Kouzla pro rodiče s dětmi
Nový šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Studený to, myslím, vzal za správný konec. Jeho předchůdce nechal soubor až příliš dlouho jen přežívat a v podstatě ho vybydlel. Musí se začít jeho obrodou a nalezením uměleckého programu, kterým by se podařilo znovu do hlediště přitáhnout diváky. A pokud možno najít nové. To jsou, odhaduji, asi hlavní důvody, proč nasadit operu Maurice Ravela Dítě a kouzla o domácnosti, v níž se různé věci pomstí nezbednému klukovi, který je ničil. Že se podařilo takřka ideální představení pro rodinné publikum, je ovšem hlavně dílem SKUTRŮ a jejich výtvarníků. Jako obvykle jejich jevišti dominuje skleněná stěna, za níž sedí pod stromy hráči na bicí, před ní je světlý prostorný pokoj, který se může všemožně proměňovat, umožňuje překvapivé efekty, nečekané vpády postav do dění a je prostě z podstaty hravý. Jako to, co se odehrává v něm, je nečekané, vtipné, barvité. Role nezbedného kluka je rozdělená mezi sopranistku a dětského představitele, malý Ondřej Janeček se stal miláčkem publika (alternujícího Nikolase Harringtona, předpokládám, potká totéž). Nádobí, nábytek, hodiny, hračky a vůbec všechno je personifikováno provokativními veselými nápaditými kostýmy a maskami pěvců, často s vtipným použitím skutečných předmětů, třeba obřími brýlemi. Z krbu vylétne ohnivá Princezna. Nestačila by mi tisková strana, kdybych chtěl všechno vyjmenovat. Všichni převážně mladí pěvci jsou součástí promyšleného, herecky přesně rozehraného aranžmá, které, mimo jiné, do dětských dušiček v hledišti zasévá první povědomí o uměleckém řádu. Soudobém, žádná staroba!
Ne, že by všechno bylo dokonalé. Mario De Rose vedl orchestr s přehledem, ale právě orchestrální zvuk byl nejméně fantazijní součástí večera. Trochu to omluvme nedobrou akustikou sálu DK Metropol, tady se opravdu nemohou dít zázraky. Důležité je na zdejší možnosti promyšlené obsazení „postaviček“ kusů nábytku, zvířátek, hraček či jiných věcí hostujícími mladými šikovnými pěvci, kteří se v „režisérské“ opeře velmi dobře pohybují – znamená to nejen onu nanejvýš potřebnou vzpruhu pro českobudějovický soubor, ale také radostné zjištění, že takoví pěvci u nás konečně jsou: Karolína Bubleová-Berková, Olga Jelínková, Ondřej Koplík (i když zpíval v neohlášené indispozici), Šárka Hrbáčková, Aleš Janiga. A další.
Inscenátoři moc dobře věděli, že hodinku, kterou opera trvá, musí udržet pozornost dětí od pěti do sto pěti let, že nejhorší, co by mohlo nastat, je ušlechtilá operní nuda. Inscenace připomíná návnadu, na kterou se mají děti chytit jako na udičku – všude v Evropě dobře vědí, že budoucnost operních domů hodně záleží na tom, jestli zaujmou dětské diváky, z nichž někteří se pak budou pravidelně do opery vracet. A také vědí, že děti potřebují zaujmout současným vizuálem, tím, co ony znají. Na obou premiérách bylo plno, a hlavně dobrou třetinu až polovinu diváků tvořily děti všeho věku, spíš menší, na které pamatovali u vchodu do sálu podsedáky – už to pro ně byla atrakce! A když pak při odchodu dostaly malý dárek, byly nadšené. Věřte nevěřte, děti celou hodinu trpělivě sledovaly dění na jevišti, samozřejmě sem tam něco nahlas pronesly, však proč ne? A proč jich přišlo tolik? Jistě i proto, že divadlo nabízí ke dvěma vstupenkám pro dospělé další zdarma pro dítě! Ano, uměleckému programu musí odpovídat marketing!
Výtečná a hlavně funkčně přesně zamířená inscenace.
Jihočeské divadlo České Budějovice: Maurice Ravel: Dítě a kouzla. Hudební nastudování a dirigent Mario De Rose, režie SKUTR (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka), scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, sbormistr Martin Veselý. Premiéra v DK Metropol 6. května 2016.
Komentáře k článku: Kouzla pro rodiče s dětmi
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)