Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Jan Burian bude pravděpodobně novým ředitelem ND

    Komise odborníků doporučila ministryni kultury, aby pro uzavřené výběrové řízení na ředitele Národního divadla oslovila současného ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni Jana Buriana.

    Horký favorit na post ředitele pražského ND, současný ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian. FOTO archiv

    Ministerstvo kultury dnes sdělilo, že se k výsledkům komise vyjádří až poté, co se s předloženým materiálem podrobně seznámí ministryně Alena Hanáková. Komise pracovala od loňského podzimu a kromě doporučení kandidátů na místo ředitele, které po loňském odvolání Ondřeje Černého zastává pověřený Václav Pelouch, měla také pracovat na koncepci budoucího směřování transformované první scény.

    Při svých jednáních se komise mimo jiné shodla na tom, že namísto otevřeného konkurzu připraví uzavřené výběrové řízení, pro nějž osloví několik adeptů na zmíněnou funkci. Předseda komise Jan Hančil již dříve řekl, že tento proces by se měl uskutečnit do konce února. Dalšími členy komise jsou Jiří Šesták, Milan Uhde, Václav Riedlbauch, Bohumil Nekolný a Stanislav Moša.
    Z dřívějších výstupů komise vyplývá, že nový ředitel by měl mít větší kompetence a neměl by být příliš svazován ministerstvem jako zřizovatelem. Stát by měl definovat a určit, jakou podobu by jeho první scéna měla mít, a následně by jí měl vytvořit patřičné ekonomické zázemí.
    Návrh počítá s tím, že jednotlivé umělecké soubory budou mít větší autonomii, ruku v ruce s větší samostatností však půjde i větší odpovědnost za řízení i financování. Jednotlivé složky divadla budou zároveň svázány s určitými budovami.
    Komise také hledala novou právní subjektivitu ND, neboť statut příspěvkové organizace MK je podle odborníků nevyhovující. O nové formě této organizace se pracovně mluví jako o holdingu.

    /převzato z Divadlo.cz/

    • Autor:
    • Publikováno: 17. ledna 2013

    Komentáře k článku: Jan Burian bude pravděpodobně novým ředitelem ND

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Myslím,
      že komise rozhodla konfekčně a bojácně. Docela by mě zajímalo její zdůvodnění. Nejvhodnějším – a dle mne jediným – vhodným kandidátem (uvažujeme-li o českých) pro oslovení na tuto funkci byl a je Ondřej Černý. Jeho suspendování ministryně nikdy neobhájila a – dle mého – řídil ND kvalitně směrem k současnému evropskému modelu vnímání a pojetí divadla a jeho provozu. Kauza Státní opery byla a je nešťastná a Jan Burian bude před stejným – neřešitelným – úkolem. Soudím-li dle jeho účinkování v Plzni, bude ND bledou, nevýbojnou, umělecky bázlivou scénou, jakou je dnes DJKT. Nikomu nebude vadit, nikoho nebude umělecky fascinovat, nikoho nebude esteticky a názorově provokovat, a to je chyba.
      Anebo se pan Burian „pochlapí“?

      17.01.2013 (16.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Milý Vladimíre,
      aby práce komise měla nějaký smysl, musí navrhnout do funkce ředitele ND takového člověka, který má šanci být jmenován. A tu Ondřej Černý nemá. Paní ministryně nemůže jmenovat člověka, kterého před půl rokem odvolala, že. Jan Burian si jistě musí dát nějaké podmínky, za kterých je ochotem se té funkce ujmout a mezi nimi nejspíš bude i ta, která souvisí s definitivním řešením Státní opery. Osobně považuji působení té expertní komise za jeden z nejpozitivnějších kolegiálních činů, jaké kdy mezi českým divadelnictvem pamatuji. Je velmi dobře, že si Honza Burian umí vyjednat podporu napříč politickými stranami, ale úplně si nejsem jista, zda nepodlehne démonu konsenzu víc, než je zdrávo, a nestráví své funkčí období v běhu mezi stranickými sekretariáty, aby měl jistotu, že změny, které provede nikdo nenapadne. Ta jeho opatrnost mě taky trochu trápí. Umění budou mít na starost umělečtí šéfové, a to je taky důležité, možná ještě důležitější, koho si sebou přivede. Jedno je však jisté – v tuto chvíli při všem, co vím o situaci kolem, je Honza Burian jediné východisko.

      17.01.2013 (19.01), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Rozumím,
      že je Jan Burian stabilizující element, a tak jej i chápu. Mám s ním – v osobním kontaktu (a to i v různých komisích) – velmi dobré zkušenosti. Přesto si myslím, že návrh měl být odvážnější, otevírající víc možností a třeba i veřejný dialog. Nabízím další jména, která podle mne z tohoto zorného pole přicházejí v úvahu a je docela možné, že aspoň o některých se uvažovalo: Ladislav Zeman, Jiří Srstka, Doubravka Svobodová, Ondřej Hrab… Ti všichni by podle mne vnesli do ND aktuálnější a dynamičtejší (i produkční a organizační) vítr.
      A co se týká Ondřeje Černého – jako šachista vím, že často je lepší přiznat chybu a vrátit figuru na výchozí pozici. Tím se sice ztratí čas a tahy, ale mnohdy zachrání partie.

      17.01.2013 (19.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Z jmen, která nabíš,
      je jediné, které z mého pohledu přichází v úvahu, a to je Jiří Srstka. Jenže ten ředitelem být nechce. Představa Ondřeje Hraba nebo Doubravky Svobodové na audienci u Kalouska – u toho bych fakt chtěla být. Pan Zeman je skvělý ředitel regionálního divadla. Vláďo, někdy mám pocit, že žiješ v nějakém jiném světě 🙂

      17.01.2013 (21.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Marie,
      já mám tentýž dojem o mnoha lidech a událostech, nejméně od Charty 77, kterou jsem coby maturant rozšiřoval po gymnásiu v Pardubicích.
      Racionalita zabíjí, ideály taky. Je vždy třeba hledat křehká místa mezi. Ty je vidíš co nejpragmatičtěji, já se snažím nabízet ambicióznější. Nevím, proč uvádíš audienci u ministra financí. Tomu bude myslím buřt, kdo konkrétní k němu přichází, ale s čím a proč. Doubravka i Hrab by to podle mne zvládli. Mě by spíš zajímaly Tvé důvody jejich odborné (ne)způsobilosti v oblasti řízení současného divadla. Myslím, že oba – Doubravka Svobodová i Ondřej Hrab – kus pořádné práce odvedli a uměli by ji velmi dobře aplikovat a rozvést i v podmínkách velkého kolosu ND. Stejně jako pan Zeman.
      P. S. Apropos. Jan Burian je taky ředitel regionálního divadla, byť – pravda – třísouborového. Jen to „skvělý“ mi tam nějak nejde připsat… Spíš „šikovný“.

      18.01.2013 (0.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Dotaz:
      Bude jmenování uměleckých šéfů plně v kompetenci (a odpovědnosti) ředitele? Nebo mu do toho bude někdo (MK ČR, rada ND) mluvit (koncepce O. Černého)?

      18.01.2013 (12.01), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Vĺáďo,
      Kalouskovi bude jedno kdo, ale bude ho zajímat „jak“ se s tím člověkem domluví. A obávám se, že při první argumentaci Doubravky a Ondřeje Hraba by vyletěl z kůže. Tyhle světy se prostě neprotnou. Někdy si to vysvětlíme osobně, ty další důvody… 🙂

      18.01.2013 (13.08), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Josef Herman

      Josef Herman

      Není trochu předčasná diskuse
      o věcech, které můžeme sotva jen odhadovat? Nevíme přesně, co ona komise navrhuje s ND dělat, ergo neznáme zadání pro nového ředitele, ergo sotva můžeme diskutovat o tom, kdo je či není vhodný a proč. Rozumím Marii a jejímu pragmatickému kalouskovskému argumentu, ale nemyslím, že by schopnost jednat s Kalouskem měla být rozhodující kompetencí nového ředitele. Na druhé straně jestli bude úkolem nového ředitele ne stabilizovat, Vladimíre, ale proměnit organizačně ND, pak je po mém soudu Jan Burian dobrá, ne-li momentálně jediná možná volba. Záleží ale na onom zadání, co komise navrhne a co z toho politické reprezentace napříč politickým spektrem, protože musí jít o širší dohodu, budou schopni přijmout.

      18.01.2013 (15.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Marie Reslová

        Marie Reslová

        Komise navrhla včera,
        takže víme. 🙂
        S Kalouskem to byl samozřejmě vtip, jakési obrazné zdůvodnění. Ale samozřejmě nedílnou a důležitou součástí změn budou finance a investice. Bez Kalouska si nikdo ani neškrtne do doby než bude jiný ministr financí. A samozřejmě souhlasím s Pepo: Burian je v tuto chvíli jediná možná volba.

        18.01.2013 (15.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Marie,
      mohla bys poslat link na přesné znění návrhu a doporučení komise MK? Na stránkách ministerstva to – podle mne – není (nebo to neumím najít). Anebo – máš-li jej v elektronické podobě – mi poslat či dát jako samostatný Komentář. Je fakt, že takto trochu věštíme z kávové sedliny jediné konkrétní informace.
      ď

      18.01.2013 (17.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Marie Reslová

      Marie Reslová

      http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/211518-experti-narodni-divadlo-by-melo-byt-akciovou-spolecnosti/

      19.01.2013 (1.16), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    11. Marie Reslová

      Marie Reslová

      http://www.ceskenoviny.cz/kultura/zpravy/experti-doporucuji-zmenit-narodni-divadlo-na-akciovou-spolecnost/890606

      19.01.2013 (1.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        To je jen převyprávění
        redaktory ČTK, zajímá mě dokument. A pak je pozoruhodné, odkud to ČTK má, když dokument není veřejně přístupný. Tohle není dobrý začátek debaty.

        19.01.2013 (11.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Marie Reslová

          Marie Reslová

          Právě na to téma
          píšu článek. Někdo to dal ČTK – paní mluvčí Ševčíková? – aniž by MK udělalo tiskovku nebo to zveřejnilo na webu. A to je velmi zvláštní! Přemýšlím, zda je to něčí ambice, bordel, nebo cílený krok.
          Co myslíš?

          19.01.2013 (14.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          Ambiciózní krok
          v českém bordelu. Cílené kroky šlapají po zarostlejších chodníčcích.
          🙂

          20.01.2013 (2.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    12. Josef Herman

      Josef Herman

      Neumím odhadnout.
      U nás jsou možné všechny varianty a jejich libovolné kombinace.

      20.01.2013 (10.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    13. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Vladimít Mikulka
      přirovnal na Nadivadle J. Buriana k poraženému kandidátu prvního kola našich presidentských voleb řka (parafrázuji), že je stejně bezvýrazný, a proto pro funkci stejně nepřípadný.
      Polemizuji:
      J. Fisher a J. Burian mají společná dvě základní východiska: oba jsou uznávanými a zkušenými profesionály (statistik, ředitel vícesouborového divadla); oba projevili charakterovou nepevnost, když z kariérních důvodů vstoupili do KSČ v době, kdy odpůrci režimu byli kriminalizováni a např. Pavel Wonka byl ve vězení utýrán.
      Pro post hlavy státu je něco takového zcela diskvalifikující. Ovšem pro post ředitele ND? Nemyslím.
      Když nastoupil O. Černý, který se ředitelem ND nikdy neměl stát, prohlásil alibisticky, že o jmenování uměleckých šéfů by on (ředitel) rozhodovat neměl, že tuto pravomoc nechce. Chtěl mít co nejmenší zodpovědnost.
      Systémové řešení je ale právě opačné: ředitele má vybrat komise jmenovaná zřizovatelem (MK ČR), ale za šéfy má být zodpovědný tomu zřizovateli jím jmenovaný ředitel. V jeho kompetenci tedy má být i jejich jmenování a odvolávání (zodpovídá za ně), přičemž si k tomu samozřejmě může zřídit nějaké poradní orgány, rady odborníků pro hodnocení tvorby jednotlivých souborů – činohry, opery, baletu.
      Proto by mě i teď zajímalo, jakou bude mít ohledně jmenování um. šéfů J. Burian odpovědnost. Jeho výběru bych docela důvěřoval, už v Plzni projevil několikrát dobrý odhad.

      20.01.2013 (15.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    14. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Na i-DN
      jsme zavěsili první dostupné informace o závěrečné zprávě komise expertů zabývajících se budoucím směrováním ND:
      http://www.divadelni-noviny.cz/co-stoji-v-zaverecne-zprave-komise

      22.01.2013 (3.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    15. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Stále
      mne překvapuje, že je Jan Burian tak široce akceptovatelný, přijatelný. Ředitel ND jistě musí být zkušený organizačně a fundovaný v oboru, ale měl by – myslím – být i kulturně a společensky respektovanou autoritou. Vstupem Jana Buriana do řídící funkce ND se vracíme – myslím – k dobám „lidí bez tváře“, k dobám přílišné pragmatičnosti a loajality s vrchností.
      Abych zde jen planě nemoralizoval, nabízím další jména k diskusi: Táňa Fischerová, Ivo Mathé, Jiří Kylián.

      23.01.2013 (3.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Vladimíre,
        předpokládám, že rád provokuješ, ale nemyslím, že v tomto případě vhodně. Pro ND se nehledá ředitel, který by stanovoval nějaké umělecké programy, ale osobnost, která chápe a je schopna provést restrukturalizaci podniku. Takový úkol by asi zvládl třeba i Ivo Mathé, i když mamutí divadlo je přece jen trochu jiná káva než ČT nebo VŠ, ale rozhodně to není úkol pro jakkoli vynikající uměleckou osobnost nebo z umění vzešlou političku, jak navrhuješ. Obávám se, že jsi mimo mísu.
        Kromě toho je otázkou, zda je Jan Burian bez tváře, jak píšeš – z hlediska proměny obřího divadla je naopak mužem, který už leccos prokázal. Stran umění jde jen o to, jaké šéfy souborům najde a přivede, v tomto ohledu však drasticky neuspěl ani Ondřej Černý stanovením Rocca coby šéfa spojených oper, a pokud vím, velmi se diskutuje o potřebné výměně šéfa činohry, jen šéf baletu je zřejmě obecně uznávaný. Nevím, odkud tvá jistota, že do obou pozic Burian nepřivede schopné lidi, já si naopak myslím, že přivede.

        23.01.2013 (10.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Petr Pavlovský

          Petr Pavlovský

          Souhlas,
          principál nad uměleckými šéfy bude dobrý, personalista rovněž – bude-li mít tu kompetenci.
          Konečně jeho Macbeth se mi dost líbil – až na casting Lady Macbeth.

          24.01.2013 (15.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    16. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Dobrá,
      vzdávám tedy mnou nabízenou diskusi nad tím, jak by – v ideálním případě – měl vypadat ředitel ND. Bude jím zřejmě racionální a ve víru rozličných politizujících proudů se dlouhodobě orientující člověk, manažersky evidentně schopný. „Tmelař“.
      Jsem rád, že aspoň takto zazněl jiný, neracionální hlas, který se snažil upozornit, že ředitel ND je taky tak trochu (já myslím, že hodně) kulturní a společenská funkce, která reprezentuje i jistý životní postoj a étos, a že je mi líto, že to pan Burian, kumulující funkce a „přijatelnost“ za každé politické situace, zkrátka není.
      O jeho uměleckém programu je předčasné mluvit. Vycházel jsem z jeho působení v Plzni, kam sice do opery pozval jako šéfa Petra Kofroně, ale záhy jej – když začaly problémy s diváky a zřizovatelem – vyměnil. Byť inscenace měly vysoký umělecký kredit, společenský a kritický ohlas, získávaly různé ceny a festivalová pozvání. A působení plzeňské činohry bylo a je tristní dlouhodobě. Zato prosadil stavbu nového divadla (dle mého trochu megalomanskou, ale to se teprv pozná).
      Ale – jak už jsem psal – třeba se „pochlapí“.

      23.01.2013 (12.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,