Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    V městě Ústí se došlo ke konsensu

    Herci a technický personál spolku Činoherák Ústí, který navazuje na tradici někdejšího Činoherního studia, přejdou pod příspěvkovou organizaci města. Zástupci spolku se tak dohodli s novým vedením města, řekl v úterý 30. června, náměstek primátorky Jiří Madar (UFO). Míní, že je to jediná možnost, jak ve městě zachovat činoherní kulturu. Příspěvková organizace bude mít do konce letošního roku k dispozici téměř 6,5 milionu korun.

    Soubor Činoherního studia v Ústí nad Labem v únoru 2014, kdy začala "kauza" Činoherák. FOTO archiv

    Soubor Činoherního studia v Ústí nad Labem v únoru 2014, kdy začala „kauza“ Činoherák. FOTO archiv

    Záměr radních podpořili i zastupitelé. Proti byli zástupci bývalé koalice, kteří chtěli prosadit dotaci. Příspěvková organizace je podle nich zbytečně drahá. Dotace podle všech jednání tak, jak byla nastavena, není průchozí. To, myslím, vědí všichni, dodal Jiří Madar.

    V čele příspěvkové organizace končí bývalý radní pro kulturu Jaroslav Achab Haidler (PRO!Ústí). Se souborem se minulý týden premiérou historického dramatu Williama Shakespeara Jindřich VI. na prknech někdejšího Divadla hudby (viz V Ústí uvedou Hru o trůny) rozloučili i umělecký šéf Filip Nuckolls a dramaturg Vladimír Čepek. Radní pověřili řízením příspěvkové organizace Kamilu Zinčenkovou, která má zkušenosti z neziskových organizací. Nová ředitelka věří tomu, že pod příspěvkovou organizaci přejde celý soubor. Nastoupí nový umělecký šéf Michal Skočovský a bude připravovat nový repertoár, řekla.

    V březnu 2014 přešli do nově vzniklého spolku Činoherák Ústí všichni herci, kteří tvořili Činoherní studio (foto z posledního představení Klubu rváčů). FOTO MIROSLAV ROSENDORF

    V březnu 2014 přešli do nově vzniklého spolku Činoherák Ústí všichni herci, kteří tvořili Činoherní studio (foto z posledního představení Klubu rváčů). FOTO MIROSLAV ROSENDORF

    Soubor se pod hlavičkou Činoheráku potýkal s nejistou existencí, peníze měl jen do konce června. Došlo ke konsensu, který v tak krátké době není úplně ideální, ale je to jediné řešení, jak můžeme zachránit činohru v Ústí. Od středy 1. července by všichni zaměstnanci a herci přešli do příspěvkové organizace s tím, že si vybrali paní ředitelku. Ona je garantem toho, že jim do toho město nebude mluvit, řekl Jiří Madar. Rada převedla do příspěvkové organizace téměř 6,5 milionu, které by měly stačit do konce roku.

    Michal Skočovský v lednu režíroval v Činoheráku inscenaci Kopanec. FOTO archiv Michala Skočovského

    Michal Skočovský v lednu režíroval v Činoheráku inscenaci Kopanec. FOTO archiv Michala Skočovského

    Soubor by měl do konce roku odehrát tři premiéry. První z nich v září. V podstatě bych měl doplňovat stávající soubor o nové herce a revitalizovat celý herecký soubor, řekl Michal Skočovský. Zda přejdou do příspěvkové organizace všichni herci, nechtěl předvídat. Je spousta lidí, kteří mají i jiný názor a bude to jejich čistě osobní rozhodnutí, doplnil svá slova.

    Ředitelka Tereza Silbernaglová. FOTO archiv

    Ředitelka Tereza Silbernaglová. FOTO archiv

    Přechod souboru pod město podle ředitelky Terezy Silbernaglové neznamená jeho zánik. Spolek je dál držitelem autorských práv k repertoáru, vlastní i fundus a kulisy. Není to právně jednoduché. Spolek bude vedle toho fungovat paralelně a nabízet svůj současný repertoár, řekla. Oblíbená představení Činoheráku tak bude příspěvková organizace zatím dál kupovat. Mělo by jich být podle předběžných dohod 30 až 40 ročně.

    Kauza kolem souboru začala loni. Tehdejší obecně prospěšná společnost Činoherní divadlo města Ústí nad Labem se tehdy nedohodla s bývalým vedením města na financování. Soubor pak založil spolek Činoherák Ústí. Z počátku fungoval díky darům a veřejné sbírce. Na konci roku mu noví zastupitelé poslali milionovou dotaci. Příspěvková organizace města od spolku celé první pololetí nakupovala představení, každé za 71.000 korun. Nákupem představení se na základě podnětu zabývá antimonopolní úřad.

    Cinoherak-logo

    Více na i-DN:

    Činoherní studio Ústí nad Labem

    ///

    Město podpoří Činoherák Ústí

    Toto řešení odpovídá dobrým mravům

    Činoherák Ústí město zatím nepodpoří

    Návrat ústeckého spolku Činoherák

    Ohrožený Činoherák Ústí

    Výběrové řízení – ředitel/ka Činoheráku Ústí

    Činoherák Ústí získal cenu Nadace Charty 77

    Činoherák rozdal výpovědi všem zaměstnancům

    • Autor:
    • Publikováno: 1. července 2015

    Komentáře k článku: V městě Ústí se došlo ke konsensu

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Tak Činoherák se nakonec uklidí pod příspěvkovou organizaci!! Námět na absurdní grotesku. Pragmatickým důvodům rozumím: město díky momentální politické situaci neumí divadlu poskytnout penize jinou cestou. Jenže příspěvková organizace je účelovým zařízením města, ergo prohlášení, že divadelníkům do jejich věcí město nebude mluvit, je naivní a vlastně nesmyslné: město, je v tomto případě zodpovědné za všechno, co příspěvkovka udělá, včetně uhrazení případných dluhů, tedy radní jsou z principu věci povinni do chodu divadla mluvit, jsou za to zodpovědni svým voličům. Ještě naivnější je očekávání, že garantem té absolutní nezávislosti bude ředitelka divadla, de facto zaměstnankyně magistrátu. Přestaňme si namlouvat takové pohádky.

      09.07.2015 (9.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,