Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika Názory – Glosy

    Online outismus

    Asi málokterý chronický uživatel internetu a až ikonický přispěvatel do diskuzí se po smrti stal předmětem takového mediálního zájmu jako outista Michal Kolesa. Jeho fenomén provázela dvojice motivů, které pro svůj autorský projekt #jsi_user využil také režisér Braňo Holiček. Vedle Kolesových neuvěřitelných obsesí plavajícími ženami a takřka nevyčerpatelným diskuzním apetitem to byl zejména nepřetržitý přísun nevkusných urážek, kterým ho zasypávali ostatní diskutující. Nenechal se odbýt.

    FOTO ARCHIV YPSILON

    Virtuální Michal Kolesa FOTO ARCHIV YPSILON

    Holiček proti sobě staví etiku elementární a mikrosvěta, který se médiem nově vytvořil. Trojice „userů“: Petr Vršek, Daniel Šváb a Mikuláš Čížek (j. h.) se potkávají na jejich tradičním pískovišti – internetové diskuzi. Jejich nepřetržité promluvy kombinují autentické Kolesovy příspěvky i reakce jeho obdivovatelů a odpůrců. Jednotlivé celky replik od sebe herci oddělují různými technickými hrátkami s tablety. Místy nápadité a koncepčně komplikované míchání reálného projevu s video postprodukcí se místy přesto cyklilo. Podivně se v celku jevila také pointa snových pasáží, v nichž Mariana Večeríková (j. h.) zpodobňující jeden z Kolesových životních zájmů – ženu v plavkách, recitovala části zamyšlení Kamila Fily otištěného v Respektu. Tvůrci totiž Kolesu na závěr připodobní k nepochopenému kazateli čistoty a neposkvrněnosti a absurditu dovrší znakem ukřižování.

    FOTO ARCHIV YPSILON

    Mikuláš Čížek, Petr Všek a Daniel Šváb FOTO ARCHIV YPSILON

    Formálně vytříbená inscenace vyvolává otázku, zda je vůbec potřeba vytvořit divadelní portrét někoho jako byl Michal Kolesa a zda jeho bědný stav dále nějak zveřejňovat a komentovat, když to stihlo bezejmenné stádo individuí na internetu. Jako nahlédnutí do soukromí outsidera není inscenace příliš vyvážená a tvůrci na něj téměř nemají vlastní názor. Naopak jako sociologická sonda je inscenace příliš nekomplexní.

    Studio Ypsilon -Braňo Holiček a kol.: #jsi_user. Režie Braňo Holiček, výprava Nikola Tempír, dramaturgie Jan Tošovský. Premiéra 6. 12. 2013.


    Komentáře k článku: Online outismus

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Podle mne
      jde o výborné divadlo, a to z více důvodů.
      Za prvé otevírá v divadelním prostoru prostředí internetu, a to jak v silně karikované a ironické rovině tak vážnějším či možná přímo apelativně varovným, eticko-moralistním vhledem do něj skrze jeho tragickou a současně ikonickou osobnost. Mnozí ji znají, já – přiznávám – se o ní dozvěděl až díky této produkci (Pro neznalé doporučuju Macháčkem zmiňovaný text Kamila Filly v Respektu z 11. 11. t. r.: http://respekt.ihned.cz/c1-61213560-se-smrti-michala-kolesy-prisel-cesky-internet-o-svou-nevinnost s mnoha linky).
      Za druhé je inscenace příkladem rychlé – v podstatě publicistické – reakce divadla na aktuální dění kolem, a to dokonce ne pouze na politické kauzy. To u nás nebývá příliš zvykem.
      Na a za třetí se forma Holičkovi a všem hercům velmi podařila. Byla adekvátní vnějšímu působení používaných médií a technickým možnostem aktuálních technologií (tablety), současně vtipná s laškovně poetickými obrazy reflektujícími emoční rovinu Kolesovy osobnosti (dívka v plavkách) s až existenciálními přesahy, které však tvůrci divákům nijak nevnucovali.

      08.12.2013 (22.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,