Divadelní noviny > Rozhovor Zahraničí
Susan Mach: Kdo za to může?
V DN 15/2013 jsme uveřejnili rozhovor s americkou dramatičkou z Portlandu Susan Mach Klíčem k napsání hry je dobrý příběh. Pro jeho doplnění jsme ji ještě požádali, aby by nám přesněji charakterizovala své dvě aktuálně uváděné hry.
V rámci festivalu nového divadla Fertile Ground Festival 2013 byly ve světové premiéře uvedeny na scénách renomovaných portlandských divadel hned dvě vaše hry: The Lost Boy (Ztracený chlapec) a A Noble Failure (Ušlechtilé selhání). Mohla byste říct, o čem jsou?
A Noble Failure kriticky zpracovává vzdělávací systém v Oregonu. V rámci celoamerických testů dopadly oregonské školy prachbídně. Ve výsledkové listině skončil Oregon v poslední desítce. Kdo za to může? Často, bohužel, chudoba. Jak by se vám soustředilo na vyučování, když jste poslední sousto pozřeli včera v poledne?! To také není fikce, ale americká realita nejen městských periferií. Rozdíly mezi bohatými a chudými jsou tu obrovské. Jako pedagožka jsem s touto realitou v každodenním kontaktu. Prostřednictvím své hry upozorňuji na systém byrokratických opatření federální vlády, která mají zlepšit úroveň vzdělání – celostátní testy, které škatulkují, automatizují a hlavně stresují. Když škola nesplní požadované počty, jednoduše se zavře a budova zprivatizuje. Děti jsou rozděleny do jiných škol, učitelé přijdou o práci. Výsledek? Přeplněné třídy s padesáti žáky a začarovaný kruh, který vede ke skomírání vzdělávacích institucí a k prosperitě soukromých školících agentur, které se pod rouškou neziskovek obohacují na národní katastrofě, jež povede kdovíkam.
A text The Lost Boy / Ztracený chlapec?
Jde o příběh uneseného chlapce, který je inspirován skutečnou tragédií z doby po občanské válce. Hra získala v roce 2011 cenu Oregon Book Award. Je především o tlaku společnosti na jedince a snaze vydělat všemi dostupnými prostředky na neštěstí druhých. V USA je to dnes opět velmi aktuální téma. Vydírání, mediální masáže, reklamní průmysl, falešní kamarádíčkové, lidský hyenismus. Prachy, prachy, prachy. A konec konců i únosy. Před sto lety bylo registrováno zhruba stejně tolik únosů jako dnes. Malý Charlie z Philadelphie se nikdy nenašel. Hra střídá tragické scény z rodiny uneseného chlapce a její interakce/komunikace/konfrontace s veřejností, lačné po senzacích a penězích, se scénami z pouličního komediantství. Navzájem jako by kontrastují, ale ve skutečnosti jsou oba světy jen vypouklými obrazy v pokrouceném zrcadle reality. Cirkusoví klauni se přetahují o králíka z klobouku a malý chlapec zatím skončil bůhví kde. To, co s vážnou tváří říkají veřejní činitelé města Philadelphia, není nic víc než ono vytahování králíků z klobouku.
Susan Mach
has an MA in Playwriting from Boston University. Her first play, Monograms, was produced at Theatre for the New City in New York City, the Bloomsburg Theatre Ensemble in Bloomsburg, PA, Portland Repertory Theatre, and the Icaras Theatre Ensemble in Ithaca, New York. The script, published by Rain City Press in Seattle, also received a Portland Drama Critics Circle Award. Her second play, Angle of View, was a finalist for the Oregon Book Award and received readings at Portland Repertory Theatre and Boston Playwrights‘ Theatre. For her third play, The Shadow Testament, she received a Woman Writers Fellowship from Literary Arts, Inc. This piece has been workshopped by Artists Repertory Theatre, A Contemporary Theatre in Seattle, Boston Playwrights‘ Theatre, and JAW/West.
Komentáře k článku: Susan Mach: Kdo za to může?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)