Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zemřel Radoslav Balaš

    FOTO archiv Stepovani.cz

    Radoslav Balaš

    3. 10. 1939 Brno – 13. 4. 2013 Brno

    Tanečník, stepař, taneční pedagog, trenér a choreografv oblasti stepu, jazzového a revuálního tance. Otec muzikálového režiséra a choreografa Radka Balaše (kdysi dětského herce Divadla Husa na provázku)

    Své první stepařské kroky se začal učit v roce 1953 u brněnského stepaře Zdeňka Dostála, který se mu však pro své umělecké úvazky nemohl plně věnovat. Na doporučení proto vyhledal Františka Krejčíře, u kterého se učil i základy klasického tance. Na divadelní zkušebně se pak seznámil s tanečníkem Ondřejem Bohdanským, od něhož přebral některé stepařské variace. Od roku 1957 vystupoval na různých akcích v Brně a okolí s dixielandovou kapelou.
    Po dobu základní vojenské služby v Mariánských Lázních působil v taneční skupině vojenského folklorního souboru. Současně vystupoval se stepem v různých lázeňských domech, ve večerním programu Hotelu Cristal Palace. Jako člen vojenského souboru se účastnil různých amatérských tanečních soutěží. V té době se setkal s profesorkou tance Lidové umělecké školy Marií Reichardovou, za kterou zajížděl na soukromé studium stepu, klasiky a výrazového tance. V té době navštěvoval i některé víkendové semináře, které vedl stepař Goden, u něhož pokračoval v započatém studiu i během svého pražského angažmá v letech 1960-1963. V průběhu vojenské základní služby byl konkurzním řízení přijat k profesionálním tanečníkům do skupiny Uměleckého souboru ministerstva vnitra, kde jako trenér stepu, jazzového tance a choreograf působil František Novotný, známější pod uměleckým jménem Frank Towen, se kterým poté během své dlouholeté taneční kariéry úzce spolupracoval.

    Mariánské Lázně 1960. FOTO archiv Stepovani.cz

    Po svém návratu do rodného Brna se v letech 1963-1969 plně věnoval divadelní práci. Současně však vystupoval jako tanečník a sólový stepař v Mezinárodním varieté Rozmarýn, v programové kavárně Evropa a Roxy baru. V letech 1977-2002 působil na Divadelní fakultě JAMU a na Dramatické a taneční konzervatoři Brno, Taneční akademii a Lidové konzervatoři Brno. Během dvaceti pěti let tak předal své zkušenosti několika generacím herců a tanečníků.
    Pedagogická činnost jej přivedla velmi brzy do brněnských divadel, kde působili jeho bývalí žáci a začínající herci jako například Boleslav Polívka, Miroslav Donutil, Jiří Pecha, Stanislav Zindulka a další. Při spolupráci s brněnskými divadly vytvořil v letech 1964-2005 různé choreografie tanců a stepařských ukázek do jednadvaceti inscenací. Často byl zván do Studia České televize Brno, kde připravil stepařské ukázky a choreografie do zábavných a tematických pořadů jako například Malá škola stepu I (1992) v pořadu pro mládež Studio Oáza či Malá škola stepu II (1999) ve Studiu Kometa. Ve spolupráci se studiem ČT Praha (1982) připravoval Bolka Polívku pro televizní film Jána Roháče Traja chrobáci či pro Stanislava Zindulku do televizního seriálu Karla Kachyni Vlak štěstí a naděje, kde choreografoval i taneční scény. V roce 2007 se mu podařilo propagovat tanec i v rozhlase. Ve spolupráci s hudebním redaktorem Maxem Wittmannem vznikl podle předlohy jeho knihy Tance 20. století pořad Hudba a tance 20. století, který oba společně moderovali.

    Brněnské varieté Rozmarýn 1965. FOTO archiv Stepovani.cz

    Během své dlouholeté, bohaté taneční a stepařské praxe se nejen zasloužil o šíření stepařských kroků, ale i o značnou publicitu a metodické obohacení české i slovenské stepařské obce. V roce 1979 převedl spolu s tehdejším ředitelem taneční školy Starlet Brno Vladimírem Buryanem svou stepařskou skupinu pod tuto taneční školu, čímž vznikl jeden z prvních stepařských klubů na území ČR s názvem Tap Dance Club Brno. Za dvacet let působení vyšlo z tohoto kolektivu několik mistrů republiky, trenérů a pedagogů stepu. V této době si také v suterénu svého domu zařídil zkušebnu, kde připravoval zpěváky, tanečníky a artisty pro práci v estrádách, programových kavárnách, barech a ve varieté. Na základě výsledků této práce získal v roce 1981 u Krajského kulturního střediska pro film estrády a varieté oprávnění k výkonu umělecké činnosti choreograf, výuka stepu, jazzového, muzikálového a revuálního tance.
    V letech 1983-1999 pořádala Taneční škola Starlet Brno Letní školu ve Skryjích u Tišnova a Zimní školu tance v Zubří u Nového Města na Moravě. Ve funkci hlavního lektora vedl po tuto dobu 45 týdenních kurzů stepu, kterými prošlo celkem 855 tanečníků z Česka, Slovenska, Ruska, Polska a Bulharska. Touto činností se stal brněnský stepařský klub na několik let metodickým a lektorským centrem pro další stepařské kluby v ČR.

    S Frankem Towenem (vpravo) v roce 1979. FOTO archiv Stepovani.cz

    Ve snaze nějakým způsobem legalizovat činnost stepařů v ČSSR v 70.-80. letech napomáhal svojí organizační činností nově vznikajícím klubům při začleňování do kulturních institucí a tanečních škol. Jelikož tehdejší komunistický režim nepovoloval vznik nových tanečních svazů a škol, veškerou svou činnost v letech 1979-1985 prováděl pod hlavičkou Taneční školy Starlet Brno. Za pomoci Milana Degena a Petra Odstrčila se v roce 1986 podařilo založit Sekci stepu při Jihomoravské odbočce ČSAST a v devadesátých letech občanské sdružení Českomoravský stepařský svaz, v němž zastával dlouhé roky vedoucí funkce. Pro potřebu taneční školy, stepařské semináře a školení trenérů tance připravil Radek Balaš 15 metodických příruček. Na propagaci stepařských soutěží v Brně autorizoval v tisku 28 článků se stepařskou tematikou.
    Od roku 1986 připravoval stepařské soutěže, které v roce 1989 získaly status mistrovství a o dvě léta později mezinárodního mistrovství ČR. Organizačními změnami činnosti Českomoravského stepařského svazu a převedením soutěží do jiných měst byla ukončena v roce 2002 sedmnáctiletá soutěžní tradice v Brně.

    Syn Radek (1965) vystudoval hudebně-dramatický obor na Státní konzervatoři Brno a obor činoherní režie na Divadelní fakultě JAMU. Je mistrem stepu v improvizaci a získal druhé místo na Mezinárodním mistrovství ČR. Deset let zastával funkci vedoucího Ateliéru muzikálu DiFa JAMU v Brně, kde učil i step.  Jako režisér a choreograf se specializuje na muzikály. Dcera Sylva je osminásobnou mistryní ČR a dvojnásobnou vítězkou Německého poháru v různých  disciplínách. Třikrát zvítězila i na Středoevropském poháru a Festivalu stepového tance v Bratislavě. Od r. 1993 se věnuje trenérské, pedagogické a choreografické činnosti.

    FOTO archiv Step.cz

    Soukromé studium tance:
    1955-1958 Brno – František Krejčíř, sólista baletu, Státní divadlo Brno – základy klasického tance.
    Zdeněk Dostál, profesionální stepař – základy stepu
    1958-1960 Karlovy Vary – prof. Marie Reichardová, taneční pedagog – step a moderní výrazový tanec
    1960-1963 Praha – Augustin Bohumil, člen baletu, ND Praha – metodika stepu. Frank Towen Novotný,
    taneční pedagog – step, revuální a jazzový tanec, choreografie a taneční pedagogika
    Angažmá:
    1960-1963 Státní umělecký soubor Praha – tanečník
    1962 Městské kulturní středisko Praha – umělecká licence tanečník v oboru step a revuální tanec
    ve svobodném povolání
    1962-1969 Státní divadlo Brno – tanečník
    1981 Městské kulturní středisko Brno – umělecká licence v oboru taneční pedagog a choreograf
    ve svobodném povolání
    Pedagogická činnost:
    1977-2001 Divadelní fakulta JAMU Brno – taneční pedagog, obor revuální tanec a step
    1979-1999 Tap Dance Club TŠ Starlet Brno – umělecký vedoucí
    1983-1999 TŠ Starlet Brno, Letní škola tance – vedoucí pedagog kurzů stepu
    1985-1987 Taneční akademie Brno – lektor pro doškolování trenérů tanečních klubů
    Lidová konzervatoř Brno – lektor v oboru revuální tanec a step
    1987-1989 Taneční konzervatoř Brno – taneční pedagog, obor revuální tanec a step
    1991-1997 Mode Line Brno, agentura pro výchovu hostesek, manekýn a modelek – taneční pedagog
    1991-1999 Herecká konzervatoř Brno – taneční pedagog, obor revuální tanec a step
    1992-1999 TŠ Starlet Brno, Zimní škola tance – vedoucí pedagog kurzů stepu
    od r. 1997 Taneční škola R+P Brno – trenérská a choreografická spolupráce
    od r. 2003 Českomoravská taneční organizace, Škola trenérského studia – lektorská spolupráce
    od r. 2005 Fakulta sportovního a trenérského studia MU Brno – lektorská spolupráce
    Organizační činnost: Spoluzakladatel Sekce stepu (1986) při Českém svazu amatérských společenských tanečníků a Českomoravského stepařského svazu (1994). *1986-1994 předseda Sekce stepu, 1994-1996 prezident ČMSS, 1996-2000 viceprezident ČMSS, od r. 2002 tajemník ČMSS * Zakladatel tradice Mezinárodního mistrovství ve stepu v Brně, kde od roku 1986 ve funkci ředitele soutěže uspořádal 17 ročníků. * Podílel se na vypracování Stanov svazu a Soutěžního řádu pro stepařské soutěže v ČR. * Spoluzakladatel agentury pro výchovu manekýn, hostesek a fotomodelek MODE LINE se sídlem v Brně, kde v létech 1991-1997 pedagogicky působil. * Od roku 1997 je členem poradního sboru a sboru porotců občanského sdružení Mažoretky se sídlem v Hranicích na Moravě.

    Smuteční rozloučení se konalo v sobotu 20. dubna v kostele sv. Jakuba v Brně.

    /Text vznikl na základě článků Milana Degena publikovaných v časopise Klepadlo k výročí Balašových 70 narozenin a biografií uveřejněných na internetových portálech Stepovani.cz a Step.cz – pro i-DN připravil a zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 22. dubna 2013

    Komentáře k článku: Zemřel Radoslav Balaš

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,