Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Otevřenější Alfred ve dvoře

    Od ledna 2011 je novým uměleckým šéfem občanského sdružení Motus a divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren. Tento kanadský režisér působí v České republice dvacet let, s divadlem Alfred ve dvoře již dříve spolupracoval jako produkční ředitel. Významná je také jeho spolupráce s Miroslavem Bambuškem, se kterým připravuje cyklus projektů Cesty energie, v jehož rámci společně připravili a režírovali inscenaci Zdař Bůh!, která byla oceněna cenou Divadelních novin v kategorii Alternativní inscenace roku 2009.

    Na tiskové konferenci konané 8. února McLaren představil novou, dlouhodobou dramaturgii a představu o celkovém fungování divadla. Za nejzásadnější změny lze považovat upřednostňování kvality projektů před jejich kvantitou a otevření divadla co nejširšímu spektru diváků. Každý rok si vybereme méně projektů, které budeme premiérovat, ale za to jim budeme věnovat dostatečné množství času na přípravu. Samozřejmě, nelze zaručit, že projekty budou úspěšné, když se budou zkoušet devět týdnů, a ne tři, jak bylo dosud zvykem. Chceme ovšem věnovat také dostatečný čas dramaturgii a přípravě před samotným zkoušením, popisuje první výraznější změnu Ewan McLaren.

    Letos bylo vybráno pět projektů, dva z nich budou rezidenční, to znamená, že dostanou maximální podporu ze strany Motusu o. s. ve formě prostor, možnosti prezentovat práci work in progress, PR atd. Další novinkou jsou také roční tématické okruhy, které mají vytvářet spojitosti mezi projekty. Pro rok 2011 to je Dětství, dospívání a rodina. Tato tématická linie by měla zaručovat univerzálnost – dotýká se i života diváků. Nemělo by jít pouze o umělecký experiment, jak je mnohdy alternativní divadlo chápáno. Tímto se Motus a Alfred ve dvoře snaží divákům více otevřít.

    Hlavní cíle nové dramaturgie popisuje McLaren takto: postupně přivádět diváky k návštěvě projektů nezávislých umělců. Svoboda tvorby je nezbytná, umělci musí zůstat nezávislí, ale je nutné nalézt cestu, která by jejich projekty více zpřístupnila divákům. Důležité také je, aby byly pro ně prospěšné. Plánujeme vytvořit novou platformu – pro umělce a diváky, kteří by měli mít nejrůznější profese, nemělo by se jednat jen o další umělce a přátelé tvůrců. Nezávislé divadlo dostalo postupem času příchuť něčeho složitého a přehnaně intelektuálního, a to musíme změnit.

    Plánované rozšíření aktivit v divadle Alfred ve dvoře zahrnuje také ty nedivadelní – série debat, setkání a workshopů, které by měly byt spojeny s uváděnými divadelními projekty. Rád bych, aby se pod mým vedením stal Motus synonymem otevřených aktivit s přesahem a Alfred místem, kde se nejen hraje, ale také diskutuje, vysvětluje nové směřování McLaren.

    Chvályhodná je také snaha vyjít vstříc divákům v poskytování informací. Známé pohlednice s programem jsou nahrazeny skládačkami, ve kterých jsou podrobněji jednotlivé projekty popsány a nalezneme v nich také citace z recenzí – většinou tedy kladných, jak je obvyklé.

    Ewan McLaren zmínil další okruh diváků, kterým by mělo divadlo vycházet vstříc – rodiny s dětmi: nechci z Alfreda ve dvoře dělat dětské divadlo, ale vím, že jsme jedna z mála nezávislých scén, které se dětem věnují. A chci, aby se v sezóně, která je tématicky dětem věnována, v tomto pokračovalo. Jeho slova by měla naplnit březnová premiéra prvního vybraného projektu Zkažené dítě Dong prodává svou matku.

    Vybrané projekty pro rok 2011

    Z dvaceti šesti přihlášených projektů provedl výběr Ewan McLaren na základě porady s odborníky z mimo divadelního a tanečního světa – hudebním publicistou Pavlem Klusákem a Janou Kosteleckou, která v Praze připravuje Pecha Kucha Night.

    Prvním rezidenčním projektem jsou Švábovi od skupiny Handa Gote. Veronika Švábová se v něm rozhodla zabývat dějinami vlastní rodiny. V performanci na hranici dokumentu a tanečního představení, se budou střetávat osudy měšťáků, komunistů i lidí, kteří museli přežívat v lágrech.

    Umělkyně z Rumunska Ioana Mona Popovici, která působí v Česku asi deset let, připraví druhý rezidenční projekt Work in Regress II., který se bude zabývat tématem diktatury a strachu.

    Taneční, činoherní a video-art projekt Margaretha vypravuje Barbory Látalové je inspirován rukopisem i tvorbou české básnířky Irmy Geisslové a její ranou, dekadentně laděnou lyrickou sbírkou Imortelly. Skrze grafologii bude ukazovat rozdíl mezi 19. a 21. stoletím.

    V malém sále bude uvedena už zmíněná stínová loutkohra – Zkažené dítě Dong prodává svou matku. Olga Ryabets a Ewa Žurakowská představí příběh o chlapci, který za úplatu dohodí matce sňatek se strýcem. Odrostlejší diváci se budou moct těšit na další komorní projekt s názvem Darger – Like She, nebo-li poctu ikoně světového art brut Henrymu Dargerovi. Toto sourozenecké putování fantaskním světem přebujelé flory a fauny za očištění světa skrze dítě za doprovodu hudební skupiny Like She připraví Jan Kačena a Lucie Ferencová.


    Komentáře k článku: Otevřenější Alfred ve dvoře

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,