Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Thálie i pro dřevěné herce

    Včera byly v historické budově Národního divadla uděleny jubilejní – dvacáté Thálie. Moderátorem slavnostního večera se opět stal  dramatik, režisér a herec Antonín Procházka. Letošní novinkou bylo ocenění celoživotního mistrovství v oboru loutkového divadla a muzikálu – operetě.

    Ceny za celoživotní dílo

    Karel Fiala (opereta, muzikál)

    Jana Hlaváčová (činohra)

    Jiřina Knížková (balet)

    Helena Tattermuschová (opera)

    Josef Krofta (loutkové divadlo)

    Spejbl a Hurvínek (loutkové divadlo)

    I my jsme byli včera oceněni… FOTO ARCHIV

    Zvláštní cena Kolegia pro udělování cen Thálie

    Arnošt Moulík (opereta, muzikál)

    Cena prezidia Herecké asociace pro umělce do 33 let

    Matouš Ruml (Městské divadlo Mladá Boleslav)

    Činohra

    Gabriela Míčová (Romi v inscenaci Odpad, město, smrt, Pražské komorní divadlo – Divadlo Komedie)

    Richard Krajčo (Denny v inscenaci Deštivé dny, Divadlo Ungelt, Praha)

    Opera

    Jana Šrejma Kačírková (Julie v opeře Charlese Gounoda Romeo a Julie, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)

    Aleš Briscein (Romeo v opeře Charlese Gounoda Romeo a Julie, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)

    Opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr

    Hana Holišová (Jana v muzikálu Dennise Martina Papežka, Městské divadlo Brno)

    Jan Kříž (Danny v muzikálu Jima Jacobse a Warrena Caseyho Pomáda, Hamlet production v Divadle Kalich, Praha)

    Balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr

    Lucie Skálová (Sakura v baletu Poslední samuraj, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)

    Robert Skujenieks (Jim Morrison v baletu The Beatles – The Doors, Severočeské divadlo opery a baletu, Ústí nad Labem)

    ///

    Více o letošních Cenách Thálie na i-DN:

    http://www.divadelni-noviny.cz/ceny-thalie-2012-nominace

    http://www.divadelni-noviny.cz/jubilejni-rocnik-cen-thalii-je-vyzvou

    • Autor:
    • Publikováno: 24. března 2013

    Komentáře k článku: Thálie i pro dřevěné herce

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Thálie: Spejbl a Hurvínek (loutkové divadlo) – nesmysl, po 20 letech přehlížení.
      Thálie je cena pro tvůrce, nikoli pro jejich díla. Spejbl a Hurvínek jsou výtvarné artefakty, ale též typové figury. Dát cenu Harlekýnovi nebo Pierotovi by nikoho nenapadlo.
      Posmrtnou cenu za celoživotní mistrovství by si zasloužil M. Kirschner a za Máničku (a Lízu Simpsonovou!) i H. Štáchová, ale loutky?
      Podle této „logiky“ by např. cenu za architekturu nedostávali architekti, ale budovy. Kdo ji dostane příště? Kašpárek?

      24.03.2013 (21.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Ondřej Doubrava

      Avatar

      Pane Pavlovský,

      zkuste se na to podívat s nadhledem a ne tak teoreticky, vždyť pak by byl život smutný a bez jakýchkoliv vzrušujících malých radostí a překvapení a mě samotného by nebavil. Ba naopak pouze se silou lásky k divadlu, která je mnohem silnější než všechny teorie, jen jí dát prostor. a zkusit s ní něco dokázat. Víte, v divadle se s ní dají dělat úžasné věci (umí i plnit přání a sny, což se mi třeba splnilo dnes, ale o tom mluvit nechci.) Je dobře, že se přenesla i na tvůrce ceremoniálu Šlo o ozvláštnění jubilejních Thálií, které už potřebují trochu jiný model jako sůl.

      Navíc Spejbl a Hurvínek tady jsou zcela jasně zástupci množiny toho kolosu, kterým Divadlo Spejbla a Hurvínka je a zastoupili všechny autory, hlasy, loutkovodiče a tak, poděkování za všechna ta často nesnadná léta, lehce akceptovatelnou diváckou formou, zase ocenění pro instituci samotnou by pro diváka vyznělo příliš formálně, lidský cit a příjemná nostalgie je taky potřeba.
      Vždyť Kirschner, Skupa, Štáchová, ti v těch dvou legendách všichni jsou, proč všechno vztahovat na jednotlivce.

      I každou Thálii pro jednoho herce s chutí slaví celý inscenační tým, protože jde zároveň o úspěch projektu.

      Tak proč říkat kategorické ne speciální milé Thálii pro dvě dřevěné legendy, které žijí desítky let díky desítkám lidí, ne jednomu člověku, vždyť by to bylo nevděčné, zejména u Spejbla a Hurvínka. Jen proto, že to je po stránce teorie špatně, nemůže existovat docela veselá výjimka? Praxe je kouzelná a dobře, že kouzla umožňuje. A vlastně dotáhněme to ad absurdum: Lidé se se Spejblem a Hurvínkem rádi fotí, fotí se s nimi stejně jako s nějakou celebritou. Tak proč je neocenit, jen proto, že nejsou živí? Pro dost lidí určitě v jistém smyslu jsou a mají navíc tu výhodu, že tady s námi budou ještě hodně dlouho, což se o nějakých „pseudocelebritách“ říct nedá. Vždyť ti dva dřevění človíčci hodně z nich naprosto převálcují.

      Já jsem pro, dávám palec nahoru a až si ten záznam na i-vysilani pustím, jistě si i popláču a to už jsem v Dejvicích nebyl pěkně dlouho a CDčko jsem si taky dlouho nekoupil. Mohl bych oboje napravit. 😉

      25.03.2013 (1.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Petr Pavlovský

        Petr Pavlovský

        Milý Ondřeji!
        Úsílí o společenskou emanipaci loutkového divadla jsem zasvětil valnou část svého profesionáloního života, nejpozději od roku 1977 dodnes. Jakkoli neloutkář (za 5 let studia na divadelní vědě FFUK slovo loutka prakticky nepadlo), stal jsem se postupně až jakýmsi „loutkářským šovinistou“ – to je o mně obecně známo. Proti diskriminaci loutkářství jsem pozvedal hlas a psal vždy a všude, kde jsem na ni narazil, proto i u „Thálií“ ihned po jejich vzniku. Marně.
        Jestliže se 20 let neomluvitelného přehlížení loutkového divadla (a též divadla pro děti, což je z 80% totéž) bez omluvy přejde takovýmto „vtipem“, jeví se mi to, promiňte, jako zadostiučinění velice chabé. Jako správná cesta se mi naopak jevilo ocenění Josefa Krofty. Bohužel, za těch diskriminujících 20 let zemřelo mnoho dnes už legendárních loutkářů, kteří by si takové ocenění zasloužili stejným právem. Jana V. Dvořáka si dovoluji jmenovat za ostatní.

        25.03.2013 (5.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Pane Doubravo,
      také vnímám tuto Cenu jako jistý fór a vzdání holdu původním tvůrcům S+H a jejich současným pokračovatelům. S+H jsou fenoménem, který je nadoborový a nadteatrologický.
      Ze stejného principu se ale stavím za Cenu pro Járu Cimrmana. Zasloužil by si ji možná ještě víc. Že by za rok?

      25.03.2013 (2.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Jakub Škorpil

        Avatar

        A jsi si až tak jist,
        že cena pro S+H je „fór“, a nikoli politika? Helena Štáchová má teď podstatně nabito v boji o veřejnou podporu svého divadla.

        25.03.2013 (9.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          Jakube,
          toto nijak neřeším. Je to Cena Herecké asociace, která má poměrně velkou popularitu, tak tam jistě nějaké partikulární zájmy budou. V podstatě se mi zdá, že Cena pro S+H (tedy sama o sobě, přenos jsem nesledoval) není nijak nevkusná, cílí do divadla pro děti, což je mi sympatické, a za historický vklad loutkovému divadlu u nás a i jako samotný fenomén si pozornost tyto postavy zaslouží. Možná proto je nechtěli donátoři spojovat s žádnou žijící postavou, byť paní Štáchová je asi ten, který je za jejich kontinuitu dnes odpovědná. Co se týká veřejné podpory, to by nemělo být s Cenou přímo spojované a věřím, že grantová či jiné komise jsou kompetentní. Jde především o statut divadla, samotný projekt a hospodaření. Podobně bychom se mohli bavit o Semaforu, kdyby dostal cenu Suchý, Ypsilonce, kdyby dostal cenu Schmid, Draku, když dostal cenu Krofta, nebo z druhé strany o divadlech Hrušínského, Heřmánka, Heina ad., je-li někdo z jejich divadla oceněn.
          Ale jistě je toto velmi idealistický pohled, a – jak upozorňuješ – mohou za oceněními být či jsou i čistě komerční (lobbistické?) vlivy a důvody.

          25.03.2013 (13.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Petr Pavlovský

          Petr Pavlovský

          Obávám se, Jakube,
          že nejste daleko od pravdy. Přichází-li loutkářství na pořad Thálie takhle opožděně a přitom právě při takovéto „příležitosti“, trnu, co přijde příště.
          Zdůrazňuji přitom: nejenom, že jsem „loutkářský šovinista“, ale za D S+H jsem zlomil v životě nejedno kopí, už za života M. Kirschnera a naposledy ve vleklé kauze přiznání autorských práv rodině H. Štáchové – stál jsem stoprocentně na její straně.

          27.03.2013 (0.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Ondřej Doubrava

        Avatar

        Ten model ocenění
        pro osobnost a, jak je správně uváděno, dílo je fajn, kontroverzní by to možná bylo, kdyby cenu přebrali jen Spejbl a Hurvínek, což se ale nestalo a na jednotlivce došlo taky.

        Nezapomínejme, že Jára Cimrman vyhrál jistou celonárodní anketu, byť nakonec byl správně zvolen za vítěze někdo z opravdové historie, než z té alternativní, ale kdo je „morálním vítězem“, víme všichni. To nějakou speciální Thálii dle mého názoru předčí několika několikanásobně, byť by taky potěšila. Spíš jsem zvědav, jak dopadne premiérové letní uvedení fragmentu operety „Proso“ v rámci Prague Proms.
        🙂

        25.03.2013 (10.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,