SKUTR vjíždí do jihočeské opery
Od příští sezóny 2015/16 převezme vedení operního souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích dvojice režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří vystupují pod uměleckou značkou SKUTR. V nově otevíraném kulturně-vzdělávacím centru Ateliér bude působit režisérka a dramaturgyně Veronika Riedlbauchová.
Jak počátkem divadelní sezóny 2014/15 nové vedení Jihočeského divadla v Českých Budějovicích avizovalo, přichystalo personální změny ve vedení souboru opery. Ty korespondují s koncepcí nového ředitele divadla MgA. Lukáše Průdka, kterou předložil výběrové komisi v rámci výběrového řízení na svoji současnou pozici.
Od příští sezóny 2015/16 tedy převezme vedení operního souboru dvojice režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Již od ledna 2015 se budou seznamovat s prostředím Jihočeského divadla a všemi složkami souboru opery a budou spolupracovat se stávajícím vedením souboru. Na konci sezóny 2014/15 vystřídá tandem SKUTR stávající vedení, které připraví repertoár do konce roku 2015. Repertoár od roku 2016 pak bude v kompetenci dvojice Kukučka – Trpišovský.
Další posilou v řadách vedení Jihočeského divadla bude od ledna 2015 režisérka a dramaturgyně Veronika Riedlbauchová. Povede nové kulturně-vzdělávací centrum JD Ateliér, které je v současné době dokončováno v rámci rekonstrukce části divadelní budovy a stavby nové Studiové scény. Tím, že je Jihočeské divadlo jediným profesionálním divadlem v Jihočeském kraji, považuji kulturně-vzdělávací činnost za nezbytnou součást poslání této organizace, řekl ředitel JD Lukáš Průdek.
///
SKUTR
Režijní tandem SKUTR tvoří režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Společně začali pracovat při studiích na DAMU u profesora Josefa Krofty a profesora Miloslava Klímy. Už jejich absolventská představení vzbudila zájem kritiky a ohlasy u diváků a proto je hned po ukončení studia na DAMU přizval ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab ke spolupráci a nabídl jim tvůrčí rezidenci. V rámci spolupráce, která probíhala pod hlavičkou divadelní laboratoře Archa.lab vzniklo několik úspěšných divadelních projektů.
Inscenace SKUTRu se představily na festivalech v Srbsku, Polsku, Litvě, Itálii, Německu, Rumunsku, Slovensku, Číně či Jižní Koreji. Zahraniční působení SKUTRu vyvrcholilo měsíčním hostováním na festivalu Fringe ve skotském Edinburghu v srpnu 2008, kde představení Plačky absolvovalo 22 repríz a bylo nominováno na Total Theatre Award a Inscenací Joke Killers, vytvořenou spolu s Adélou Laštovkovou, pak reprezentovali Českou republiku na světové výstavě Expo 2010 v čínské Šanghaji.
Autorská představení SKUTRu kombinují tanec, pohyb, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text a zvuk a dala by se jedním slovem označit za multižánrová či cross-over. Jsou inspirována buď daným tématem nebo místem vzniku anebo lidmi, kteří na něm pracují. Vznikla tak představení inspirovaná internetovou komunikací, představení, která čerpala z andersenovských témat, představení o tradicích nebo inspirovaná novým cirkusem apod (mj. Nickname, Understand, Malá smrt, La Putyka). Kromě volné autorské tvorby režírovali Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský také na předních českých scénách (Národní divadlo v Praze, Divadlo Na zábradlí, Švandovo divadlo, Divadlo Petra Bezruče či HaDivadlo) a v zahraničí – Pozoriště FDU v Bělehradě (Srbsko) -(Neograničené linije/ Borderless Lines, 2008) a Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze (Polsko)-(Teraz Na Zawsze, 2009 a Spigel im Spigel, 2010), Mezinárodní festival Miasto v polské Legnici (Wojskowy Dom Kultury, 2009)
V poslední době se čím dál více věnují spojení hudby a divadla. Pro mezinárodní festival Struny podzimu tak vytvořili s hráči orchestru Berg hudební divadlo Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss či scénické provedení Honeggerova Krále Davida. V současnosti se jejich tvorba také začíná ubírat směrem k operní režii.
SKUTR zároveň působí pedagogicky. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský jsou odbornými asistenty na DAMU v Praze pro obory režie, dramaturgie a herectví. Zde se snaží především přiblížit studenty mezinárodní divadelní tvorbě, a proto vytváří platformu pro společné mezinárodní studentské projekty (německý IAT Giessen, polská PWST Wroclaw – Kraków a AT Warszawa, VŠMU Bratislava, srbská FDU Bělehrad). Mimo domácí akademii již vedli workshopy v Bělehradě, Londýně, Wroclawi, Tczewě, Bratislavě a mnoha dalších městech.
Za svou tvorbu získali mnoho cen, z nichž jsou nejvýznamnější Grand Prix na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě 2007 a Cena diváků tamtéž 2007 a 2008, Cena Evalda Schorma a Cena Josefa Hlávky. Nominace na Total Theatre Aword za inscenaci Plačky na Festivalu ve Skotském Edinburghu. Třikrát po sobě byli nominováni na Talent roku Ceny Alfréda Radoka a v roce 2010 za inscenaci La Putyka na Inscenaci roku Ceny Alfréda Radoka. Několikrát byli také nominováni na cenu Sazky a Divadelních novin.
///
Veronika Riedlbauchová
V centru zájmu režisérky Veroniky Riedlbauchové stojí poetické fyzické divadlo. Absolvovala v Praze obor režie – dramaturgie na KALD DAMU, kde nyní pokračuje v doktorském studiu; a obor český jazyk, literatura – hudební výchova na PFUK. Tři roky studovala muzikologii na FFUK a dva roky fyzického herectví na Institut del Teatre v Barceloně. Ve Španělsku v letech 2008 a 2009 také hrála v řadě inscenací (Cuarenta y medio, D.I.P., Todos implicados, El manantial de Colombina).
Z jejích autorských představení a režijních prací v oblasti fyzického a tanečního divadla, k nimž v řadě případů vytvořila i choreografii či v nich hrála, jmenujme například: site specific projekt Vodu po lžičkách v kasematech a Gorlici na Vyšehradě, Camille v divadle Alfréd ve dvoře, cirkusovou přehlídku Combinat de Cirq 39 v Ateneu Popular de Nou Barris v Barceloně, v divadle Disk česko-španělský projekt Sarah Kane Očištění/Depurados a komorní operu Jiřího Hájka Slavík a růže, představení nového cirkusu Plovárna v divadle Ponec, dále work in progress autorského projektu Plus minus Praha v divadle Archa, hru Barbory Baronové Hořké mandle v Divadle v Řeznické, hudebně-pohybové představení Miloše Štědroně DNArt či happeningový projekt v ulicích Ostravy Hřbitov aut, jehož se aktivně zúčastnil sám autor, slavný španělsko-francouzský dramatik Fernando Arrabal, který se o tomto experimentu vyjádřil jako o jednom z nejlepších provedení jeho hry. Řada jejích představení byla prezentována na mezinárodních festivalech (Španělsko, Slovinsko, Itálie, Rusko, Slovensko).
V prosinci 2012 byla za předložený projekt Waiting vybrána jako mladý talent evropského cirkusu v rámci soutěže CircusNext na evropsko-brazilskou laboratoř CircusNext Bazilian Lab do Paříže. Zúčastnila se rovněž řady workshopů světových osobností v oblasti fyzického divadla, tance a nového cirkusu, jako jsou např. Daniel Gulka, Fatou Traoré, Corinne Soum, Steven Wasson ad. Vyučuje na DAMU v Praze a na Mensa gymnáziu, vede divadelní workshopy a dramaturgicky připravuje komponované pořady hudby a poezie, ve kterých rovněž recituje. Je laureátkou Mezinárodní ceny Zdeňka Fibicha v recitaci melodramu. Za představení Plovárna byla nominována na Cenu Divadelních novin. Jako scenáristka spolupracovala s Českým rozhlasem a organizovala hudební festival Mladé pódium v Karlových Varech.
Komentáře k článku: SKUTR vjíždí do jihočeské opery
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)