14 ze 40 aneb 7 + 4 nominace plus 2 ceny
Vyhlášením Ceny diváka a ceny Institutu Světelného Designu za nejlepší světelný design skončil XVII. ročník festivalu Česká taneční platforma 2011, který ve dnech 7. – 12. dubna proběhl na třech pražských scénách Ponec, Teatro NoD a Studio Alt@. Do programu bylo uměleckou předporotou (Kristina Durczaková, Yvona Kreuzmannová, Ivana Kubicová, Nina Vangeli) z přihlášených čtyřiceti inscenací vybráno celkem čtrnáct.
Festival Česká taneční platforma byl od svého založení v roce 1994 koncipován jako otevřený prostor pro setkávání umělců a producentů z celého světa. Mezi letošními hosty byli například ředitel CDC-Biennale nationale de danse du Val de Marne Daniel Favier (FR), zakladatel a umělecký ředitel amerického tanečního tělesa Emerson CityDance Ensemble Paul Gordon (USA) či umělecká ředitelka prominentního amerického centra pro současný tanec Dance Theater Workshop Carla Peterson (USA). Někteří z nich usedli v jedenáctičlenné porotě, která měla za úkol rozhodnout o tom, kdo si odnese cenu nejlepší Tanečník/Tanečnice roku a nejlepší Taneční inscenace roku. Je to poprvé, co jsem v roli porotce na taneční přehlídce. Musím přiznat, že primární zájem vychází z mé zvědavosti a touhy vidět, co se dnes v České republice v oblasti současného tance děje. Hledáme tanečníky a choreografy, kteří by se mohli zapojit do nového tanečního projektu v residenci La Briqueterie nedaleko Paříže, dodává ke své roli Daniel Favier.
Nominace uděleny
Pořádající občanské sdružení Tanec Praha vyhlásí vítěze ocenění Taneční inscenace roku a Tanečník/Tanečnice roku a zároveň předá Cenu diváka se 6. června při slavnostním zahájení festivalu TANEC PRAHA 2011 v divadle Ponec.
Porota hlasovala v závěrečný den platformy, a tak jsou už známy nominace na ocenění Taneční inscenace roku a Tanečník/Tanečnice roku. Šest z celkově sedmi nominovaných děl se umístilo i na špici hodnocení diváků. Výrazně se odlišovaly pouze názory na Transformu souboru VerTeDance. Skutečnost, že ze čtrnácti děl uvedených na platformě získalo nominace porotců sedm, svědčí o velké vyrovnanosti špičky české taneční scény i názorové pestrosti expertů z pěti zemí světa, říká předsedkyně sdružení a členka poroty Yvona Kreuzmannová. Cenu Tanečník/Tanečnice roku si v minulých letech odnesly následující osobnosti, které proto letos nebyly do nominací zařazeny: Lenka Vágnerová (2005), Lea Švejdová-Čapková (2006), Anna Caunerová (2007), Helena Arenbergerová (2008), Nataša Novotná (2009) a Tereza Ondrová (2010). Letos se poprvé na ocenění objevilo více návrhů mužských tanečních výkonů. Nominace uvádíme v abecedním pořadí.
Nominace na cenu Taneční inscenace roku:
DIVADLO | The Theatre | Farma v jeskyni
Mah Hunt | DOT504 | Lenka Vágnerová & Pavel Mašek
REEN | 420PEOPLE | Václav Kuneš
Sacrebleu | 420PEOPLE | Nataša Novotná
Sunyata | Kateřina Stupecká
Transforma | VerTeDance | Maya Lipsker
Void Amongst Humans | Jarek Cemerek
Nominace na cenu Tanečník/Tanečnice roku:
Jarek Cemerek | Void Amongst Humans
Martina Lacová | Transforma | VerTeDance + between a rock and a hard place | ME-SA
Pavel Mašek | Mah Hunt, Perfektní den | DOT504
Milan Odstrčil | REEN | 420PEOPLE
O dvou vítězích je již jasno
Cenu diváka s nejlepším průměrným ohodnocením získala inscenace Mah Hunt choreografů Lenky Vágnerové a Pavla Maška ze souboru DOT504. Duet dvou lidí, kteří zakouší různé způsoby lovu, mohou diváci vidět v repríze 19. dubna v divadle Ponec.
Již potřetí byla organizátory Institutu Světelného Designu udělena Cena za nejlepší světelných design. Odborná porota pod vedením švédského světelného designéra Svanta Grogarna předala cenu Pavle Beranové, která vytvořila světelný design k choreografii Nataši Novotné (420PEOPLE) Sacrebleu. Hlavním kritériem poroty nebylo pouze precizní provedení, ale zejména podnětnost světelného designu a jeho kompatibilita s dalšími jevištními prvky. Ocenili jsme zejména působivou asymetrii světla a dění na jevišti. Inscenace nás též oslovila silným sdělením a imaginativností, říká Grogarn. V souvislosti se světelným designem porotu upoutala i choreografie Transforma (VerTeDance), která zaujala zejména účinným napojením světla na emoce performerů, a dále technicky čistá práce se světlem v inscenaci Mah Hunt (DOT504), kde světelný design zdařile konvenoval s dynamikou díla a scénickým designem. Organizátoři se shodli, že přínos a smysl ceny je zejména podpořit slibnou a nápaditou realizaci, která ukazuje zajímavá světelná řešení. V minulých letech cenu obdrželi Tomáš Morávek a Jan Komárek.
Nové čtení tance
Závěrečný seminář a diskuse se zahraničními hosty nazvané Nové čtení tance přinesly několik přínosných podnětů a postřehů o kvalitě českého současného tance. Byla jsem velice příjemně překvapena návštěvností a přijetím semináře, jehož diskusí se aktivně zúčastnilo nejméně 70 lidí, říká ředitelka a zakladatelka sdružení SE.S.TA Marie Kinsky a dodává: Zaujala mě také schopnost formulovat a přesnost otázek, se kterými přicházeli čeští kritici a choreografové. Francouzští hosté semináře, Génevieve Vincent a Jean Gaudin, byli strženi energií a intenzitou, které z diskusí vyvěraly. Premiéra tohoto semináře v Praze, kde se u jednoho stolu sešli kritici, historici a choreografové nad otázkami o prvcích choreografické analýzy, upoutala také zahraniční hosty České taneční platformy. Seminář mimo jiné ukázal, že choreografické umění je živé a může oslovit publikum i mimo okruh běžného diváka.
Kateřina Horváthová / Michaela Kernová
Tanec Praha o. s. / divadlo Ponec
(pro i-DN upravil hul)
Komentáře k článku: 14 ze 40 aneb 7 + 4 nominace plus 2 ceny
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)