Divadelní noviny > Blogy Kritika
Zápisník Jana Kerbra (No. 10)
Šokován jsem nebyl
Absolventů divadelních škol (akademií, konzervatoří i škol vyšších odborných) se každoročně urodí jak hub po dešti. Přesto se celé řadě z nich daří najít uplatnění (tedy těm, kteří se nebojí a nesedávají v koutě). Hrají ve stávajících souborech, či vytvářejí nová seskupení.
Příkladem takových nadšenců (nadšení pochopitelně nestačí, štěstí i um musí být v nějaké míře přítomny) je spolek bývalých absolventů VOŠH v Michli Formela z. s., který existuje již pátý rok. S pohádkami kupříkladu vystupoval úspěšně v Indii a Turecku. Jeho členy jsou i Hana Baroňová a Petr Florián. Ona má za sebou angažmá ve Slezském divadle v Opavě, odvážně odešla po dvou letech na volnou nohu do Prahy (účinkovala i v televizních seriálech), on po řadě hostování (například jeden z mušketýrů v Morávkově vinohradské inscenaci Cyrana) zakotvil nedávno v Divadle Antonína Dvořáka v Příbrami. Již rok prezentují autorskou inscenaci Šoky (podtitul Lehce intelektuální prča bych jim doporučil z programové listu odstranit), ne níž se podílí i režisér produkce Jan Chramosta. Ten založil filmovou společnost Popojedem! Production (videoklipy, dokumenty, reklamy), pro ČT natočil jednu povídku z cyklu Čapkovy kapsy.
Šoky představují jakousi formu dialogické talkshow (ovšem jako text fixované), i když protagonisté jsou stylizováni do „náhodných známých“ – snad na dovolené. Proberou spolu všechno možné. Jde vždy o témata, která jsou v poslední době na přetřesu – alespoň u nás doma. Šoky jako takové se týkají kupříkladu překvapení rodičů, když zjistí, že počali dítě. Šokem je nepochybně porod i to, že přijdeme na svět. Otřesně může zapůsobit také zjištění, že dárky pod stromeček nenaděluje Ježíšek. A co teprve první sexuální zkušenost! Hana a Petr (i na jevišti se jejich postavy tak jmenují) probírají přihlouplé soutěže v médiích, orientální inspiraci, různé náhledy na sexuální problematiku, náboženství, sebevraždy, drogy, alkoholismus, rozvody, připoutanost (nejen) důchodců k televizním obrazovkám. Řadu problémů poměřují daty z výzkumů veřejného mínění či objektivnějších statistik.
Oba mají jevištní charisma a působí přirozeně. Hana Baroňová představuje typ energicky cílevědomé výzkumnice se snahou zdokonalovat se, Petr Florián uvážlivějšího skeptika s jemnou stopou smyslu pro humor. To, že se postavy navzájem informují, je nepochybně obohacuje. Občas se objeví náznaky jakéhosi laškování. Není jisté, jde-li pouze o vědomostní „summit“ či snad zárodek vztahu. Ovšem tuto nejednoznačnost lze považovat za pozitivní prvek produkce.
Formela z. s. účinkuje na různých místech. Sympaticky působící dialog jsem zhlédl 22. dubna tohoto roku v divadle Al-iksír při Muzeu alchymistů na Malé Straně v Praze.
///
Formela z.s. – Hana Baroňová, Petr Florián a Jan Chramosta: Šoky. Námět: Hana Baroňová a Jan Chramosta, režie: Jan Chramosta, výprava: Ivana Gontková. Premiéra: 14. 4. 2014 v Divadle D21 Praha.
Komentáře k článku: Zápisník Jana Kerbra (No. 10)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)