Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Jenom mezi židlemi

    Na trase Ústí nad Labem – Praha – Ostrava probíhá čilá spolupráce už dlouho, zejména ovšem v podobě četných vzájemných hostování. Je to logické spojenectví: Činoherní studio, Divadlo Petra Bezruče a spolek Kašpar spojuje nejen srovnatelná velikost jeviště, ale i divácká adresa a ne snad hned podobné, ale přinejmenším kompatibilní poetiky. Nyní se tyto scény sdružily pro vytvoření koprodukční inscenace – a volba padla na třicet let starou hru Briana Friela Léčitel. Z provozního hlediska jde o volbu zcela ideální: Léčitel je hra, kterou tvoří čtyři po sobě jdoucí monology tří postav, což mohlo, odhaduji, výrazně usnadnit koordinaci zkoušek.

    Léčitel

    Markéta Haroková v inscenaci Léčitel FOTO MICHAL HLADÍK

    Režíruje Filip Nuckolls, z každého divadla přichází jeden herec: titulního kočovného „léčitele“ Franka Hardyho hraje pražský Jakub Špalek, jeho ženu Grace ostravská Markéta Haroková a manažera Teddyho ústecký Matúš Bukovčan. Ty tři postavy spolu při svém kočování po skotském a velšském venkově cosi zažily, něčím si prošly a nějak (vesměs nejspíš ne moc dobře) to s nimi dopadlo – a ve třech půlhodinových monolozích (a jednom kratším čtvrtém) o tom ze tří různých úhlů pohledu vyprávějí.

    Na jevišti zaznamenáme jen náznak scénografie (řady dřevěných židlí na jevišti odkazují k hledištím venkovských sálků), s jednoduchými dobovými kostýmy – zkrátka jde o divadlo literární, stojící bytostně na textu. Jeho interpretaci lze označit za vesměs adekvátní, ovšem nikterak brilantní: zejména Matúš Bukovčan je sice slušný herec, ale k nejlepším „šprechrům“ českých scén vskutku nepatří, u Markéty Harokové zase občas zarazí náběh na zvláštně strojenou intonaci.

    Koprodukční Léčitel neoslní technickou brilancí ani režijním pojetím – Nuckolls se omezuje na práci s textem a jednoduché aranžování v prostoru. Výsledek tak můžeme označit za celovečerní vyprávění mezi židlemi. S velkou pravděpodobností neurazí – ale míra případného nadšení je, obávám se, přímo úměrná tomu, jak koho příběhy téhle trojice zaujmou.

    Činoherní studio Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Spolek Kašpar Praha – Brian Friel: Léčitel. Překlad Ester Žantovská. Režie Filip Nuckolls, dramaturgie Lenka Bočková, kostýmy Petra Krčmářová. Premiéra 16. října 2012 v Činoherním studiu Ústí nad Labem, 17. října 2012 v Divadle Petra Bezruče, 18. října 2012 v Divadle v Celetné. (Psáno z pražské premiéry.)


    Komentáře k článku: Jenom mezi židlemi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,