Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Up & Down PDFNJ 2013: Jan Kerbr

    Absentoval jsem na berlínském výletě a na lucemburské one man show.

    Kapelle Eidg. Moos ein musiktheatralischer Balanceakt. FOTO archiv souboru

    Kapelle Eidg. Moos. Ein musiktheatralischer Balanceakt. FOTO archiv souboru

    Up

    Největším dramaturgickým objevem pro mě byl letos švýcarský projekt Kapelle Eidg. Moos, i když jsem měl trochu potíže s jeho temporytmem. Přes jistou klopýtavost se mi vystoupení tří skvělých muzikantů složilo ve smysluplný celek, vůbec nechápu charakteristiku „sklepácky prčózní“ kolegy Hulce. V podstatě nezklamali ani berlínští umělci (Deutsches Theater dvakrát), o Mateřštině budu psát do „papírových“ DN. Mnichovský Jidáš mě nepřekvapil realizací ani předlohou, na dané téma znám zajímavější reflexe (kupříkladu Leonid Andrejev).

     Gideon Maoz a Franziska Hackl ve Vzduchu z kamene (r. Anne habermehl, Schauspielhaus Vídeň). FOTO ALEXI PELEKANOS

    Gideon Maoz a Franziska Hackl ve Vzduchu z kamene Anne Habermehl (r. Anne Habermehl, Schauspielhaus Vídeň). FOTO ALEXI PELEKANOS

    Down

    Zklamali mě tentokrát rakouští umělci (vídeňský Schauspielhaus), těšil jsem se, zvláště po velmi příznivém dojmu z festivalu 2009 (Den opričníka, Bydlení pod sklem). Chronologicky zpřeházený Vzduch z kamene mi už svým „libretem“ připadl jako schválnost (na rozdíl od jiných her, kde hrátky s časem umocňují význam, např. Pinter: Zrada, Kelly: Láska a peníze).

    • Autor:
    • Publikováno: 11. listopadu 2013

    Komentáře k článku: Up & Down PDFNJ 2013: Jan Kerbr

    1. Vladimír Hulec

      Avatar

      Co se týká Švýcarů,
      víceméně se shodnu s kolegy z Nadivadla (viz http://nadivadlo.blogspot.cz/ ), byť nejsem zdaleka tak příkrý jako Martin Švejda. Inscenaci, či skoro koncert, vnímám jako domácí, víceméně laskavou, velmi inteligentní karikaturu jich samých coby Švýcarů. Z toho zorného úhlu mne zajímá.
      Typem humoru i náhledu na absurditu světa, jeho reflexí opět absurdními situacemi a karikaturním chováním mi přišla blízká pražskému Sklepu. Scénky z hospody, práce s jazykem (dialektem), beran, kůň, opakující se telefonáty, pokleslá erotika (koukání pod sukni) apod. jako by – zdálo se mi – vypadly z jejich Besídek. Čirá prča pro čirou prču. Svobodná, inteligentní radost pro osvobozující odstresování od kolem panující společenské (příp. národnostní ad.) blbosti, kýče a klišé. Plus – oproti kabaretním Sklepákům – výsostná muzikálnost. Narozdíl od Martina Švejdy si však vysoce cením druhé, hospodské části, jež dotahuje předchozí dění. Divadlo jako setkání podobně smýšlejících a jako výsměch blbosti kolem nás.

      11.11.2013 (15.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,