Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Pozice ČR k směrnici EU o autorském právu

    Peníze, nebo politika? Schvalování rozpočtu v neprospěch stálých či nezávislých divadel? DN se pravdivě dotkly citlivého nervu v životě herců. Ti zaměstnaní živoří s platy pod úrovní lidské důstojnosti, ti OSVČ musejí často přijmout i jinou práci mimo obor, aby se uživili. Ministerstvo kultury nakonec (po intenzivním vyjednávání s odbory v kultuře) navýšení pro Program státní podpory profesionálních divadel, orchestrů a sborů dostane.

    To neznamená, že odbory – rozhodně ne HA – zajímají jen problémy zaměstnanců. Spolupracujeme s nově vzniklou Asociací nezávislých divadel a společně hledáme systémová řešení, která vytvoří svobodný prostor pro tvorbu a její ocenění. (HA proto jako jedna z mála ze spektra odborářů podporuje i návrh zákona o veřejnoprávních institucích v kultuře s tím, aby předkladatelé respektovali podněty nejen zaměstnavatelů, ale i zaměstnanců.) Pokud (a k tomu strategie státní moci směřuje) nebude do konce roku žádný podnět projednán parlamentem – máme zase na dlouhou dobu utrum…

    Evropská unie může dávat svým členům v rámci kulturní politiky pouze podněty. Aktuální je ten, který se týká autorského práva. Tady se právě HA snaží zákonem stanovit pro OSVČ povinnost nevzdávat se autorských práv na mediálním trhu. Za situace, kdy tak činí 99 % českých herců, kteří se ve smlouvách zbavují jakýchkoli autorských práv za jednorázovou, směšnou licenční odměnu, je snaha EU zatím neúčelná.

    Při běžné praxi produkce – podepiš, nebo jdi (za dveřmi stojí zástup dalších zájemců o roli) – a strachu herců svá práva bránit, protože jinak roli nedostanou (jak dokumentuje případ 185 revoltujících vynikajících dabérů) –, by měli mít nositelé licencí povinnost poskytnout určitou dodatečnou procentuální odměnu ze smluvní odměny za třetí a další využití umělcova výkonu – tzv. reprízné (zejména pokud jde o nejsilnější média – veřejnoprávní i soukromé televize).

    Herci nemají ani čas, ani možnosti průběžně sledovat využívání jimi jednou vytvořeného výkonu. Pokud nebude zákonem zakotvena povinnost tzv. reprízného (pro všechna relevantní média), budou výkony umělců využívány a zneužívány k dosahování příjmů, zisků a dalších výhod nositelů licencí bez jakékoli možnosti, aby se na nich adekvátně a přímo podíleli i herci. Obdobná zákonná povinnost je obsažena v právním řádu okolních zemí.

    Černobílý (levopravý?) střet o kulturu je proto duhovější než zastánci té či oné strany definují.

    Jiří Hromada

    www.hereckaasociace.cz


    Komentáře k článku: Pozice ČR k směrnici EU o autorském právu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,