní je pro všechny, abych parafrázoval heslo prvních polistopadových voleb.
      Neexistence opery města Prahy je sice ostudná a z hlediska zbytku republiky neomluvitelná, ale to nejhorší teprve přijde: V závěru svého sdělení se ministerstvo nenamáhalo informovat občany o složení té výběrové komise (natož o těch kandidátech). To je treststuhodné a já vyzývám kolegu Kužílka, aby si na to jeho nevládní organizace řádně posvítila. Když jde o tak vysoké částky z veřejných prostředků, je přece naprostá transparentnost ze zákona povinná!

      07.09.2012 (19.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,