Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 171/1)

    Je to dávno. Chodil jsem zarostlými chodníčky, hledal stopy vášní skladatele Leoše Janáčka. Doputoval jsem do obce s kostelem na návrší a táhlými ulicemi směřujícími po šrafách klesání do údolí, do Ořechova. Janáček zde objevil pohlednou paní učitelovou, náruživou sběratelku lidových zvyků a mravů. Jmenovala se Kyselková… To už je také dávno.

    Ořechov - kaple sv. Peregrina. FOTO archiv Turistika.cz

    Ořechov – kaple sv. Peregrina. FOTO archiv Turistika.cz

    Ořechov je obec tří sloučených vesnic, kde od nepaměti mají jeho bohabojní obyvatelé v oblibě vzdělávání svých potomků. Vedle dvou kostelů vybudovali sokolovnu, orlovnu, postavili budovy škol a dokonce jednu stodolu přestavěli na divadlo…

    Není divu, že jsem v obci našel i místní Divadlo u stolu. Písmák, divadelní režisér v.v. Leonard Walletzký, mě jednoho dne pozval na besedu o Janu Werichovi a já rozšířil svůj rejstřík o další badatelskou pěšinku (viz Mudrování (nejen) nad divadlem /No. 134/). Věru, byl jsem překvapen úrovní verbálního projevu čtyř aktérů hereckého kvarteta amatérů a především kvalitou scénáře, vypovídajícího o strastiplné, ale i úspěšné životní dráze herce, dramatika, myslitele, barda, legendárního Čecha…

    S potěšením jsem přijal i druhé pozvání a v polovině dubna jsem do Ořechova zavítal opětovně.

    Walletzký Leonard, karikatura Emila Hoffmana. Repro Amatérská scéna č. 3/2007

    Leonard Walletzký, karikatura Emila Hoffmana. Repro Amatérská scéna č. 3/2007

    Vyšlapal jsem schody lesknoucího se Kulturního centra a usedl v první řadě hlediště. Před staženou oponou jeviště seděli za stolem v tichém usebrání tři dámy a jeden muž. Auditorium šumělo. Za mnou našel svou židli rodák, režisér, šéf a ředitel brněnského loutkového divadla Radost, pan Vlastimil Peška

    Principál, autor scénáře Leonard Walletzký kdesi v sobě cinknul a začal odvíjet nitky klubíčka vědomostí a zapomenutých příběhů českého novináře, básníka, epigramisty, ironika, spisovatele z dob národního obrození, buditele, kterého se bál i císař mocné říše rakouské Karla Havlíčka Borovského.

    Pomník Karla Havlíčka Borovského v rodné obci Borová, dnes Havlíčkova Borová. FOTO archiv

    Pomník Karla Havlíčka Borovského v jeho rodné obci Borová, dnes Havlíčkova Borová. FOTO archiv

    Informace zurčely. Spíkrovsky laděný projev kvarteta se mísil s recitací, zpěvem i s hraním postav. Rozuměl jsem každému slovu. Diváci tiší jako pěny napjatě sledovali výklad o mládí, studiích, prvních láskách a touze Havlíčka stát se knězem. I o jeho útěku ze semináře a hledání nadějí v carském Rusku. Poutavě byla provedena Havlíčkova reportáž o průběhu oslavné mše svátku ruského pravoslaví v moskevském chrámu. Ženské hlasy se v barevnosti podobají pastelovým obrazům. Slévají se v lahodně znějící plochy. Hlas muže se v dramatických okamžicích stává dominantním. Havlíček je carským Ruskem zklamán. Začíná psát epigramy a poznatky z cest, zakládá své noviny…

    Z úst čtoucích zní věty jako z příběhu detektivního pátrání po skutečné pravdě.

    Deska pamětní - Karel Havlíček Borovský, Batelov u Jihlavy. FOTO archiv

    Deska pamětní – Karel Havlíček Borovský, Batelov u Jihlavy. FOTO archiv

    Z Havlíčka roste buditel. Havlíčkova čeština poletuje sálem jako motýlci admirálové. Hláskám, souhláskám, ani samohláskám není ubližováno. Vokály rezonují. Ach, čeština je krásný jazyk. Kvartet se pustil do slavných Havlíčkových děl. Brixenské elegie, Král Lávra a Křest svatého Vladimíra – v podobě rozkošného proplétání hlasů, má podobu žertovného zvuku štěbetajících fléten.

    Diváci se usmívají, někteří z nich se smějí.

    Smutné jsou však v Čechách konce dobrého. Vyhnanec z vlasti, novinář, arestovaný buditel, císařem považovaný za schopného, politicky nebezpečného nepřítele říše, zemřel na rychlé souchotě…

    Hlasy čtoucího kvarteta ustávaly, ticho zavládlo sálem.

    Květoň: Karel Havlíček Borovský před cestou do Brixenu, olej na plátně, dobová kopie dle obrazu Josefa Mathausera z roku 1906. Repro archiv

    Josef Mathauser: Karel Havlíček Borovský před cestou do Brixenu, olej na plátně, dobová kopie z roku 1906. Repro archiv

    Principál Walletzký pronesl tichý epilog: Tomáš Garigue Masaryk věnoval značnou pozornost myšlenkám Karla Havlíčka Borovského a dokonce o něm a jeho díle napsal knihu, ve které uvedl: „Havlíček je nedostižný vzor české žurnalistiky. Havlíček je žurnalista, kterého nám může cizina závidět. Jak krásné to zase budou doby, až český novinář bude hledat u Havlíčka poučení, jak má pracovat.“  Tolik pan president, profesor Masaryk. Bohužel se tak, s výjimkou Jana Nerudy a Karla Čapka, do dnešních časů nestalo.

    Pořad skončil. Dlouho jsme tleskali…

    Vážení čtenáři, co dodat – nedalo mi a podal jsem raport o uměleckém činu amatérského spolku Divadla u stolu. Na jejich příští čtení o spisovateli Eduardu Bassovi si chodníček určitě najdu.

    Brno – Komín, 1. května 2016

     Divadlo u stolu, Ořechov – Leonard Walletzký: O Karlu Havlíčku Borovském. Účinkovali: Zdenka Walletzká, Olga Lhotecká, Lada Badínová a Leonard Walletzký. 12. 4. 2016 v Kulturním centru Ořechov.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 171/1)

    1. Helena Grégrová

      Avatar

      Děkuji panu Tučkovi,
      že nepolevuje v mudrování ani v čase prázdnin. Líbí se mi, jak poeticky všechny ty divadelní zážitky balí, jsou to milé čtenářské procházky. Velmi mě těší se s ním toulat. Jako bych v těch sálech a prostranstvích byla, nebo do nich alespoň nakoukla…

      01.08.2017 (8.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,