Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Dramatická soutěž 2016 – výsledky

    Druhý ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont ve spolupráci s Činohrou ND v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.

    Aura-Pont-logo

    46 autorů či autorských dvojic přihlásilo dohromady 49 textů, z toho 5 psaných slovensky. Porota ve složení Vladimír Fekar, Zdeněk Janál, Marta Ljubková a Ilona Smejkalová vybrala deset finálových textů:

    Text číslo 14 – Josef Beran: Za zdí

    Text číslo 21 – Marian Janik: Austrálčan

    Text číslo 23 – Roman Vaněk: Vraždyvina

    Text číslo 25 – Jakub Vilímek: Pas des deux

    Text číslo 28 – Adam Trunečka: Kandidát

    Text číslo 30 – Michal Kadlec: Beethoven

    Text číslo 34 – Jana Jiří: Předehra

    Text číslo 43 – Hynek Skoták: Želvuška

    Text číslo 45 – Marek Hejduk: Cena Václava Havla

    Text číslo 49 – Peter Minár: Ferova hra

    Čtyřicet devět textů nabídlo velmi pestrou škálu témat i formálního zpracování, řekl Vladimír Fekar. Nemůžu říct, že by po přečtení vznikl dojem nadvlády nějakého jednoho životního postoje, stylu vyprávění, vidění světa… V mírné převaze jeví se potřeba vyprávět o komplikacích v osobních vztazích, popřípadě o labilní lidské psychice. Často využívali někteří autoři formu epického vyprávění, popřípadě s výraznými monologickými pasážemi. V některých hrách se objevují postavy z okraje společnosti, s pocity osamělosti a frustrace. Jistou reakcí na narůstající xenofobii mohou být hry z válečného období. Formálně se objevovaly také hry, které vědomě poukazovaly na divadelní realitu, na vědomí smyšleného, na jevišti prezentovaného příběhu, nebo naopak na jevišti prezentovaného skutečného lidského života, nebo řešily strukturu dramatického textu a dramatu jako takovou. Objevily se hry vysloveně žánrové (detektivky), ale i hry s prvky parodickými, nebo hry pohrávající si s narušováním ustálených představ o žánru, nebo vědomě citující styl jiného autora.

    ///

    Vítězové dramatické soutěže byli vyhlášeni 21. května 2016 během slavnostního zakončení festivalu Setkání/Stretnutie v Městském divadle Zlín.

    Z vybraných textů se porota ve složení Vladimír Fekar – dramaturg Městského divadla Zlín, Zdeněk Janál – dramaturg Východočeského divadla Pardubice, Marta Ljubková – šéfdramaturgyně Národního divadla v Praze, Miriam Kičiňová – dramaturgyně Slovenského národného divadla v Bratislavě, Ilona Smejkalová – dramaturgyně Národního divadla v Praze a Jaroslava Šiktancová – režisérka a pedagožka na DAMU rozhodla udělit tato ocenění:

    1. místo neuděleno

    2. místo (sdílené) Hynek Skoták: Želvuška a Jakub Vilímek: Pas des deux

    3. místo Marian Janik: Austrálčan

    aura

    Se soutěžními texty, u nichž autoři souhlasili se zveřejněním, se můžete seznámit na webových stránkách agentury Aura-Pont: www.aura-pont.cz.

    /Převzato ze Zpráv Aura-Pont/

    • Autor:
    • Publikováno: 8. června 2016

    Komentáře k článku: Dramatická soutěž 2016 – výsledky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,