Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Česká škola dabingu

    V sobotu 19. září byly v Přelouči již po jedenadvacáté předány Ceny Františka Filipovského. Vloni se HA odmítla účastnit práce poroty, protože 185 herců a hereček, kteří vstoupili do agentury MPG, přestalo být rázem obsazováno (kromě ojedinělých výjimek) dabingovými studii a byli tím z tohoto uměleckého klání vyloučeni. Bohužel tomu tak bylo i letos, a proto HA na práci v porotě opět rezignovala.

    Jako spolupořadatel těchto cen si prezidium HA ponechalo pravomoc udělit ceny za Celoživotní mistrovství v dabingu: tentokrát Janě Hlaváčové a Petru Olivovi, kteří jsou v této disciplíně herecké tvorby skutečnými Mistry.

    Bezmála po dvou letech jednání HA studia neopustila sebestřednou pozici těch, kteří odmítají agenturní herce výmluvami, že spolupráce s agenturou je nerentabilní z výrobních a finančních hledisek. Kvalita pro ně zůstává druhořadou otázkou, kdežto neústupná HA ji považuje za otázku prvořadou. Nemyslíme si, že mezi neagenturními herci nejsou dobří dabéři. Ale někteří podlehli nátlaku studií, která razí heslo „za méně času – více práce za nižší honoráře“. HA žádný nátlak na herce nečiní a respektuje vývoj situace, kvůli které někteří herci budou muset odejít z agentury, aby uživili rodiny. Zdůrazňuje však, že v tomto okamžiku neztrácí respekt agentura MPG ani její herečtí členové. Ztrácejí ho studia, která v honbě po výdělku přestala uznávat právo českého diváka na skvělý český dabing, jaký tu po dlouhá desetiletí vytvářeli za adekvátních pracovních podmínek výborní překladatelé, úpravci, zvukoví mistři, režiséři a – čeští herci.

    Diváci diskutují na sociálních sítích a zasílají výrobcům protestní petice – ti však na to nereagují. Víme, že zvrátit tento stav je v daném právním rámci nad možnosti HA. Všichni, kteří odmítají devalvaci profesí nejen v dabingu, ale i v televizní, filmové či rozhlasové tvorbě, proto musejí neústupně pokračovat ve vyžadování podmínek pro kvalitní tvorbu. Nikoli pro její devastaci. Proti prospěchu reklamních bossů – ale v zájmu a k radosti českého diváka.

    JIŘÍ HROMADA

    prezident HA


    Komentáře k článku: Česká škola dabingu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,