Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
6provokujicichdnu.sk (No. 1)
Sympatický bratislavský festival Nová dráma /New Drama se uskutečnil na několika scénách slovenské metropole ve dnech 13. až 18. května. Podmínkou účasti je nastudování textu, který není starší než deset let, přičemž nutně nemusí jít o dílo slovenských autorů.
Z osmi soutěžních titulů hlavního programu bylo možno zhlédnout realizace šesti dramatických textů domácí provenience a po jednom z Ukrajiny a Slovinska. O dramatizaci memoárové knihy Jána Roznera Sedm dní do pohřbu v provedení Komorního divadla Martin a režii Ľubomíra Vajdičky (Grand Prix festivalu) a inscenaci hry tragicky zesnulé ukrajinské autorky Anny Jablonské (při teroristické explozi na moskevském letišti) Pohani v provedení Slovenského národního divadla a režii Mariána Amslera psali na i-DN 17/2012 a do Divadelních novin 18/2012 v souvislosti s loňským nitranským festivalem Jan Grulich (viz O děsivé minulosti a neuspokojivé přítomnosti) a Martin Porubjak (viz Vina/nevina na Divadelní Nitře). Budu se tedy v této a třech následujících pokračováních svých festivalových reflexí věnovat šesti dalším divadelním počinům. Rozhodně nehladily diváky „po srsti“, ale přinášely – pravda, s rozdílnými uměleckými výsledky – znepokojivé svědectví o době současné či o reziduích minulosti, do dnešních dnů bolestně přítomných v mysli současníků.
Holokaust
Festival byl zahájen v „Kukurově“ Divadle Aréna inscenací hry Viliama Klimáčka Holokaust v režii Rastislava Balleka. Autor, inspirován mimo jiné memoáry koncentrační tábor přeživší Hildy Hrabovecké, vytvořil dramatickými osudy propojenou fresku, ze které režisér vytěžil mnohovrstevnatou inscenaci.
Vše se začíná příjezdem Anny Králikové na Slovensko po sametové revoluci, dorazila z Argentiny a chce v restituci získat kavárnu, kterou jejímu otci znárodnili komunisté. To je sice pravda, on ji však v období Slovenského štátu arizoval.
Na poněkud přeplněné, ale funkční scéně Kataríny Holkové se přeneseme do předválečných a válečných let a defiluje před námi celá řada postav s – dobou podmíněnými – komplikovanými osudy. Matka Rozenfeldová vlastní kavárnu, její dcera Ester kamarádí s Lili Weissovou, jejíž bratr Jakob je sice ještě mladý, ale už velmi schopný právník. Poté, co kvůli svému židovskému původu musí skončit s advokátskou praxí, emigruje, stane se letcem RAF, je však sestřelen, dostane se do zajetí a jeho život končí v koncentračním táboře. Nadrealistický básník a později patetický národovec Ambróz Králik (pozoruhodná herecká kreace Milana Ondríka, který vykresluje pro okolí nebezpečného narcise) se zamiluje do ne příliš schopné pomocné síly v kavárně a spolu jsou pak aktivní při již vzpomínané arizaci.
Také další osudy i proměny či vývoj charakterů v mezních situacích inscenace sugestivně přibližuje. O dynamickou historickou kulisu se stará rozhlas (zprávy včetně různých poruch ve vysílání zprostředkovává na jevišti permanentně přítomný hlasatel v podání Martina Hronského, který jediný občas vnáší do tíživého celku hravou potutelnost).
V druhé, kratší části představení je publikum „přesazeno“ na jeviště. Herci, přítomní v hledišti, dokončují v sólových výstupech svědectví o osudech jednotlivých postav.
Mrazivě přesná inscenace, pro mě hned první večer nejsilnější zážitek festivalu (porota udělila projektu čestné uznání).
/Pokračování/
Komentáře k článku: 6provokujicichdnu.sk (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)