Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Kafka ve světlech bulváru

    Na první pohled je to nanejvýš kuriózní volba: pro inscenaci současné francouzské komedie Pokusní králíci, kterou má pod názvem Indická banka na repertoáru Divadlo Bez zábradlí, si Východočeské divadlo pozvalo Annu Petrželkovou, jejíž režijní poetika věru nemá se světem bulvárního divadla mnoho společného.

    Svým způsobem to však byl logický tah, a to nejenom proto, že Pokusné králíky už Petrželková v Pardubicích připravila před dvěma lety jako poloinscenované scénické čtení. Hra úspěšného dramatika Sébastiena Thiéryho je totiž dvojlomná. Náleží k proudu současné francouzské dramatiky, která na model bulvárních her aplikuje principy absurdního dramatu, podobně jako třeba u nás rovněž známé hry Floriana Zellera. Díky tomu snese jak tradiční přístup kvazirealistické herecké řachandy, tak temnější, grotesknější pojetí. Stojí na kafkovském základu: úspěšný realitní makléř (coby personifikace moderní západní civilizace, jež se ve všech svých neurózách a nejistotách upíná k penězům a majetku) se při všední návštěvě své banky stává jejím vězněm, neboť se stala majetkem indické společnosti a on se coby zbohatlík chudého původu provinil proti indickým kastovním zá­ko­nům. Potíž je v tom, že Thiéry, jak poctivě přiznává v rozhovoru s Julkem Neu­mannem (SAD 6/2011), po čtyřech pěti scénách už neměl co říci. A na hře to je znát, po čase se začnou už jen vršit skeče a scénky všemožného trýznění hlavního hrdiny, jež by šlo bez velkých problémů odstranit, a závěr přes účast indického božstva vyznívá do ztracena vinou snadno předvídatelného rozuzlení.

    Úskalí textu ovšem Petrželková spolu s herci a scénografkou Lenkou Odvárkovou zdatně překonává. Čaruje se zdánlivě pramálo inspirativním prostředím bankovní pobočky: ve tvárném blackboxu malé scény pardubického divadla se hraje na šířku mezi dvěma elevacemi, s pěticí totožných kancelářských stolů a s obřími automatickými dveřmi, které přestavují osudovou past. Tím vzniká členitý prostor s mnoha možnostmi, jež režisérka nápaditě rozehrává – a čerpá přitom mimo jiné i z němých grotesek.

    A také se sešlo šťastné obsazení. Josefu Pejchalovi sice hlavní role zákazníka-oběti zdánlivě nenabízí mnoho lákavého materiálu, ale na škále emocí od zoufalého boje o život po naprostou rezignaci se pohybuje s vtipem a citem pro jemnou komiku. Hostující Miloslav Tichý hraje Pokladníka se zábavnou bezelstností a v lehce homosexuální stylizaci, ovšem tak lehounké, že se laciné karikatuře nepodobá ani vzdáleně. A možná nejzábavnější je Lída Vlášková v roli vedoucí pobočky Brigitte – právě díky tomu, že tuto vyprahlou korektní úřednici, jež si viditelně libuje v nově nabyté moci nad životy jiných, hraje zcela navážno. Ústřední trojici doplňují Ludmila Mecerodová a Pavel Novotný ve dvou podstatných, s vtipem hraných epizodkách. Pardubičtí Pokusní králíci jsou veskrze sympatickou inscenací – jen zamrzí, že nestojí na méně repetitivním textu.

    Michal Zahálka

    Východočeské divadlo Pardubice – Sébastien Thiéry: Pokusní králíci. Překlad Nora Obrtelová. Režie Anna Petrželková, výprava Lenka Odvárková, hudba Mario Buzzi. Premiéry 9. a 10. února 2013 na Malé scéně ve dvoře. (Psáno z 2. premiéry.)


    Komentáře k článku: Kafka ve světlech bulváru

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,