Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Čtyři ceny pro tanec

    Festival Česká taneční platforma v neděli večer vyvrcholil vyhlášením vítězů čtyř kategorií a oznámil jednu navíc. Cenu diváka a také prestižní ocenění Taneční inscenace roku si odnesl Collective Loss of Memory souboru DOT504 v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney. Tanečnicí roku se stala Martina Hajdyla Lacová za výkon v inscenaci SuperNaturals. Cenu za světelný design získal Adam Uzelac za inscenaci Phrasing the Pain pro 420PEOPLE.

    CTP_2015_vizualFestival českého současného tance a pohybového divadla letos vstoupil do své třetí dekády. Započal ve čtvrtek 9. dubna a vrcholil v neděli 12. dubna slavnostním vyhlášením cen. Účast zahraničních hostů tento rok předčila i loňský jubilejní ročník. Je to pro nás jasným signálem, že zájem o český tanec je trvalý a mezinárodní účastníky neláká jen kulaté výročí. I letos byl bohatý prostor pro navazování kontaktů mezi umělci a prezentry. Věříme, že z těchto setkání vzejde opět řada zajímavých spoluprací, komentovala 21. ročník platformy její ředitelka a zakladatelka Yvona Kreuzmannová. Čtyři dny toho nejzajímavějšího, co u nás za poslední rok vzniklo, přilákaly více jak 80 hostů ze 17 zemí Evropské unie, ale i Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreji či Japonska. Dramaturgové, pořadatelé festivalů, ředitelé divadel či novináři viděli na pěti scénách celkem deset představení hlavního programu, který ještě obohatily přednášky, diskuse i site-specific projekty. Většina představení byla vyprodána ještě před začátkem festivalu.

    DOT 504: Collective Loss of Memory. FOTO archiv Malá inventura

    DOT 504: Collective Loss of Memory FOTO ARCHIV

    Odborná porota složená z pěti domácích a šesti zahraničních expertů, kteří přijeli ze Švédska, Nizozemí, Itálie, Dánska, Velké Británie a Slovinska, udělila ceny v kategoriích Tanečník / Tanečnice roku a Taneční inscenace roku.

    Taneční inscenací roku je Collective Loss of Memory souboru DOT504 v choreografii Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney (RootLessRoot Company (SK/GR)). Ti si do svého projektu vybrali pět tanečníků z více jak pěti set performerů, kteří se přihlásili do mezinárodního konkurzu. Toto dílo získalo zároveň Cenu diváka, což je vzácná shoda. Do hlasování se mohli zapojit všichni platící návštěvníci a zahraniční hosté, kteří měli možnost ohodnotit každou inscenaci po jejím skončení pomocí hlasovacích lístků. Mezinárodní jury ocenila fakt, že dílo se zabývá sociálním a politickým děním kolem nás, velmi jemně dokáže manipulovat publikem, které až z poslední scény zjistí, odkud vše pochází. Silné mužské osobnosti se na scéně provokují verbálně i fyzicky, předvádějí i extrémně akrobatický pohyb a přebíjejí jeden druhého silou, která se snadno přetaví v nesmyslné až extrémní násilí. Dílo je silnou reflexí společnosti, která je velmi individualistická, egocentrická, homofobní, až diskriminační.

    Tanečnicí roku se stala Martina Hajdyla Lacová za svůj výkon v představení SuperNaturals, které vytvořila spolu se Stano Dobákem. Martina zaujala neuvěřitelnou přesností pohybu a obrovskou výrazovou škálou. Svou osobností a energií bourá hranice představitelného a je třeba dodat, že zvítězila s výrazným bodovým rozdílem.

    Cenu za světelný design, kterou udílí tříčlenná odborná porota letos v čele s polskou světelnou designérkou Katarzynou Łuszczyk, získal Adam Uzelac za inscenaci Phrasing the Pain pro 420PEOPLE, pro niž tvořil světelný design společně s choreografkou Ann Van den Broek. Cenu zaštiťuje Institut Světelného Designu.

    Od příštího roku bude udílena ještě jedna cena. Ponese název Cena za management v tanci, ale zaslouží si jistě i avizovaný podtitul: Český Ďagi–LEV. Jejím patronem je Jiří Opěla. Ocenit by měla manažery, kteří se výrazným, inovativní způsobem zasloužili o vznik díla, repertoáru, úspěchu uměleckého souboru, divadla, festivalu či jiného projektu v oblasti tance, či významným způsobem zkvalitnili podmínky pro český profesionální tanec a jeho dobré jméno v zahraničí. Laureát získá 10 000.- Kč a věcnou cenu zpracovanou známým českým výtvarníkem Bořkem Šípkem.

    Ceny pro vítěze kategorií Tanečník / Tanečnice roku, Taneční inscenace roku a Cena diváka navrhla a vyrobila umělecká skupina Posedlí. Sošku pro light designéra vytvořila Eva Nováková.

    Festivalová porota:

    John Ashford (UK), ředitel Aerowaves

    Birgit Berndt (SWE) – umělecká ředitelka pro oblast tance NorrlandsOperan Umeå

    Suzy Blok (NL) – umělecká ředitelka holandského produkčního domu Dansmakers

    Roberto Casarotto (IT) – ředitel tanečních projektů Centra per la Scena Contemporanea di Bassano del Grappa (CSC) a Festivalu Operaestate Veneto

    Bush Hartshorn (DK) – nezávislý producent / kurátor, mentor a dramaturg zaměřující se na práci s mladými umělci

    Katja Somrak (SLV) – zástupkyně ředitele a členka umělecké rady Tanečního divadla Ljubljana (Plesni Teatr Ljubljana)

    Petra Hauerová – choreografka, tanečnice a taneční pedagožka

    Yvona Kreuzmannová – předsedkyně Tance Praha

    Ewan McLaren – programový ředitel divadla Alfred ve dvoře

    Markéta Perroud – spoluředitelka festivalu TANEC PRAHA

    Nina Vangeli – taneční publicistka

    Porota světelného designu:

    Katarzyna Luszczyk (PL)

    Ján Ptačin (SK)

    Patrik Sedlák (CZ/SK)

    • Autor:
    • Publikováno: 14. dubna 2015

    Komentáře k článku: Čtyři ceny pro tanec

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,