Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 210)

    Na starší kolena mě začalo bavit sledovat činnost těch, co se učí jak na to, aby převzali námi opouštěné umělecké posty a štafetu divadelního kumštu nesli za nás… Nemohl jsem tedy chybět ani na premiéře dvou „soudobých“ oper v podání studentů hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění.

    Se slečnou Mab jsme navštívili čarovné divadlo, kde se talentovaní mladí lidé čtyři roky zakuklují, aby se z nich ve vhodný čas stali umělci.

    V Divadle na Orlí je mile a útulně. Studentky s veselostí na rtech si přebírají noblesně oděné diváky jako přízi při háčkování. Prosím, profesorské řady třetí a čtvrtá, VIP, první a druhá, tisk pátá. Vítejte… Se slečnou Mab jsme usedli na rezervovaná místa.

    Má průvodkyně četla z programu: Inscenaci jako svůj absolventský projekt připravili režisérka Kristýna Kopřivová a dirigent Joel Hána. Operu s názvem Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce zkomponoval Petr Hala na námět fejetonu Jaroslava Haška. Jde o satirický komentář společnosti, v níž hrdinové něco neustále skrývají. V krátké opeře totiž postavy schovávají to důležité za maskou satiry a komiky. Miniopera Malý princ dalšího brněnského skladatele Miroslava Háby čerpá z oblíbené Exupéryho předlohy. Premiérovaná byla již v roce 1979 brněnským operním souborem.

    Pan mistr vypadal jako kohout kapoun. FOTO archiv JAMU

    Do orchestřiště sestoupil elegán s dřevěným motýlkem na krku, pozvedl paže a chvíli hypnotizoval sedící hudebníky. Poté rozkýval proutek taktovky a na scéně jako by vypučely mladé pupeny listů… Něco neforemně bachratého, představující snad kupu sněhu, sedělo namalováno na kulise plotu. V místnůstce za stolem se rozvaloval muž. Inzerovaná satira o tom, jak paní mistrová prověřuje manželovu věrnost, příliš legrací nevoněla. Pan mistr vypadal jako kohout kapoun. Posedával a četl noviny. Na počínání „čupr“ mistrové se koukal s laskavostí. Mistrová na sebe brala podobu lehké ženštiny, aby nakonec došla uspokojení na klíně svého manžela. Pletla se do toho zvědavá služebná a němý pohůnek. Mimo něj všichni zpívali hudbu. Nevzrušivou, snad současnou…

    Závěrečný potlesk odpovídal předvedenému dílku. Netrval dlouho.

    Mistrová na sebe brala podobu lehké ženštiny… FOTO archiv JAMU

    O pauze se mě ptala prof. Jindra Bártová: Také se těšíte na Malého prince? Ten se vám bude líbit. Viděla jsem ho o premiéře. Jestli se nepletu, tak to je již třicet sedm let. Čilí manažeři dávali zástupcům tisku informace. Hostili je a usmívali se. Dal bych jim za to velké „A“!

    Na lávku ochozu, jako do vesmírné lodi, napochodovali členové pěveckého sboru. Setmělo se. Zaskučely motory. Z jeviště zazářily dva světelné body. Svou intenzitou oslepily diváky v sále. Pak rána, skřípot plechů a tma… Exupéryho letadlo ztroskotalo… Ve tmách ochozových lávek se ozval dětský hlásek: Namaluj mi beránka. Chvíli mi trvalo, než jsem hlavinku Malého prince našel…

    Namaluj mi beránka... FOTO archiv JAMU

    Na jevištní ploše se objevila namalovaná krabička… Za mými zády mluvil pilot havarovaného letadla. To je bedýnka. Beránek, kterého chceš, je uvnitř. Dívka zpívající roli Malého prince sestoupila na hrací plochu. Konstrukce kostky, v předchozí opeře působící jako neměnná, ožila a stala se kouzelnou. Vcházely do ní fantaskní postavy děje a vedly dialog s Malým princem, co přiletěl z planety asteroid B 612.

    Co to znamená ochočit? FOTO archiv JAMU

    Nejdříve zpívala růže: Ach, právě jsem se probudila, promiňte, prosím, jsem ještě celá rozcuchaná. Pak se na trůnu naparoval pan král: Zívat v přítomnosti krále se nesluší, zakazuji ti to. Malý princ se nestačil divit. Businessman zpíval o hospodaření… A líbezná liška se ho ptala: Co to znamená ochočit? Malý princ si prozpěvoval i s lampářem, co zhášel hvězdy: Dobrý den. Proč jsi právě zhasl svítilnu? „To je příkaz, notoval lampář. „Dobrý den. Co to znamená příkaz? Mohutný had ve strakatém kostýmu protahoval své tělo v nebezpečné blízkosti zvídavého človíčka. Odzpíval árii a putování prince z planety asteroid B 612 ukončil…

    Skončilo představení… FOTO archiv JAMU

    Skončilo představení. Bylo miloučké a mělo úspěch…

    V Hábově hudbě, působivě akcentující poetiku příběhu, se mladým pěvcům líbilo, jako by jim byla psána na tělo. Usměvavé organizátorky se s námi loučily: V příštím roce na shledanou!

    Děkujeme, rádi přijdeme.

    V Minoritské uličce jsem řekl: Tady máte mé tajemství, je úplně prostinké: Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.

    Ozval se sopránek slečny Mab: Lidé zapomněli na tuto pravdu. Řekla liška. Ale ty na ni nesmíš zapomenout. Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal. Jsi zodpovědný za svou růži… Antoine de Saint-Exupéry.

    Na věži Minoritů zvon odbíjel jedenáctou…

    Psáno ve spolupráci s Mgr. Martou Poláškovou.

    Brno – Komín, 28. 12. 2016

    Divadlo na Orlí, Brno – Petr Hala (*1965): Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce. Režie: Kristýna Kopřivová, absolventský výkon, asistent režie: Natálie Gregorová, dirigent: Joel Hána, asistent dirigenta: Matěj Stašík, výtvarník scény: Jaroslav Záděra j.h., výtvarník kostýmů: Lenka Černá j.h., hudební nastudování: doc. MgA. Tomáš Krejčí, MgA. Helena Fialová, Joel Hána, inspicient: Jan Levý. Produkce: Dominika Machalíčková, Gabriela Vojtičková, Vojtěch Kába, asistenti produkce: 1. ročník Hudebního manažerství, autor vizuálu inscenace: Kateřina Kábová j.h. Spoluúčinkuje: Orchestr JAO Orchestr posluchačů HF JAMU. Obsazení: Uvaděčka: Zuzana Hátlová, Marie Mičánová, Mistr Dratvička: Pavel Slivka, Vojtěch Šembera, Mistrová: Jana Dvořáková, Barbora Ďubeková, Martina Forgáčová, Slečna s Harfičkou: Denisa Birošová, Zuzana Machová.

    Divadlo na Orlí, BrnoAntoine Marie Jean-Baptiste Roger, hrabě de Saint Exupéry, Miroslav Hába (*1935): Malý princ. Autor hudby a libreta: Miroslav Hába, režie: Kristýna Kopřivová, absolventský výkon, asistent režie: Natálie Gregorová, dirigent: Joel Hána, asistent dirigenta: Matěj Stašík, výtvarník scény: Jaroslav Záděra j.h., výtvarník kostýmů: Lenka Černá j.h., hudební nastudování: doc. MgA. Tomáš Krejčí, MgA. Helena Fialová, Joel Hána. Inspicient: Jan Levý, produkce: Dominika Machalíčková, Gabriela Vojtičková, Vojtěch Kába, asistenti produkce: 1. ročník Hudebního manažerství, autor vizuálu inscenace: Kateřina Kábová j.h. Spoluúčinkuje: Orchestr JAO Orchestr posluchačů HF JAMU. Obsazení: Malý Princ: Zuzana Barochová, Natálie Bordácsová Květina: Jana Dvořáková, Barbora Ďubelková, Martina Forgáčová Liška: Zuzana Hátlová, Marie Mičánová Businessman / Lampář: Michael Robotka, Martin Vydra Král / Had: Vojtěch Šembera Král / Opilec: Ondřej Musil j.h. Had: Pavel Slivka Opilec: László Havasi Letec: Tomáš Krejčí j.h., Václav Málek j.h.

    Premiéra: 26. listopadu 2016.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 210)

    1. Soňa Čapková

      Avatar

      Pěkně napsané,
      člověk má tak přehled o kulturním dění ve městě Brně. Malý princ zcela jistě zabodoval. Pane Jaroslave, děkuji za Vaše skvělé „mudrování“, které si pokaždé ráda přečtu.

      19.01.2017 (0.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,