Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Velké zoufalství aneb Málem kabaret

    Prezident Miloš Zeman vyvolává protichůdné názory. Proč ale navlékat prezidenta do kostýmu Krále Ubu? Režisér Tomáš Svoboda a libretista Ondřej Formánek se rozhodli inscenací Miloš Ubu aneb… Málem králem, že nám předvedou „nemilosrdný politický kabaret“.

    Miloš Ubu

    Matka Ubu (Dušan Sitek) a Miloš Ubu (Vasil Fridrich) nad všude přítomnými klozety FOTO NIKOLA TEMPÍR

    Zpracovat nově Krále Ubu, slavnou předlohu Alfreda Jarryho, a pokusit se ji aktualizovat různými vsuvkami o „životě a díle“ politika, nyní prezidenta Zemana, vypadá na první pohled odvážně. Navíc, když se přidá pár zaručeně skutečných jmen a postav z byznysu, politiky, médií a zapojí profláknuté písně Kotvalda s Hložkem, Gotta, Kubišové a Elánu.

    Scéně jevišti ve foyer Nové scény ND dominují klozetové mísy (jedna je překryta i státní vlajkou). Uprostřed nich trůní neforemně vycpaný tlouštík, který si nalévá slivovici: není o tom pochyb, to je on! Hlavní protagonista: Miloš Ubu (Vasil Fridrich). Klozety, jež štětkou omývá takřečená Matka Ubu a Důchodce v podání Dušana Sitka, nakuřující fukarem scény, se proměňuje tu v poskoka, tu v našeptávače a velkého manipulátora – Miroslava Šloufa. Nutno říci, že alespoň zkušený herec Sitek zachraňuje svým přiměřeně groteskním stylem poslední zbytky vkusu. Proměna postav je tu častá, střídají se plakátová vystoupení herců v rolích, jež mají svá jména ze skutečného života: Petr (Nečas), Václav (Klaus), Jana (Nagyová), Drtinová (Daniela), Rusnok (Jiří), Moravec (Václav), Dvořák (Martin) nebo Žaluda (Petr). Objevují se ale i metafory: například čtyři Ústavní zvyklosti či houf hnutí ANO.

    Scénky, jež podávají Miloše Ubu jako opilce a hrubiána, jehož jediným úmyslem je podmanit si celou zemi, šermujíce korunovačními klenoty, působí v podání herce Fridricha velmi mdle. Na rameno položená hlava a verbální mluva převzatá od Zemana jsou už dosti vyčpělé. Kde je parodován Zeman, je daleko od grotesknosti předlohy. Tam, kde se pokouší převtělit do Krále Ubu, je úplně mimo. Inspirace Jarrym vyznívá povrchně, nestabilně a vnitřně bez souvislostí. Proč vlastně dělat kopii tam, kde je lepší samotný originál?

    Svoboda a Formánek v tomto pokusu o leporelo chtějí provokovat. Činí tak však lacinými a nuznými prostředky. Ve chvíli, kdy protagonisté – coby Klaus, Šlouf a Zeman – šňupají popel z Havlovy urny, bylo v sále cítit velké zatrnutí. A postava vodníka, zabitého podnikatele Františka Mrázka, jež se vrací jako Zemanův opilecký sen, je tím nejzoufalejším pokusem najít pointy, aniž bychom věděli, kde opravdu jsou.

    Inu, tzv. kabaret Miloš Ubu zůstal u trapně ubohé novinářské agitky. Být natolik odvážný v demokracii – proč ne, ale chce to mít alespoň elementární vkus a vtip!

    Hodnocení: 1

    Viz také Prezidentovo hovnajs aneb Svobodův kabaret potřetí od Lenky Dombrovské (hodnocení: 3,5)

    Divadlo pod Palmovkou – Tomáš Svoboda, Ondřej Formánek: Miloš Ubu aneb… Malém králem. Režie Tomáš Svoboda, scéna Nikola Tempír. Premiéra 11. listopadu 2013 na Nové scéně ND.


    Komentáře k článku: Velké zoufalství aneb Málem kabaret

    1. ss

      Avatar

      Kdy to bude v plzni

      22.02.2014 (21.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,