Natália Deáková bude šéfkou činohry DJKT
Šéfkou činohry plzeňského Divadla J. K. Tyla bude od příští divadelní sezony režisérka Natália Deáková. Ve funkci, již poslední desetiletí zastávali výhradně muži, nahradí Juraje Deáka, který odchází do pražského Divadla na Vinohradech. Se svojí nástupkyní není příbuzný.
Plzeňská činohra bude mít také nového stálého režiséra Davida Šiktance, vnuka básníka Karla Šiktance (1928) a syna režisérky Jaroslavy Šiktancové, a dramaturgyni Kláru Špičkovou. Všichni tři jsou mladí a nadějní, oznámil včera novinářům stávající ředitel DJKT Jan Burian, který v srpnu odchází do Národního divadla v Praze.
Jednatřicetiletá Natália Deáková pochází z Bratislavy. V letech 1999 až 2002 absolvovala dramaturgii na pražské DAMU (viz Natália Deáková/DAMU). Deáková má asi desetiletou praxi. Byla léta uměleckou šéfkou Činoherního studia v Ústí nad Labem, režírovala v Divadle na Vinohradech a spoustě jiných divadlech, momentálně je režisérkou Českého rozhlasu, uvedl Burian. V Plzni má Deáková za sebou nedávno uvedenou inscenaci Je třeba zabít Sekala. Podle Juraje Deáka jde o zkušenou a ambiciózní režisérku. Plzeňský soubor si ji oblíbil, když tady hostovala, takže má dobré předpoklady, aby tu odvedla zajímavou práci, řekl a pokračoval: Najít kvalitního šéfa činohry je složité. Hodně lidí by jím chtělo být, ale jen málo z nich má k tomu předpoklady. S Burianem vytipovali právě Deákovou. Zvažovali jsme i jiná jména, ale takhle to dopadlo nejlépe, zdůvodnil volbu.
Poslední režie Juraje Deáka pod vedením činohry DJKT bude Shakespearova komedie Jak se vám líbí, která bude mít premiéru 4. května. Stoprocentně tu ještě někdy zahostuju, oznámil.
Klára Špičková je zkušená dramaturgyně, byť mladá, pracovala už v Národním divadle moravskoslezkém v Ostravě (viz Klára Špičková/NDMS), uvedl Burian. Do nedávné doby byla dramaturgyní pražského Divadla Na Fidlovačce.
David Šiktanc je absolventem činoherní režie DAMU (viz David Šiktanc/DAMU). Pracoval v A studiu Rubín, Činoherním studiu, Divadle DISK, Klicperově a Švandově divadle. V létě 2010 byl asistentem Lucie Bělohradské při přípravách Shakespearova Jindřicha IV. na Pražském hradě v rámci LSS. V DJKT Plzeň již režíroval – v Komorním divadle připravil inscenaci hry Maria von Mayenburg Ošklivec (prem. 8. 12. 2012).
Co se týká nového ředitele DJKT, město v příštích týdnech vyhlásí výběrové řízení. Do jeho nástupu povede pětisouborovou scénu dočasný ředitel. Bude muset hlavně organizovat přestěhování Komorního divadla do nové budovy, jež má být otevřena v září 2014. Umělecká rada navrhla tento týden jednomyslně Ilju Racka (viz Dočasným ředitelem DJKT by měl být Ilja Racek). Schválit ho ale ještě musí radní města.
/z Divadlo.cz převzal a pro i-DN zpracoval hul/
Komentáře k článku: Natália Deáková bude šéfkou činohry DJKT
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Blahopřejeme
všem třem a přejeme úspěch. Že by náznak progresivnějšího směrování činohry DJKT?
12.04.2013 (19.01), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Nechci malovat čerta na zeď,
ale ten postup se mi jeví jako naprosto opačný, než by měl být. Zřizovatel má vygenerovat ředitele divadla a pak už ponechat na něm, aby si vybral umělecké šéfy (dokonce i způsob toho výběru už by měl být na řediteli, protože i ten nakonec o něm vypovídá). Tohle mi trohu připomíná momentální brněnskou situaci v úřadu ombudsmana: „Svého nejbližšíšího podřízenéího a spolupracovníka si nevybereš ty, toho tu vybereme my!“
Obávám se, že potenciálních ředitelů vícesouborového divadla rozměrů DJKT je u nás sotva pět a že skutečné sebevědomé osobnosti mezi nimi takto předem rozdané karty odradí, aniž by měli nějaké osobní averze ke kokrétním lidem.
Ombudsman Varvařovský je docela normální šéf a chová se standardně – chtěl si svého zástupce přivést sám. U ředitele divadla nelze předpokládat odlišné uvažování.
13.04.2013 (1.33), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Nemohu
než s Petrem Pavlovským souhlasit. Ač všem třem nově jmenovaným přeju to nejlepší a nemyslím si o nic nic zlého, je trochu zvláštní, že byli jmenovaní stávajícím vedením pár dnů poté, co byl oznámen návrh na nového ředitele, v jehož gesci by tato rozhodnutí být měla. Neznáme pozadí oněch jednání a DJKT jistě šéfa nutně potřebuje, vždyť Juraj Deák sedí minimálně tuto sezonu na dvou židlích, což u tak velkých divadel, jakými DnV a DJKT jsou, není vůbec v pořádku. Ale pokud Burian své rozhodnutí s (možným) nastupujícím ředitelem nekonzultoval, je zaděláno na nepříjemný konflikt.
Ještě mě zaujala slova Juraje Deáka: „Najít kvalitního šéfa činohry je složité. Hodně lidí by jím chtělo být, ale jen málo z nich má k tomu předpoklady.“ Právě z těchto důvodů mě volba Natálie Deákové příjemně překvapuje a jde podle mne o dost odvážný a riskantní tah. Spíš jsem očekával Martina Glasera nebo ještě protřelejší (a zkušenější) borce typu Stropnického, Rajmonta či Kracika. Ti by celkem jistě obstáli, ale asi by DJKT příliš neproměnili a neposunuli (a v současné nejistotě kolem budoucího ředitele by tyto posty asi ani nevzali). Od Natálie Deákové (stejně jako Davida Šiktance) očekávám odvážnější činy.
13.04.2013 (2.07), Trvalý odkaz komentáře,
,