Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Edinburský maraton 2015 (No. 4)

    Poslední úsek mé letošní edinburské trati mě zavál do místa, které jsem navštívila vůbec poprvé: Underbelly Potterrow. A zastávka mě přece jen vzpružila. Jaký by to byl Fringe, kdyby si nebral do úst britský národní poklad?

    Fringe-edinburgh_venue_underbelly

    Divákům přesyceným klasickými chody servíruje Shakespeara na bezpočet různých způsobů, hlavně však stravitelně. Dívčí soubor Smooth Faced Gentlemen vaří pokrm podle tradiční receptury až na to, že kuchaři jsou výhradně ženy. V minulosti přivezly do Edinburgu Tita Andronica a Romea a Julii, letos se popasovaly s Othellem. A překvapil mě poznatek, že genderová sjednocenost interpretek nikterak neruší, když se rozhodnou zahrát drama, nikoli muže hrající drama. Mužské charaktery oblékly do khaki uniforem a ženským přes ně – prostě a jednoduše – nevlékly krepovou sukni. Divákova představivost si už sama zbytek hravě přimyslela.

    Fringe-Othello-SFG-Home-image

    Říkám si, že Služebníci lorda komořího museli působit podobně přirozeným a samozřejmým dojmem. Kupodivu ani výměna něžností mezi Othellem a Desdemonou se nejeví nepatřičně. Inscenace v postmoderním duchu stírá pohlavní různorodost. A v tom lze spatřovat jistý feministický aspekt. „Hladkolící gentlemeni“ podávají Shakespearovu tragédii žárlivosti s vroucí naléhavostí, ale ze své podstaty křehčí stylizací, než bývá zvykem. Zrelaxovaný Othello tlachá s Jagem o životě u piva a oříšků a podezření z nevěry své ženy se beze stopy stínu vysmívá. Absence kapesníčku ho poprvé znepokojí a vztek z pokaženého večera si vylévá na poslovi špatných zpráv. Konfrontace s Desdemonou, která si nenechá urážky jen tak líbit, má pak povahu klasické manželské hádky z nedorozumění. Maurova pozvolná proměna patří mezi ty věrohodnější, jakých jsem byla na divadle svědkem. Skýtá ale úskalí: nemá čas eskalovat v hysterii. Proto závěr mírně tratí na přesvědčivosti.

    Fringe-Othello

    Výčtem svých toulek hrbolatým terénem letošního Fringe jsem vyčerpala náplň tohoto blogu, ale přehled „top“ zážitků si schovávám v rukávu. Podělím se o ně v Divadelních novinách 15/2015 a Taneční zóně 3/2015. Nebude chybět ani zpráva o české misi.

    ///

    Předchozí díly reportáží z Edinburgh Fringe Festivalu 2015:

    Edinburský maraton 2015 (No. 1)

    Edinburský maraton 2015 (No. 2)

    Edinburský maraton 2015 (No. 3)


    Komentáře k článku: Edinburský maraton 2015 (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,