Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zahraničí

    Zemřel Tankred Dorst

    V berlínském bytě před svým oblíbeným obrazem. FOTO HR SCHULZ/IMAGO

    Tankred Dorst

    19. 12. 1925 Oberlind, Landkreis Sonneberg, Thüringen, Německo – 1. 6. 2017 Berlin, Německo

    Německý dramatik. Za svůj dlouhý život tedy zažil mnohé historické události, spojené především s 2. světovou válkou. Právě tyto zážitky nevýrazněji poznamenaly jeho skepticky ironický pohled na svět, a tedy i jeho způsob psaní. U nás jej mají fanoušci divadla – díky legendárním inscenacím – spojeného především s jeho texty Merlin aneb Pustá zem a Fernando Krapp mi napsal dopis.

    Narodil se v Oberlindu, ale většinu svého života prožil v Mnichově. Když mu bylo sedmnáct, narukoval do armády. Brzy se dostal do zajetí a až do roku 1947 procházel belgickými, britskými a americkými internačními tábory. V době, kdy byl konečně propuštěn, stalo se jeho rodiště součástí německé sovětské zóny. Se svou rodinou se setkal v západním Německu. V roce 1950 začal studovat německou literaturu, dějiny umění a divadla v Bambergu a Mnichově. V té době založil společně s hudebním skladatelem Wilhelmem Killmayerem loutkové divadlo Das kleine Spiel, pro které napsal své první hry.

    Poté, co nedokončil studium, se věnoval různým povoláním v oblasti filmu, rozhlasu a knižních nakladatelství. Raná zkušenost z války výrazně poznamenala jeho přístup k životu. Ve své tvorbě zachycoval události válečného a poválečného Německa, v úzkém spojení s tím, jak ovlivnily životy jednotlivců. A to především formou frašky, grotesky či bajky, na nichž je patrný vliv autorů absurdního dramatu jako Beckett, Ionesco nebo Girargoux. První významnější hry byly uváděny v 60.letech Lübecku, Mannheimu a Heidelbergu. Od té doby se pak rozletěly v překladech do celého světa a byly průběžně oceňovány nejrůznějšími literárními cenami nejen doma, ale i v zahraničí. Naposledy získal Evropskou cenu za literaturu v roce 2008. Přednášel na mnoha univerzitách po celém světě, mj. v Austrálii a na Novém Zélandu.

    Se svou ženou Ursulou Ehler během předávání německých divadelních cen 10. listopadu 2012 v Erfurtu, kde obdržel cenu za celoživotní dílo. FOTO DPA

    V oblasti dramatu pro něj první větší úspěch znamenala aktovka Grosse Schmahrede an der Stadtmauer (překládaná do češtiny jako Velké lhaní pod hradbami), kterou uvedl Český rozhlas. První hrou, která se objevila na českém jevišti, byla Maurka v roce 1980 v Rokoku. Mezinárodní věhlas ovšem Dorst získal už v roce 1968 hrou Toller, zachycující epizodu ze života levicového expresionistického dramatika (do češtiny nebyla přeložena).  Na některých hrách spolupracoval se svou životní partnerkou Urschulou Ehlerovou. Jeho nejrozsáhlejší a patrně i nejznámější hra je monumentální freska Merlin aneb Pustá zem, která měla premiéru v roce 1981 v Düsseldorfu, a je přirovnávána ke Goethovu Faustovi.  U nás byla uvedena v československé premiéře v roce 1988 v Realistickém divadle v režii Miroslava Krobota. V uplynulých letech ji uvedlo Horácké divadlo v Jihlavě, Městské divadlo Zlín nebo Moravské divadlo v Olomouci. I – nyní již Švandovo divadlo – se ke hře v roce 2010 vrátilo. Režisér Dodo Gombár ji uvedl v dvojdílné mnohahodinové inscenaci. Ve stejné budově, v podzemním studiu, tehdy Labyrintu, se v roce 1992 odehrála další slavná dorstovská premiéra. Byla to hra Fernando Krapp mi napsal dopis v režii Petra Lébla. Zanedlouho inscenace přešla do repertoáru Divadla Na zábradlí, kde se stal Lébl uměleckým šéfem.

    V roce 2015, kdy mu bylo devadesát let. FOTO FRANZI KREIS

    Z Dorstových her se na českých a moravských scénách objevily i další tituly (celkem to bylo na 30 inscenací): Aucassin a Nicoletta, Pan Paul, Já, Feuerbach!,  Zatáčka, Legenda o nebohém Jindřichovi, Jak šel Matěj na obra a Málinka, bobr a král na střeše.

    Kromě psaní si vyzkoušel i režii. Poprvé režíroval Prsten Nibelungů v Bayreuthu v roce 2006.

    O svém přístupu k životu vyjádřil takto: Neustále kolísám mezi optimismem a pesimismem. Každý z nás má svůj osobitý utopický pohled, jak by život měl vypadat, ale zkušenost a následná nespokojenost jej přesvědčí o tom, že všechno funguje jinak, než by si přál. Ještě loni  v rozhovoru sdělil: Jednoho dne do života vstoupí smrt – jako krásná žena.

    /S využitím textu Jany Soprové pro Scenu.cz a s jejím svolením připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 2. června 2017

    Komentáře k článku: Zemřel Tankred Dorst

    1. Jan Kerbr

      Avatar

      Tankred Dorst
      – čest jeho památce – si kromě režie vyzkoušel i herectví. V Zadekově inscenaci podle Carrollovy Alenky v říši divů (Münchner Kammerspiele) si zahrál jakéhosi průvodce dějem. Viděl jsem na vlastní oči na Wiener Festwochen 1997 a v témže roce o tom referoval ve Světě a divadle.

      03.06.2017 (11.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,