Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana: La Gioconda v Janáčkově divadle

    Opera La Gioconda Amilcara Ponchielliho zřejmě v repertoáru Janáčkovy opery plní mainstreamovou nabídku italského “populáru” pro nejširší publikum. Chytré řešení.

    Luciano Mastro (Enzo), v pozadí gondolier
    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Kvůli tomu ještě inscenace Tomáše Pilaře nemusela vycházet z operní poetiky 80. let, “tradiční” operní tvar lze stvořit i jinými prostředky než quasi operáckým prožíváním v náznakových akcích a obrazech.

    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Na úrovni soudobých zvyklostí je světelná režie a zčásti kostýmy, zkrátka vizuální stránka inscenace, i tu však ručně posouvané segmenty architektury vracejí do minulosti – zvlášť když se scéna neobejde bez přestavby za zavřenou oponou! Možná má být scénická stavebnice hlavně praktická pro přepravu a úpravu scény pro jinou velikost prostoru kvůli plánovanému uzavření Janáčkova divadla.

    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Archaickou jevištní podívanou podtrhla chudá a nepřesně provedená choreografie proslulého Tance hodin. Pilař avizoval nahrazení tanečníků akrobaty, proč potom naivně tančili?

    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Inscenace je dobře hudebně nastudovaná, snad bych jen místy uvítal víc vášně a zvukové dynamiky, hlavně do přestávky. Překvapil drobný nesoulad v prvních dvou sborových scénách, netroufám si odhadnout, kde se stala chyba. Pavel Koňárek připravil sborové partie excelentně, stejně tak Jaroslav Kyzlink pečlivě propracoval orchestrální part.

    Csilla Boross v titulní roli
    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Trumfem premiéry bylo výtečné obsazení. Csilla Boross zazpívala titulní roli pevným hebkým sopránem na hraně mezi lyrickým a dramatickým pojetím. Famózní tenor v postavě Enza Grimalda předvedl Sung Kyu Park, původem z Koreje. Lauru provedla Jana Hrochová barvitým mezzsopránem s jasnými výškami a znělými spodními tóny. Svatopluk Sem suverénně zazpíval i decentně zpodobnil zloducha Barnabu, své role na úrovni zvládli i Jan Šťáva (Alvise Badoèro) a Jitka Zerhauová (Cieca).

    FOTO ND BRNO (MAREK OLBRZYMEK)

    Národní divadlo Brno – Amilcare Ponchielli: La Gioconda. Opera o čtyřech dějstvích, libreto Arrigo Boito. Hudební nastudování a dirigent Jaroslav Kyzlink, režie a scéna Tomáš Pilař, sbormistr Pavel Koňárek, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, pohybová spolupráce Ladislava Košíková, světelný design Daniel Tesař, dramaturgie Patricie Částková. Premiéra v Janáčkově divadle 4. února 2017.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: La Gioconda v Janáčkově divadle

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,