Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Roztoužená romatika

    Ostravské Divadlo Petra Bezruče otevřelo divadelní sezonu, která tentokrát nese podtitul „roztoužená“, uvedením komedie skotského dramatika D. C. Jacksona Můj romantický příběh o fenoménu singles – tedy o nezadaných třicátnících.

    Můj romantický příběh

    Tereza Vilišová a Ondřej Brett v ostravské inscenaci Můj romantický příběh FOTO TOMÁŠ RUTA

    K Bezručům se po pěti letech vrátil režisér Daniel Špinar, který společně s hostující dramaturgyní Ilonou Smejkalovou Jacksonův text – vzdáleně připomínající variaci na Deník Bridget Jonesové – upravil pro pětici skvělých ostravských herců. Autor hry totiž postavil do centra dění jen tři hrdiny – singly Toma (Ondřej Brett) a Amy (Tereza Vilišová) a jejich kolegyni z práce Sašu (Markéta Haroková) – a ve ztvárnění dalších šestnácti postav ponechal inscenátorům značnou volnost. Ostravský tým z nich vyzdvihl někdejší partnery ústřední dvojice – Alison (Sylvie Krupanská) a Calvina (zraněného Lukáše Melníka alternuje hostující skvělý Albert Čuba), důležité pro budování řady zápletek. Zbylé postavy pak v rozličných polohách a v návratech do minulosti hrají představitelé Toma a Amy.

    V prvních dvou dějstvích se pod tlakem okolí Tom s Amy sblížují a jejich nepříliš vydařený vztah autor nahlíží očima každého z nich. Z rozdílů jejich pohledu na situaci vyplývá napětí hry i mnoho komických situací. Tom se snaží být nad věcí, když zpočátku vidí Amy jako tak trochu nepřitažlivou starou pannu, za kterou se před přáteli stydí, v druhém dějství se vše obrací. V pojetí Ondřeje Bretta je Tom nevyzrálý a poněkud roztržitý, až nepraktický muž, přesto sympatický. Tereza Vilišová stejně věrohodně proměňuje Amy z neatraktivní nenalíčené ošklivky do relativně emancipované, i když neustále tápající ženy, nakonec přinucené řešit zásadní životní otázku.

    Dan Špinar důsledně pracuje s herci, jimž nasadil téměř zběsilé groteskní tempo: v plném fyzickém nasazení kombinují slovní humor se situačním, v ostrých, téměř filmových střizích přecházejí z monologů do dialogů s reálnými partnery na jevišti, případně s imaginárními postavami, z nichž některé zároveň sami ztvárňují. Nezatěžuje je zbytečnými převleky kostýmů. Jednoduchou scénu s hlubokým průhledem dynamicky mění jen světlem a několika židlemi a drobnými rekvizitami z kancelářské budovy v diskotéku, bar, byty obou singlů či v další dějiště. Nezapomentulný je pantomimický výstup Sylvy Krupanské, která coby Alison odváží středoškoláka Toma autem ze školy. Ironický podtext hry v závěru zvážní nečekaným otěhotněním Amy, také herectví se ztiší a zcivilní, a hra končí nečekaným vyústěním.

    Bezruči tentokrát neexperimentují, ale pod taktovkou velmi zručného dirigenta nabízejí dokonalý herecký koncert, který pobaví a který je zároveň citlivou analýzou jednoho podstatného sociologického fenoménu současnosti.

    Divadlo Petra Bezruče Ostrava – D. C. Jackson: Můj romantický příběh. Režie Daniel Špinar, výprava Lucie Škandíková, výběr hudby Daniel Špinar. Premiéra 27. září 2013.


    Komentáře k článku: Roztoužená romatika

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,