Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Improvizace v různých podobách

    Pražské Divadlo Kámen je známé především důsledností, precizností, minimalistickými divadelními i hudebními postupy. Zabývá se ovšem i opačnou stranou mince – improvizací. Výsledkem hledání v tomto směru byly už dvě inscenace, nyní se připravuje třetí a improvizace bude mít opět mírně jinou formu. Tentokrát se režisér Petr Macháček a členové divadla rozhodli své bádání opřít o příběh antické tragédie v kombinaci s vyprávěním, přednesem a činoherním provedením.

    Divadlo Kámen, Nekvasilova 625/2, 186 00 Praha-Karlín . FOTO EVA MAKOVSKÁ

    Vyústěním prvního směru divadelní improvizace byla inscenace Eéliška kolem, kterou divadlo představilo v listopadu 2009 a s určitými pauzami ji soubor uvádí dodnes. „Improvizované noční setkání s palčivou hubenou rodinnou historií nad prázdným stolem a několika židlemi“ je postavené na předem vytipovaných charakterech a prostředí, ve kterém se děj pro daný večer odehrává. Vedle těchto dvou aspektů a předem nastíněných scén spějících až ke stěžejnímu bodu celého představení, tedy setkání s jakousi E, je veškerý obsah a herecké pojetí spontánní. Eéliška je improvizace „jazzového typu“. Šest herců má připravené standardy situací a všichni mají na papíře k dispozici pokaždé jiné akordy a pokaždé jiné aranžmá. Ani jedno není naprosto závazné, ale standardy, akordy i aranžmá tvoří základ, nad nímž se improvizuje. Se standardy, akordy a aranžmá je možné i při improvizaci (a v jistém smyslu zvláště při ní) vytvořit určitý rytmus a pohybovat se neznámou krajinou sice tápavě, ale přece jen určitým směrem, vysvětluje autor a režisér Petr Macháček.

    … je to … hezký město … poměrně daleko … zdá se … je to … hezký město … je to emirát … arabskej … no … /Petr Bláha Nejedlý v inscenaci Ras al Chajma/ FOTO archiv Divadla Kámen

    Další forma improvizace se pak objevila v inscenaci hry Ras al Chajma, kterou divadlo uvádí od dubna 2011. Zde se do precizního a přísně minimalistického divadelního ztvárnění promítá improvizované vyprávění spolupracující s pevně danou a živě interpretovanou soudobou vážnou hudbou.

    Nyní se pokusí Petr Macháček a Divadlo Kámen divadelní improvizaci rozvinnout a posunout dál prostřednictvím Aischylova Agamemnóna. Propojí osobní, autorské uchopení vyprávění antického příběhu, čtení původního textu tragédie a improvizaci v různých podobách – slovní, prostorové, pohybové, zvukové. V Agamemnónovi máme jednu zásadu: při improvizaci se nijak nevztahovat k antickému příběhu, který vyprávějí nebo ilustrují další složky představení. Improvizujeme zásadně o něčem jiném, ale samozřejmě věříme, že naše, většinou všední příběhy se s tragédií propojí. Dokonce si myslíme, že se nemohou nepropojit, osvětluje přístup šéf souboru Petr Macháček.

    Výsledky nového improvizačního experimentu chce Divadlo Kámen představit ještě do konce roku 2013.

    www.divadlokamen.cz

    www.divadlokamen.blogspot.cz

    S přáním pěkného dne

    za Divadlo Kámen


    Komentáře k článku: Improvizace v různých podobách

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,