Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Poslední specialista na operety a muzikály

    Stačilo pár vzrušených taktů předehry k muzikálu My Fair Lady a bylo zřejmé, že v ústeckém divadle hraje Milanem Kaňákem dobře připravený orchestr tak skvěle jen proto, že se před něj postavil dirigent Arnošt Moulík! Jeden z těch, kteří na vrcholu kariéry doplatili na nové vedení HD Karlín Praha: fyzicky sice už v letech, ale mentálně a taktovkou mladík, na rozdíl od těch, kteří ho vystřídali. Je posledním výsostným specialistou na klasické operety a muzikály – však od 60. let spolutvořil velkou éru Karlína i brněnské operety, rozjížděl ještě všechny ty Ježíše a spol. na počátku 90. let. A jak vidno, měl by co předat a čím potěšit! Pochvala řediteli Tomáši Šimerdovi za další comeback, po Ladislavu Županičovi, když se v Praze nad těmi bardy ofrňují.

    Leč ostatní už v inscenaci skřípe. Režisér a choreograf Gustav Skála se držel překvapivě zpátky, žádná u něho obvyklá ostrá nadsázka, jeho postavy jednají velmi způsobně, odříkávají text, pokud nemají výpadky paměti jako na premiéře, postávají, posedávají. Jolana Smyčková hraje Elizu velmi pečlivě, vše potřebné své postavě dá, ale spontánní a tudíž uvěřitelné to moc není, nejspíš ještě v samém závěru hry. Ostatně co může dělat, když nemá adekvátní spoluhráče, jak tomu bohužel nyní bývá. Radek Zima je titěrný Higgins, sám moc dobře nemluví a nechová se ke každé ženě jako ke květinářce, rozumějme s nadřazeností vyššího intelektu, ale ke všem jako buran. Ani Petr Matuzsek není na svém místě v roli plukovníka Pickeringa, což už lze zobecnit: hrát klasický muzikál s operním personálem je dnes na pováženou, byť lze pochopit, proč ústecký ředitel nemůže jinak, když takové kusy, a správně, chce divákům nabídnout – a hosty si pozvat věru umí! Operní školení ovšem stylově zatěžuje i zpívání sboru.

    To všechno nakonec lze pochopit, ostatně ústecké publikum je titulem nadšeno a odpustí cokoli. Ale že kdosi zavedenou úpravu a překlad hry Oty Ornesta necitlivě seškrtal, dokonce s banálními dramaturgickými prohřešky, a ani se pod svůj čin v programu nepodepsal, odpustit neumím.

    Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem – Alan Jay Lerner, Frederick Loewe: My Fair Lady. Česká verze Ota Ornest. Režie a choreografie Gustav Skála, hudební nastudování a dirigenti Arnošt Moulík a Milan Kaňák, scéna Eva Brodská, kostýmy Josef Jelínek. Premiéra 7. května 2010.


    Komentáře k článku: Poslední specialista na operety a muzikály

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,