Osm žen za omšelými dveřmi
Francouzský dramatik Robert Thomas se prosadil jako úspěšný autor divadelních detektivek, jeho hry zaslouží srovnání s tvorbou fenomenální Agathy Christie. Umí velmi zručně propojovat napětí s humorem – a taková je i jeho detektivní komedie Osm žen, která se do širšího povědomí dostala i díky filmové adaptaci Françoise Ozona z roku 2002.
Titul nabízí skvělé příležitosti pro osm hereček napříč několika generacemi, čehož využili ve Slezském divadle. Režisér Kostas Zerdaloglu do jednotlivých rolí obsadil všech šest stávajících členek činohry a doplnil je o jejich bývalou kolegyni Janu Paroulkovou a také vynikající Danu Fialkovou, která je spjata s ostravskou Komorní scénou Aréna.
Děj – jak už tomu u Thomase bývá – je soustředěn do jednoho místa – luxusní vily kdesi na venkově. Hostující scénografka Marta Rozskopfová halu venkovského domu záměrně neobdařila předepisovanou honosností, ale naopak jistou omšelostí, která o to více podporuje napínavou atmosféru a zároveň velmi funkčně – díky dveřím umístěným po obvodu – umožňuje rozehrávat jednotlivé situace.
Zápletka detektivky, která využívá i prvky konverzační a situační komedie, je vlastně velmi jednoduchá: zdánlivě idylická vánoční atmosféra – uvozená sugestivní interpretací písně Tichá noc v podání Toma Waitse – je narušena záhadnou vraždou pána domu. A všech osm žen, které se zde setkávají, začíná pátrat po domnělém vrahovi. Jak se ale postupně vyjevuje, každá má svůj dobře utajovaný motiv, a stává se tedy podezřelou.
Jednotlivé postavy jsou samostatnými typy, které herečky s jistou mírou nadsázky drží v daných mezích. Vyrovnaný herecký tým vede Ivana Lebedová jako paní domu Gábi, jejíž autorita je pochroumána odhalením mimomanželského vztahu. Vůči ní se vymezují její dvě dcery – jen zdánlivě vzorná Zuzanka Terezy Bartošové i její nezávislá mladší sestra – šibalská hybatelka děje Katka Sabiny Muchové. Atmosféru dokreslují i dvě protichůdné služebné – atraktivní Luiza Šárky Vykydalové a zakřiknutá Chanelka Kamily Srubkové. Tajemství a potřebu vyřídit své účty z minulosti pak do domu přináší sestra zavražděného Blanka v podání Jany Paroulkové. A v neposlední řadě je třeba zmínit tragikomickou Babi Dany Fialkové, jejíž výkon připomene Marii Rosůlkovou v Takové normální rodince, a staropanenskou Gábiinu sestru Augustu, skvěle zahranou Hanou Vaňkovou.
Režisér Zerdaloglu staví jednotlivé situace důsledně se smyslem pro jejich vypointování a přesné načasování. Podařilo se mu tak skloubit potřebnou dramatičnost s komediálností a udržet diváky od začátku až do konce v napětí. Jen závěrečné rozuzlení přijde snad až příliš náhle.
V Opavě vytvořili zdařilou inscenaci, která je dobrým dramaturgickým tahem.
Slezské divadlo Opava – Robert Thomas: Osm žen. Překlad Milena a Josef Tomáškovi, režie Kostas Zerdaloglu, scéna a kostýmy Marta Rozskopfová. Premiéra 22. března 2015. (Psáno z reprízy 24. března 2015.)
Komentáře k článku: Osm žen za omšelými dveřmi
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)