Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Anděl v bistru

    Autorská inscenace Halky Třešňákové V oku smyčky vypraví s nadhledem i humorem o smrti – či spíše sebevraždách.

    Ivana Chýlková jako obsluha asijského bistra FOTO TEREZA HAVLÍNKOVÁ

    V ošuntělém asijském bistru se míjí a potkává bizarní trojice neznámých lidí (Philipp Schenker, Kateřina Dvořáková, Kryštof Krhovják), jež částečně pohybově a částečně textově představuje pocity odcizení, uštvanost, deprese a prázdnotu, které vedou k iracionalitě a následně k sebevraždám. Ivana Chýlková ztvárňuje obsluhu tohoto rychlého občerstvení a představuje celkem normální ženu, která se někdy nestačí divit, co se kolem ní děje. Ale na druhou stranu – náš zákazník… Druhá část inscenace se odehrává po smrti této trojice. Chýlková, nyní coby anděl, zkoumá příčiny jejich sebevražd a detaily z jejich životů a bez jakýchkoli emocí je s úřednickou otráveností zapisuje do svého notebooku.

    Režisérka Halka Třešňáková konfrontuje svět, jak jej známe, a svět za hranicemi našeho chápání, přičemž zachází do absurdních situací a balancuje mezi stylizací a civilním projevem. V pohybových pasážích herci představují křeč a zároveň rychlost doby, překotně se svíjí v téměř geometricky přesných choreografiích a z jejich mimiky cítíme, že jim tento pohyb není vůbec příjemný.

    Všichni herci předvedli pohybově i celkově technicky dobré výkony a dokázali v jinak nebohatém materiálu najít dostatek vnitřních rozporů i vtipu. Přesto ale celek působí poměrně prázdně. Ambiciózní a zajímavé téma zde není nijak rozvedeno – jenom okrajově se dovídáme okolnosti sebevražd, jejich příčiny a důsledky. Tyto informace ale nejsou nijak zvláštní či pozoruhodné, a pakliže bylo záměrem ukázat „takové normální“ sebevraždy, není jasné, co by na nich mělo být k zamyšlení. O čem tedy inscenace měla být, zůstává otázkou.

    MeetFactory, PrahaHalka Třešňáková a kol.: V oku smyčky. Režie Halka Třešňáková, scéna a kostýmy Jana Preková, hudba: Jan Burian ml., dramaturgie Nina Jacques a Matěj Samec. Premiéra 17. prosince 2016. (Psáno z reprízy 8. února 2017.)


    Komentáře k článku: Anděl v bistru

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,